سنگ‌های طبیعی یکی از مهم‌ترین متریال در ساخت و ساز به حساب می‌آیند. اما انتخاب متریال مناسب برای ساخت قسمت‌های مختلف ساختمان بسته به مشخصات مصالح دارد. به خاطر همین با توجه به اینکه سنگ‌های طبیعی هم تنوع بالایی دارند و هم اینکه هر کدام ویژگی‌ها و مشخصات مربوط به خود را دارند. وجود این تفاوت‌ها باعث شده انواع سنگ‌های ساختمانی هر یک مناسب استفاده در قسمت خاصی از ساختمان باشد. به عنوان مثال بهترین سنگ برای سنگ نما، سنگ‌های تراورتن است. با این حال به طور کلی سنگ‌های طبیعی در صورتی که دارای برخی مشخصات و ویژگی‌ها باشند به عنوان یک سنگ ساختمانی خوب شناخته شده و پس از فرآوری در کارخانه‌ها برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. فراموش نکنید که وجود این شرایط در سنگ در قیمت آن هم تاثیرگذار خواهد بود. به همین خاطر ما در ادامه برخی از این ویژگی‌ها و به طور کلی مشخصه‌های سنگ‌ها را بیان می‌کنیم.

انواع سورت سنگ تراورتن عباس اباد

مشخصه‌های سنگ‌های ساختمانی خوب

هر سنگ ساختمانی که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمی‌تواند تمام نیازهای ساختمان را برطرف کند. زیرا هر سنگ مناسب استفاده در شرایط محیطی متفاوتی است. در واقع از هر سنگ کارکرد و ویژگی‌های متفاوتی مورد انتظار است. به عنوان مثال سنگ گرانیت دوام و استحکام بالایی دارد، اما چسبندگی آن پایین بوده و بخصوص برای نما مناسب نیست. به همین خاطر این وظیفه مهندس و پیمانکار سازه است که برای هر قسمت سنگ مناسبی را انتخاب کند. اما به طور کلی یک سنگ ساختمانی خوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

بافت و ظاهر سنگ

جلوه ظاهری سنگ اولین معیار انتخاب سنگ برای ساختمان است. زیرا علاوه بر اینکه ظاهر سنگ اصلی‌ترین عامل زیبایی نهایی ساختمان است، مهم‌ترین راه تشخیص کیفیت سنگ نیز هست. یکی از معیارهای دسته‌بندی سنگ‌ها به درجات مختلف از نظر کیفی هم ظاهر آنها است. هر چه سنگی یکدست‌تر و اصطلاحا پاک‌تر باشد و تعداد لکه‌ها و ناخالصی‌های آن کمتر باشد، در درجات کیفی بالاتر مانند سوپر و ممتاز قرار می‌گیرد. اما هرچه لکه‌ که در سنگ‌هایی مانند گرانیت غده نامیده می‌شوند و یا رگه‌ها و ترک‌ها بیشتر باشد در درجات پایین‌تر و حتی پشت‌کاری طبقه‌بندی می‌شوند. زیرا این لکه‌ها و رگه‌های سست علاوه بر اینکه زیبایی سنگ را کم می‌کنند، استحکام و مقاومت آن را هم کاهش می‌دهند. علاوه بر این سنگ‌ها از نظر بافت به دو دسته درشت دانه و ریزدانه تقسیم می‌شوند و سنگ‌های درشت دانه نسبت سنگ‌های ریز دانه سریعتر در معرض فرسایش و پوسیدگی قرار می‌گیرند.

کاربردهای-سنگ-مرمریت-آباده-در-پله-و-کفپوش

رنگ سنگ

سنگ‌ها در تم رنگی مختلفی از معادن استخراج می‌شوند. اما تعداد بسیاری از آنها در دو دسته تیره و روشن قرار می‌گیرند. از جمله سنگ‌های روشن، سنگ‌های تراورتن روشن است و از جمله سنگ‌های تیره هم سنگ های مرمریت مشکی و یا گرانیت مشکی است. هر کدام از این سنگ‌ها کاربرد مختص به خود را دارند. به عنوان مثال انتخاب سنگ‌های روشن مانند تراورتن روشن بهترین گزینه برای نما است. اما سنگ‌های تیره مانند مرمریت برای نما مناسب نیست زیرا علاوه بر اینکه نمای تیره جذابیتی ندارد، به مرور زمان و با تابش نورخورشید تغییررنگ داده و جلوه خود را از دست می‌دهد. اما همین سنگ برای سنگ کف گزینه مناسبی است. به این ترتیب نمی‌توان مشخصه رنگ را عاملی برای تعیین خوبی سنگ دانست، اما برخی از تم رنگی سنگ‌ها مانند سنگ‌های روشن، طرفداران بیشتر و بالطبع قیمت بالاتری دارند.

دوام و ماندگاری سنگ

در واقع یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های سنگ خوب، دوام و ماندگاری آن در طول زمان است. حال این دوام و ماندگاری بسته به شرایط و ساختار آن متفاوت است. اما به طور کلی هر سنگی باید با در نظر گرفتن شرایط محل مورد استفاده به کار رود. براین اساس یک سنگ ساختمانی خوب باید استحکام بالایی داشته باشد تا بتواند در برابر بارهای وارده مقاومت کند. این بارها می‌تواند ناشی از ضربه و فشار عوامل انسانی و طبیعی مانند باد باشد. حال علاوه بر این همانطور که گفتیم منظور از ماندگاری سنگ مقاومت آن در برابر ناملایمات مختلفی چون تغییرات آب و هوا(مانند تغییرات دما، باد، باران و…) است. به عنوان مثال سنگی که تخلخل بالایی دارد به مرور زمان و با نفوذ آب به داخل آن متلاشی می‌شود. زیرا آب نفوذ کرده داخل سنگ در دمای پایین هوا یخ زده و منجمد می‌شود و در نهایت موجب شکستن سنگ می‌شود. حال از نظر استحکام رتبه اول سنگ‌های ساختمانی متعلق به سنگ‌های آذرین مانند گرانیت است که از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردارند. حال مهم‌ترین عوامل جوی که بر دوام سنگ تاثیرگذارند عبارت است از:

  1. تغییرات دمای هوا
  2. باران زیاد و بخصوص باران‌های اسیدی
  3. رشد درختان و گیاهان از میان سنگ‌ها
  4. باد با سرعت بالا

علاوه بر این از جمله موارد دیگری که موجب تخریب سنگ می‌شود، شستشوی سنگ‌ها با مواد شوینده اسیدی است که این اتفاق در سرویس بهداشتی شایع‌تر است. بنابراین برای افزایش ماندگاری سنگ‌ها باید علاوه بر توجه به نوع و ساختار آنها مکان مناسبی برای آنها انتخاب کرد و در نهایت هم به ساختار طبیعی آنها دقت کرده و در حفظ و مراقبت از آنها تلاش کنید.

ترک و لکه سنگ کانتر

تخلخل و جذب آب

همه سنگ‌ها کم و بیش متخلخل‌ هستند، اما برای یک سنگ خوب نباید درصد جذب آب بعد از ۲۴ ساعت بیشتر از ۰.۶ باشد. به طور کلی حد جذب آب سنگ‌های ساختمانی ۱۰ درصد و کمتر است. لازم به ذکر است که هر چه سنگ تراکم بیشتری داشته باشد، تخلخل کمتری دارد. به این ترتیب سنگ‌های با تخلخل بالا وزن کمتری دارند. تخلخل بالا به میزان زیادی روی کیفیت و دوام سنگ تاثیر می‌گذارد. زیرا به عنوان مثال آب باران هنگام پایین آمدن از جو، گازهای اسیدی را جذب کرده و در نهایت اسیدهای سبک تشکیل می‌دهد. حال چنین بارانی اگر در تماس با سنگ‌های متخلخل قرار بگیرد، به داخل سنگ نفوذ کرده و با اجزای آن واکنش می‌دهد و در نهایت باعث خردشدن سنگ می‌شود. در مناطقی که هوای سرد و یخبندان هم دارند نیز آب داخل سنگ منجمد شده و سنگ را می‌شکند. به این ترتیب استفاده از سنگ های متخلخل برای مناطق بارانی و سردسیر مناسب نیست. حال سنگ‌های تراورتن از جمله سنگ‌های با تخلخل بالا است که همین تخلخل موجب چسبندگی بیشتر آن به نما می‌شود. به خاطر همین بهترین گزینه برای نما است. اما این سنگ را در فرآوری به منظور کارکرد بهتر با استفاده از مواد مختلف مانند رزین و اپوکسی ضد آب می‌کنند.

تخلخل و جذب آب سنگ ها

وزن مخصوص

وزن مخصوص یک سنگ نیز از مشخصه‌های تعیین کننده ویژگی‌های سنگ است. هرچه سنگ از تراکم بالاتری برخوردار باشد وزن مخصوص بیشتر و بالطبع مقاومت و استحکام بیشتری خواهد داشت. در میان سنگ‌های ساختمانی سنگ گرانیت وزن مخصوص و بالطبع مقاومت بیشتری دارد.

اما برای کاربرد آن، این سنگ‌ها بیشتر برای مکانهایی که نیاز به مقاومت بالای سنگ هست مناسب‌اند مانند سنگ پله.

مواردی که تاکنون بیان شد از مهم‌ترین مشخصه‌های یک سنگ ساختمانی خوب بود. اما علاوه بر اینها مشخصه‌های دیگری مانند ابزارپذیری، ساب‌پذیری، مقاومت سنگ در برابر حرارت و آتش، ثبات رنگ و از همه مهم‌تر هزینه سنگ هم وجود دارد که در کیفیت و مقرون به صرفه بودن سنگ تاثیر می‌گذارد.

نحوه خرید سنگ ساختمانی خوب

حال با وجود این تفاسیر، خرید سنگ مناسب و با قیمت به صرفه، کار هرکسی نیست و بهتر است این کار را به عهده افراد باتجربه در این حوزه بسپارید. به این منظور معمولا شرکتهای بازرگانی سنگهای ساختمانی می‌توانند کمک خوبی برای شما در این زمینه باشند. زیرا هم تجربه و تخصص بالایی در این زمینه دارند و هم با کارخانه‌های بسیاری در تعامل هستند. لذا گروه بازرگانی ایران اسلب نیز با سابقه چندین ساله فعالیت در حوزه سنگ‌های ساختمانی و همکاری با بزرگترین کارخانه‌ها، به خوبی می‌تواند شما را برای خرید و انتخابی مطمئن همراهی کند. به منظور دریافت راهنمایی های لازم می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و تمامی اطلاعات موردنیاز خود را در کمترین زمان ممکن و به راحتی دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *