چسب اپوکسی یکی از پرمصرف ترین انواع چسب ها است که در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می گیرد. همانطور که از نام  آن نیز مشخص است، این چسب بر پایه رزین اپوکسی ساخته شده است. با این وجود دسته دیگری از چسب ها وجود دارند که بر پایه پلی استر هستند. هر کدام از این دو دسته چسب، ویژگی ها و کاربردهای مختلفی دارند که ما در این مقاله به بررسی مشخصات و ویژگی های چسب اپوکسی می پردازیم زیرا بسیار قوی تر و پرکاربردتر از چسب های پلی استری است.

یکی از مهم ترین قسمت هایی که از این نوع چسب استفاده می شود در ساخت و ساز و علی الخصوص نصب سنگ های ساختمانی است. امروزه استفاده از چسب سنگ جهت نصب سنگ های ساختمانی بیش تر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

حال درابتدا بهتر است به طور مختصر به این پرسش پاسخ دهیم که اصلا اپوکسی چیه؟

اپوکسی چیست؟

احتمالا اطلاعات مختصری راجع به اپوکسی یا رزین اپوکسی دارید اما دقیقا ندانید آن چیه؟!

اپوکسی نوعی پلیمر است؛ گروهی از ترکیبات شیمیایی که از مولکول های بزرگ با زیرواحدهای تکرار شونده تشکیل شده اند. ساختار مولکولی این پلیمرها به آن ها خاصیت ارتجاعی می دهد که باعت کاربرد فراوان آن ها در صنایع مختلف علی الخصوص ساخت و ساز شده است.

رزین های اپوکسی شامل اپوکسید ها، مولکول های بسیار واکنش پذیری اند که از طریق واکنش های شیمیایی سخت می شوند و به فرآورده های درمان شده آن اپوکسی گفته می شود.

مهم ترین خاصیت رزین اپوکسی چسبندگی بالا به علت قدرت زیاد نیروی جاذبه اجاد شده میان رزین اپوکسی و سطح است. این نیروها معمولا نیروهای قطبی با پیوندهای مستقیم هستند .این خاصیت رزین اپوکسی موجب شده که بتوان از آن به چسب های بسیار قوی دست یافت که کاربردهای فراوانی نیز در چسباندن مصالح مختلف از جمله سنگ های ساختمانی دارد. به همین خاطر یکی از بهترین و قوی ترین انواع چسب سنگ موجود در بازار چسب سنگ اپوکسی است. که در ادامه به معرفی آن می پردازیم. البته اپوکسی کاربردهای بسیار دیگری مانند استفاده از آنها در تقویت و ترمیم سنگ های ساختمانی،کفپوش اپوکسی،رنگ اپوکسی و…نیز دارد.

چسب اپوکسی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

چسب اپوکسی ترکیبی است شامل یک رزین یا پلیمر به همراه یک هاردنر و یا سخت کننده(عامل پخت) که برای اتصال و چسباندن سطوح مختلف به کار می رود. اتصال حاصله بسیار قوی، بادوام و ارتجاعی است که می تواند در برابر لرزش ها و حرکت های شدید و شرایط محیطی مقاومت کند. علاوه بر این در حالت مایع به عنوان پرکننده نیز به کار می رود.

بنابراین می توان گفت چسب اپوکسی یکی از قوی ترین چسب ها و بر پایه رزین اپوکسی است که با تغییر گرید رزین و افزودن ترکیبات دیگر مانند پرکننده ها، خواص و ویژگی های مختلفی می تواند از خودش نشان دهد.

انواع چسب اپوکسی

با توجه به مطلب بالا چسب های اپوکسی معمولا به صورت دوجزیی (رزین و هارنر) در دسترس هستند اما به صورت تک جزیی یا از قبل مخلوط شده نیز وجود دارند. با این وجود براساس نحوه پخت نیز به سه دسته پخت در دمای اتاق، پخت در حرارت بالا(کوره) و یا پخت با اشعه ماورابنفش نیز تقسیم می شوند. حال در ابتدا بهتره ببینیم چسب های اپوکسی تک جزیی چه چسب هایی هستند؟

چسب اپوکسی تک جزیی

در سیستم تک جزیی چسب های اپوکسی، در واقع دو جز هاردنر و رزین با یکدیگر ادغام شده و عامل پخت و سخت شدن آن تنها حرارت حدود 250 تا 300 درجه فارنهایت است. به همین دلیل این نوع چسب جهت پخت باید در کوره قرار داده شود. به همین خاطر به آن چسب کوره ای نیز گفته می شود. دمای مناسب جهت نگهداری از آن نیز در دمای پایین و یخچال است.

این نوع چسب به اشکال مختلف جامد، مایع و یا خمیری وجود دارد و مهم ترین کاربرد آن در چسبندگی فلزات است تا حدی که از آن به عنوان جایگزینی برای جوشکاری استفاده می شود.

چسب اپوکسی دو جزیی

در چسب اپوکسی دو جزیی همانطور که از نامش پیداست دو جزء رزین و هاردنر به صورت جداگانه در دو تیوب جداگانه عرضه می شوند. هنگام استفاده از آن ها باید  دو جز با توجه به دستورالعمل بیان شده در راهنمای چسب با یکدیگر ترکیب شوند. لازم به ذکر است که دمای پخت این گونه چسب ها، دمای اتاق است البته با حرارت بیش تر فرآیند اتصال سرعت می یابد. طول عمر و دوام چسب های دو جزیی بسیار بالاست که برای اتصال اجسام مختلف به یکدیگر مانند سنگ، شیشه،  فلز، سرامیک و.. به کار می رود. از مهم ترین ویژگی های این نوع چسب عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر لرزش و تنش
  • سرعت پخت بالا در دمای اتاق
  • طول عمر و دوام بالا
  • مقاومت در برابر دماهای بالا
  • مقاوم در برابر فشار

لازم به ذکر است که هنگام استفاده از چسب های دو جزیی دو سطح موردنظر باید کاملا جهت عملیات اتصال آماده باشند. زیرا پس از ترکیب شدن دو جزء فرصت چندانی جهت اتصال نداریم.

علاوه بر مطالب بالا استفاده از چسب اپوکسی مزایا و محاسن دیگری نیز دارد که عبارتند از:

  • چسبندگی بالا به سطوح مختلف
  • گستره کاربردی فراوان
  • عدم خوردگی مواد
  • عایق الکتریکی مناسب
  • تغییر حجم کم پس از خشک شدن
  • مقاومت در برابر تغییرات دمای هوا
  • قابل استفاده در محیط های مختلف(داخلی و فضای باز)

حال چسب سنگ اپوکسی چه کاربردهایی دارد؟

یکی از مهم ترین کاربردهای چسب اپوکسی در صنعت ساخت و ساز و علی الخصوص نصب، ترمیم و تقویت سنگ های ساختمانی است. زیرا این چسب با قدرت چسبندگی بالایی که دارد به میزان زیادی می توان از سقوط سنگ پس از نصب و در مواقعی که نیروهای مختلفی به ساختمان وارد می شود مانند باد و زلزله، جلوگیری کند. استفاده از این روش برای نصب سنگ های ساختمانی امروزه به علت مشکلاتی که در روش نصب سنگ با ملات وجود داشت، بیش تر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. زیرا در این حالت بسیاری از مشکلاتی که در استفاده از ملات وجود داشت، از بین می رود.

به این ترتیب مهم ترین کاربردهای چسب سنگ اپوکسی شامل موارد زیر می شود:

  • نصب سنگ های ساختمانی در کف، نمای داخلی و بیرونی
  • نصب سنگ های ساختمانی ابعاد بزرگ مانند اسلب
  • نصب کاشی و سرامیک
  • ترمیم سنگ های ساختمانی
  • چسباندن سنگ به آهن و مصالح دیگر

حال در بازار انواع مختلفی از چسب سنگ بر پایه رزین اپوکسی وجود دارد که عبارتند از:

هر سه این چسب ها از قدرت چسبندگی بالایی برخوردارند اما در بین آن ها چسب سنگ مگاپوکسی که محصولی وارداتی و ساخته کشور استرالیا است از گیرایی و کیفیت بالایی برخوردار است. ویژگی ها و مزایای این نوع چسب در صفحه چسب سنگ مگاپوکسی به طور کامل بیان شده است.

نحوه استفاده از چسب سنگ اپوکسی

هنگام استفاده از چسب سنگ اپوکسی حتما باید دقت داشته باشید که سطح موردنظر کاملا تمیز و عاری از هر گونه گردوغبار و آلودگی باشد. پس از آن دو جزء چسب را با توجه به دستورالعمل خود چسب به نسبت مناسب(اغلب یک به یک) با یکدیگر ترکیب کرده تا حدی که رگه های رنگی آن مشخص نباشند.

نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که تنها به مقدار موردنیاز چسب را ترکیب کنید زیرا سرعت گیرایی چسب بالا است.

خلاصه

چسب اپوکسی یکی از انواع چسب های موجود در بازار است که بر پایه رزین اپوکسی تولید می شود. این چسب در مقایسه با چسب های بر پایه پلی استر از چسبندگی بالاتری برخوردارند و در صنایع مختلفی کاربرد دارند که از مهم ترین آن ها در ساخت و ساز علی الخصوص نصب سنگ های ساختمانی است. یکی از بهترین انواع چسب سنگ اپوکسی، چسب سنگ مگاپوکسی است. این چسب به صورت دو جزیی به بازار ارائه می گردد و همراه با 15 سال ضمانت کیفیت، با استقبال خوبی روبرو شده است و در ساختمان های بسیاری از این چسب به کار رفته است. اطلاعات کامل آن در صفحه مربوط به آن بیان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *