انتخاب سنگ تراورتن برای هر قسمت از ساختمان مانند نما یا حتی کف، تقریبا در مقایسه با برخی مصالح دیگر بودجه بیشتری می‌طلبد. بنابراین مراقبت و نگهداری از آن برای طول عمر و ماندگاری بیشترش اهمیت بیشتری دارد. اگر شما هزینه کنید و نمای ساختمانتان را تراورتن کار ‌کنید اما بعد از اتمام ساخت اقدامات لازم در جهت مراقبت از آن را انجام ندهید طولی نمی‌کشد که همه زیبایی نما از دست رفته و دیگه جذابیت روز اول را ندارد. به این ترتیب همه هزینه‌ و از همه مهم‌تر زحمتی که برای ساخت و تهیه آن صرف کرده‌اید هدر می‌رود. البته نه فقط تراورتن یا سنگ هر نوع مصالحی که در ساختمان به کار برود باید مراقبت های لازم برای آن انجام شود. اما سنگ چون از عناصر طبیعت است اهمیت بیشتری دارد. در باب اهمیت این موضوع یک مثال کافی است. اگر فردی در تمیزکاری‌های خانه از مواد اسیدی برای شستن سنگ از جمله تراورتن استفاده کند سنگ تا حد زیادی از بین می‌رود.

نکات مهم در مراقبت از سنگ تراورتن

سنگ تراورتن به خاطر ماهیتی که دارد، معمولا بهترین گزینه برای نمای ساختمان است.مشخصات سنگ تراورتن را می‌توانید در صفحه سنگ تراورتن چیست ببینید. اما گاها از این سنگ در کف فضاهای داخلی هم استفاده می‌شود. زمانی که سنگ در نما استفاده شود معمولا در معرض آلودگی ها و گرد و خاک است. اما زمانی که در کف استفاده شده باشد جرم‌ها و کثیفی‌های دیگری در انتظار آن است. به این ترتیب نحوه و اصول مراقبت از سنگ تا حد زیادی به مکان مورد استفاده بستگی دارد. اما به طور کلی رعایت برخی نکات هنگام شستشوی سنگ تراورتن اهمیت زیادی دارد که تعدادی از آنها به قرار زیر است:

  • تراورتن سنگی حساس به مواد اسیدی و شیمیایی است. بنابراین برای شستشوی سنگ تراورتن بهتر است از آب و مواد شستشوی قلیایی استفاده کنید.
  • استفاده از ابزارها سخت و زبر برای تمیز کردن تراورتن انتخاب خوبی نیست؛ زیرا ممکن است باعث ایجاد خراش در سنگ شود.
  • برای مراقبت از سنگ بهتر است زمانی که مایعی روی آن ریخت بلافاصله اقدام به پاک کردن آن از سطح سنگ کنید. چرا که در غیر اینصورت ماده داخل سنگ نفوذ کرده و باعث ایجاد لک در سنگ می‌شود. البته برخی مواد خوراکی اسیدی مانند آب پرتقال یا سرکه ممکن است لک دائمی روی سنگ بیاندازند. علاوه بر این هنگام پاک کردن لک از روی سنگ مراقب باشید که آن را روی سطح پخش نکنید.
  • در صورت تصمیم به براق کردن سنگ با مشورت از متخصصان بهترین روش را انتخاب کنید و سرخود اقدام به استفاده از موادی چون سرکه نکنید.
  • در صورتی که لکه‌ها و جرم زیادی روی سنگ باشد، می‌توانید از دستمال نرم و آب داغ استفاده کنید.
  • اگر از تراورتن به عنوان سنگ کف در ورودی خانه استفاده کرده اید برای جلوگیری از کثیف شدن بیش از حد آن می‌توانید در ورودی حصیر، فرش و…بیاندازید.
  • هنگام پاک کردن سطوح سنگ مراقب دوغاب و درزهای میان تایل‌ها باشید. زیرا در صورتی که آب و مایع شوینده به داخل آن نفوذ کند، ممکن است روی سنگ هم تاثیر بگذارد.
  • در صورت بروز شکستگی یا ترک روی سنگ سریع برای ترمیم آن به روش صحیح اقدام کنید.
عوامل موثر بر تغییر رنگ سنگ و سه تصویر گویای این وضعیت

نحوه تمیز کردن سنگ تراورتن در فضای داخلی

سنگ تراورتن در فضای داخلی معمولا برای دیوار و یا کف به کار می‌رود. اما به طور کلی همانطور که گفتیم تراورتن گزینه مناسبی برای کف نیست. زیرا مقاومت فشاری پایینی دارد که این موضوع برای سنگ کف مناسب نیست. اما با این وجود به خاطر زیبایی و هماهنگی با دکوراسیون برخی موقع برای کف هم انتخاب می‌شود. اما بهترین راه تمیزکردن تراورتن در کف استفاده از یک تی و دستمال نرم است.

برای این منظور شما در ابتدا باید گرد و غبار و آلودگی‌ها را با استفاده از جارو از سطح پاک کنید. سپس با استفاده از آب به آرامی روی سطح تی بکشید. در صورت وجود لکه هم می‌توانید از آب داغ استفاده کنید. این بهترین راه است. اما امروزه در بازار مواد شوینده مخصوص سنگ هم وجود دارد. تمیز کردن هفتگی سطوح سنگی تراورتن برای جلوگیری از نفوذ آلودگی‌ها به داخل سنگ ضروری است.

نحوه تمیز کردن سنگ تراورتن در نمای ساختمان

همانطور که گفتیم مهم‌ترین کاربرد سنگ تراورتن در نمای بیرونی ساختمان است. اما مراقبت و تمیز کردن آن برای زیبایی آن ضروری است. در ابتدا لازم است این را بگویم که انتخاب بهترین سنگ تراورتن برای نمای ساختمان با توجه به شرایط منطقه و آب و هوا عامل بسیار مهمی در ماندگاری سنگ است. به طور مثال برای شهرها و مناطقی که آلودگی هوا بالا است بهتر است برای نمای ساختمان از سنگ های تراورتن تیره استفاده کنید. چرا که سنگ های روشن زودتر کثیف می شوند. اما تمیز کردن سنگ نمای ساختمان ابزارها و وسایل مناسب خود را می‌خواهد. به این منظور ابزار شستشوی نما هم وجود دارد.

اما بهترین روش تمیز کردن سنگ نمای ساختمان استفاده از آب با فشار بالا است. در این صورت آب بداغ با فشار بالا به آرامی می‌تواند ذرات ریز گردوغبار از سطح سنگ پاک کند. در صورتی که از صابون برای شستشو هم استفاده می‌کنید، بهتر است رقیق شده باشد.

نحوه پاک کردن لکه روغن از روی سنگ

یکی از بدترین لکه‌ها برای سنگ و سرامیک لکه های روغن است. زمانی که  از سنگ در کف محوطه بیرونی استفاده می‌شود، اگر روغن یکی از وسایل نقلیه روی آن بریزد به سختی می‌توان آن را پاک کرد. البته که هر چه سریعتر تمیز شود شانس بیشتری برای تمیز شدن دارد. اما نحوه تمیز کردن آن به روش های مختلفی هست. یکی از راه‌ها این است که قبل از هر چیز سعی کنید با دستمال روغن را از روی سطح بردارید. سپس با استفاده مواد شوینده مخصوص سنگ یا مواد شوینده قلیایی اقدام به پاک کردن لک کنید. البته به هیچ وجه ماده شونیده را مستقیم روی سطح نریزید.

با توجه به مطالبی که بیان شد، به این نتیجه می‌رسیم که مراقبت و نگه‌داری از سنگ در ماندگاری و زیبایی آن بسیار تاثیرگذار است و این تصور که سنگ ماده سخت و محکمی هست و به این راحتی لک نمی‌شود و یا تغییر رنگ نمی‌دهد کاملا اشتباه است.

2 فکر در مورد “ نحوه نگهداری و شستشوی سنگ تراورتن

  1. واقعا جالبه سنگ تراورتن که انقدر در برابر فشار و شرایط جوی مقاومه، نسبت به مواد شیمیایی و مواد قلیایی حساسه و شست و شوی سنگ تراورتن انقدر مهم باشه

  2. واقعا سنگ تراورتن بینظیره. زیبا، سبک، جذب خوب ملات و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *