گابیون چیست؟ از گابیون سنگی در کجا و برای چه مواردی استفاده می شود؟ توری گابیون از چه جنسی ساخته می شود؟

گابیون؛ واژه ای با ریشه ای ایتالیایی و به معنی محفظه یا قفس بزرگ است. در صنعت نیز به عنوان حصار از آن استفاده می شود. استوانه یا جعبه ای که با سنگ، سنگ ریزه، بتن، خاک و شن و ماسه پر می شود.

توری گابیون یا همان توری سنگ، نوعی مفتول گالوانیزه است که به دلیل ساختار شش ضلعی اش، بی شباهت به توری مرغ نیست. کاربرد توری سنگ بنا بر مشخصات فنی، متفاوت است و به طور گسترده ای در پروژه های عمرانی، راه سازی و نظامی کاربرد دارد.
طول عمر گابیون ها به طول عمر مفتول ها بستگی دارد و محتویات داخل سبد در این موضوع بی تاثیرند. بنابراین با ازبین رفتن این سیم ها، سازه ساخته شده از گابیون هم از بین خواهد رفت. البته در ساخت گابیون های سنگی علاوه بر سیم های فولادی گالوانیزه، می توان از سیم های فولادی با روکش پی وی سی و ضد زنگ نیز استفاده کرد.

توری گابیون سنگی

جالب است بدانید که بر اساس تخمین، طول عمر گابیون های گالوانیزه با پوشش PVC تا 60 سال هم برآورد شده اند.
حال که متوجه شدید گابیون چیست، بهتر است با کاربرد های متنوع آن هم آشنا شوید.

موارد کاربرد گابیون های سنگی

گابیون‌های اولیه قفس‌هایی گرد با قسمت‌های بالا و پایین باز، ساخته شده از حصیر و پر از خاک برای استفاده به عنوان استحکامات نظامی بودند. استوانه‌های حصیری سبک بودند و می‌توانستند به‌راحتی در قطار مهمات حمل شوند، به‌ویژه اگر در چندین قطر ساخته می‌شدند تا یکی در داخل دیگری قرار بگیرد.

طرح‌های ویژه‌ای از گبیون‌ها برای برآوردن نیازهای عملکردی خاص وجود دارد و برخی اصطلاحات خاص برای فرم‌های خاص مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در ادامه، به طور خلاصه به برخی از این کاربردها می پردازیم:

استفاده از گابیون در طراحی روف گاردن و محوطه سازی
  • به عنوان دیوار حایل یا دیوار جداکننده
  • به کارگیری در جاده و راهسازی برای پیشگیری از ریزش سنگ در جاده
  • دیوار موقت سیل بند برای کنترل سیل و طغیان رودخانه
  • موانع صوتی
  • زیباسازی محوطه و فضای سبز،ساخت دکوراسیون، مبلمان سنگی و آبنمای سنگی
  • به منظور حفاظ یا دیوار های تزیینی در محوطه
  • در سد سازی، حصار کشی، فنس کشی، موج شکن
  • تثبیت شیب ها و کنترل و پیشگیری از فرسایش خاک
  • مقاوم سازی بناهای سست و تقویت زمین جاده ها
  • به عنوان محافظ اشعه ایکس در حین بازرسی گمرکی
  • در زمینه نظامی نیز، برای محافظت از سنگ شکن ها، پیاده نظام، و توپخانه ها در برابر آتش دشمن .

متداول ترین کاربرد مهندسی عمران گابیون ها توسط Gaetano Maccaferri در اواخر قرن نوزدهم در Sacerno، Emilia Romagna پالایش و ثبت شد و برای تثبیت خطوط ساحلی، سواحل رودخانه ها یا شیب ها در برابر فرسایش استفاده شد.

لئوناردو داوینچی نیز یک نوع گابیون به نام Corbeille Leonard برای پایه‌های قلعه سن مارکو در میلان طراحی کرد.

ساختمان و دیوار های گابیون سنگی

دیوارهای گابیون سنگی

دیوار گابیون یک دیوار حائل است که از گابیون های پر از سنگ انباشته که با سیم به هم گره خورده اند ساخته شده است. دیوارهای گابیون معمولاً ضربه خورده می شوند (به سمت شیب زاویه دار) یا با شیب به عقب برمی گردند، نه اینکه به صورت عمودی روی هم چیده شوند.

گابیون‌های سنگی همچنین در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، مانند کارخانه شراب‌سازی Dominus در دره ناپا، کالیفرنیا، که بین سال‌های 1995 و 1997 ساخته شد. این ساختار به حرکت هوا در داخل ساختمان اجازه می دهد و محیطی با دمای متوسط در داخل ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *