زمانی که به قصد خرید آپارتمان وارد یک مجموعه مسکونی می شوید، اولین قسمتی که توجه شما را به خود جلب می کند کجاست؟ در نگاه اول به فضای بیرونی نمای ساختمان توجه بیننده را به خود جذب می کند اما برای داخل یک مجتمع مسکونی ورودی ساختمان که مهم ترین قسمت آن لابی است، مورد توجه قرار می گیرد. لذا می توان گفت طراحی صحیح و زیبای این قسمت می تواند تاثیر زیادی در ارزش و قیمت گذاری ساختمان داشته باشد. حال طراحی این قسمت نیز نکات بسیاری دارد که ما در این محتوا قصد بررسی زوایای مختلف این موضوع را داریم. تا آخر این مقاله با ما همراه باشید و در صورت ایجاد هر گونه پرسشی می توانید در قسمت کامنت ها بیان کنید تا در اسرع وقت پاسخگو باشیم.

طراحی لابی مجتمع مسکونی با سنگ ساختمانی

لابی ساختمان از چه قسمت های مهمی تشکیل شده است؟

خب همه ما می دانیم که لابی ساختمان در طبقه همکف قرار دارد. در واقع لابی سالنی است که بعد از درب ورودی در مجتمع های بزرگ برای به انتظار نشتن وجود دارد. حال پیش از طراحی این سوال مطرح می شود که آیا لابی ساختمان شامل قسمت نگهبانی هم می شود یا خیر؟ در صورتی که ساختمان دارای نگهبانی هم باشد، نحوه طراحی کمی متفاوت است. حال در این صورت لابی به دو قسمت نگهبانی و نشیمن تقسیم می شود. در قسمت نگهبانی میز پیشخوان، صندلی، امکانات ارتباطی، دوربین مداربسته و…وجود دارد؛ و در قسمت نشیمن مبل راحتی و وسایلی برای زیباسازی محیط مانند گل و گیاه، گلدان، قاب و…وجود دارد. نوع طراحی دکوراسیون لابی باید به گونه ای باشد که موردپسند همه اعضای مجتمع در واقع همه پسند باشد. هرچه دکوراسیون لابی ساختمان جذاب‌تر باشد، تاثیر مثبت بیشتری روی ساکنین ساختمان خواهد گذاشت. حال باید به طور جداگانه به بررسی نحوه طراحی دکوراسیون هر کدام بپردازیم.

البته برای قسمت نگهبانی نکته خاصی وجود ندارد، زیرا اجزای این قسمت تقریبا در همه ساختمان‌ها یکسان است. اما به عنوان مثال انتخاب میز پیشخوان مناسب و همخوان با دیگر دکوراسیون لابی اهمیت زیادی دارد. با توجه به ساختمان می توان از مصالح مختلفی مانند سنگ های طبیعی(مرمر، مرمریت و چینی)، چوب و..استفاده کرد. در صورتی که اسلب سنگ مرمر برای کانتر انتخاب شود، نورپردازی و بک لایت آن زیبایی بی نظیری به فضای لابی می بخشد که برای ساختمان های لوکس که بودجه خوبی برای این قسمت در نظر گرفته اند، پیشنهاد می شود.

نگهبانی مجتمع

اما به طور کلی قسمت های مختلفی از لابی ساختمان که باید در انتخاب مصالح و طراحی دکوراسیون آن دقت کرد، شامل دیوارها، کف لابی، پلکان، مبلمان و..است. اما از آنجا که انتخاب متریال موردنظر با توجه به نوع دکوراسیون انجام می شود، لذا پیش از آن به طور مختصر به معرفی انواع دکوراسیون برای این قسمت می پردازیم.

طراحی لابی ساختمان به سبک مدرن

سبک مدرن یکی از سبک های رایج طراحی دکوراسیون است که مختص افراد علاقمند به سادگی در عین زیبایی است. علاوه بر این با توجه به تم های روشن سفید و کرم که معمولا در این دکوراسیون به کاربرده می شود و همچنین سادگی، این نوع دکوراسیون مناسب ساختمان های با فضای کوچک هم هست. البته انتخاب سبک دکوراسیون لابی، براساس دکوراسیون دیگر قسمت های ساختمان انتخاب می شود. به عنوان مثال در صورتی که سبک نمای ساختمان کلاسیک باشه، دکوراسیون لابی نیز باید کلاسیک باشه و همچنین برای دیگر دکوراسیون ها. بنابراین نکته مهم در طراحی دکوراسیون لابی به سبک مدرن سادگی المان ها و رنگ های روشن در عین زیبایی است.

طراحی لابی به سبک مدرن

طراحی لابی به سبک کلاسیک

در این سبک پیچیدگی ها و جزییات بیشتری وجود دارد. المان های دکوراتیو سنگی، مبلمان کلاسیک، ابزارهای سنگی و…از مهم ترین عناصر این سبک از دکوراسیون است که به فضای لابی زیبایی خاصی می دهند. علیرغم سبک مدرن که برای فضای کوچک گزینه مناسبی است، سبک کلاسیک به علت شلوغی و جزییات زیادی که دارد؛ بهتر است برای ساختمانهایی که فضای زیادی را به این قسمت تخصیص می دهند، انتخاب شود.

طراحی دیوار لابی ساختمان

خب مهمترین قسمت در طراحی لابی، دیوارها است. انتخاب متریال مناسب با توجه به نوع سبک دکوراسیون انتخاب می شود. در اینجا نکاتی که باید به آنها توجه کرد در ابتدا نوع مصالح و سپس تم رنگی و بافت آن است. برای دیوارهای لابی متریال مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها انواع سنگ های ساختمانی مانند سنگ مرمریت، سنگ تراورتن است. همچنین از اسلب سنگ مرمر(اونیکس و تراونیکس) نیز می توان برای زیباسازی فضا استفاده کرد. البته سنگ های آنتیک و یا تیشه ای نیز بسته به نوع طراحی می توانند به کار برده شوند. راجع به تم رنگی هم براساس توضیحات بیان شده در سبک موردنظر انتخاب شود. البته رعایت همخوانی تم رنگی عناصر فضا اهمیت بالایی دارد.

در صورتی که فضای لابی محدود است و احتمال برخورد لوازم و اثاثیه در هنگام اثاث کشی به دیوارها وجود دارد، بهترین انتخاب از نظر دوام و مقاومت سنگ است.

انتخاب متریال کفپوش لابی

به طور کلی انتخاب متریال برای کفپوش ساختمان، به توجه به تراکم رفت و آمد قسمت موردنظر انجام می گردد. حال برای لابی در صورتی که جمعیت ساکنان مجتمع بالا است و احتمال آسیب دیدن کف به مرور زمان با تردد ساکنین و یا جابه جایی اثاثیه منزل وجود دارد، پیشنهاد ما به عنوان بهترین انتخاب سنگ های ساختمانی از جمله سنگ گرانیت و چینی است البته از نظر زیبایی سنگ مرمریت بیشتر پیشنهاد می شود.

حال در صورتی که تردد کمتر است و یا کفپوش نشیمن لابی مدنظر باشه احتمال آسیب دیدن کفپوش کمتر است و می توان از متریال دیگری مانند پارکت و…هم استفاده کرد.

نورپردازی لابی ساختمان

نورپردازی در طراحی قسمت های مختلف ساختمان، یکی از نکات بسیار مهم در زیبایی و بزرگتر جلوه دادن فضا می شود. به گونه ای که با نورپردازی مناسب می توان قسمت های مختلف را بدون دیوار از یکدیگر تفکیک کرد. حال در نورپردازی علاوه بر استفاده صحیح از نور طبیعی، با استفاده از تجهیزات روشنایی دیگر مانند وسایل نورپردازی خطی، نقطه ای و…نیز می توان زیبایی بسیاری به فضا افزود. در انتخاب تجهیزات و نوع نورپردازی توجه به سبک دکوراسیون نیز حائز اهمیت است. مثلا لوسترهای شاخه دار و بزرگ مناسب سبک کلاسیک است و برای مدرن بهتر است از لوازم نورپردازی ساده استفاده کرد.

نورپردازی لابی ساختمان

مبلمان و تزیینات مناسب برای لابی

انتخاب صحیح مبلمان و تزیینات برای لابی نیز به زیبایی این فضا کمک شایانی خواهد کرد. لذا توجه به سبک دکوراسیون در انتخاب مبلمان و دیگر مهم است. به عنوان مثال برای دکوراسیون کلاسیک بهتر است از مبلمان های به سبک کلاسیک استفاده شود. و یا در صورتی که نور خورشید وارد فضای لابی می شود، از گیاهان آپارتمانی برای انتقال حس بهتر استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *