سنگ مرمر یکی از خاص‌ترین و زیباترین سنگ های طبیعی است که به واسطه ساختار شفافی که دارد، دارای قابلیت عبور نور است. این خاصیت تنها مختص سنگ مرمر است و در هیچ کدام از سنگ های دیگر حتی در کمترین ضخامت وجود ندارد. مرمر کاربردهای زیادی در ساختمان سازی دارد اما اغلب برای دیوارهای داخلی و نمای داخلی استفاده می شود. البته برای کانتر هتل ها و برخی از ساختمان های خاص نیز کار می شود. زیبایی این سنگ ها در ابعاد اسلب و در حالت بک لایت چشمگیر است به گونه ای که در صورتی که از اسلب این سنگ در حالت بک لایت در دیوارهای داخلی استفاده شود، آن قسمت می تواند به کانون توجه آن قسمت تبدیل شود. حال منبع نور تعبیه شده در پشت سنگ مرمر تاثیر زیادی در ظاهر و زیبایی آن دارد، لذا توجه به یک سری نکات و انتخاب منبع نور مناسب، بسیار مهم است. به همین خاطر در ادامه به بیان این موارد می پردازیم.

نکات مهم هنگام نصب و انتخاب منبع نور بک لایت سنگ مرمر

  1. مهم ترین نکته پیش از هر چیز مناسب بودن ضخامت اسلب سنگ مرمر است. در صورتی که ضخامت سنگ زیاد باشد، ممکن است عبور نور به زیبایی و به خوبی ضخامت کمتر نباشد. به گونه ای که ممکن است از نمایان شدن برخی از رنگ ها و رگه ها جلوگیری کند. لذا بهتر است هنگام خرید اسلب سنگ مرمر با استفاده چراغ قوه آنها را امتحان کنید زیرا ظاهر سنگ مرمر در حالت بک لایت و بدون نور متفاوت است و ممکن است در انتخاب شما تاثیرگذار باشد. بسته به متراژ موردنیازتان بهتر است تا جایی که می شود از سنگ های مرمر مشابه استفاده کنید. البته که شما هیچ دو اسلب مرمری را نمی توانید پیدا کنید که از نظر ظاهری کاملا مشابه یکدیگر باشند.
  2. استفاده از منبع نور مناسب: نحوه پخش نور در بک سنگ مرمر تاثیر زیادی در زیبایی و ظاهر سنگ مرمر در حالت بک لایت دارد. بهترین گزینه منبع نور به این منظور پنل های نوری هستند، پنل های نوری ورقه های باریک حاوی لامپ های ال ای دی است به گونه ای که به آنها پنل های ال ای دی هم گفته می شود.میزان مصرف برق این پنل ها از لامپ های رشته ای خیلی کمتر است. این پنل های نوری می توانند نور ثابتی را در تمام قسمتها ساطع کنند. علاوه بر این به اندازه ای ظریف و نازک هستند که می توان آنها را پشت سنگ مرمر کار کرد. همچنین یکی دیگر از مزایای پنل های نوری طول عمر بالای آن است.
  3. رعایت فاصله منبع نور از سنگ: منبع نور باید در فاصله مناسبی از منبع نور قرار بگیرد نه خیلی نزدیک و نه خیلی دور که بتواند روشنایی ثابتی به سنگ دهد.
  4. انتخاب صحیح رنگ منبع نور: هنگامی که اسلب سنگ مرمر را انتخاب می کنید برای ایجاد بک لایت آن بسیار مهم است که چه رنگی برای منبع نور انتخاب می کنید. مرمر در نور سفید و ملایم زیبایی خود را بهتر نشان می دهد.

هنگام انتخاب سنگ اونیکس بک لایت در ابتدا باید در میان انبوهی از انواع سنگ مرمر، سنگ مرمر مناسب ساختمان موردنظرتان را انتخاب کنید.

پس از آن باید از ایده ها و مدل های طراحی مناسبی برای سنگ اونیکس استفاده کرد که زیبایی آن دوچندان شود. علاوه بر این همانطور که گفتیم در انتخاب ابعاد و ضخامت سنگ موردنظر خود دقت کنید زیرا ضخامت های مختلف مرمر می تواند در روشنایی و زیبایی نهایی تاثیر بسزایی بگذارد.

سپس هنگام نصب منبع نور به این توجه داشته باشید هر چه منبع نور از سنگ دورتر باشد، سطح سنگ درخشندگی کمتری خواهد داشت اما یکنواختی بهتری را خواهیم داشت. به این ترتیب با بررسی و آزمایش می توانید فاصله مناسب را بیابید.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب بیان شده، یکی از روشهای زیباسازی فضا، استفاده از سنگ مرمر در حالت بک لایت است اما این خود مستلزم رعایت برخی موارد است که در این محتوا به طور کامل بیان شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *