پاسخ به این سوال کاملا سلیقه ای است و هر کس با توجه به شرایط و طرحی که در نظر دارد، می تواند هر کدام از این دو مدل نما را انتخاب کند. اما مثلا در تعدادی از شهرها مانند شهر اصفهان می بینیم که به علت زیباسازی فضای شهری قانون هایی مانند قانون40 -60 مقرر شده است. به این مفهوم که می توان تا حداکثر 60 درصد کل نما را از سنگ استفاده کرد باقی باید از آجر و مصالح دیگری استفاده کرد. با این وجود ساختمان های زیادی را هم می بینیم که به طور کامل از سنگ استفاده کرده اند.  اما به طور کلی این دو مدل نما را می توانیم براساس برخی معیارها مورد بررسی قرار دهیم تا شما بتوانید با دیدی بازتر به انتخاب سبک نمای مورد نظرتون بپردازید. پیش از آن لازم به ذکر است که در اجرای نمای سنگی هم می توان تنها از یک نوع سنگ و با یک تم رنگی استفاده کرد مانند نماهای رومی و هم ترکیبی از دو یا سه رنگ سنگ را به کار برد. (همانند تصویر زیر)

نمای-سنگ-یکدست-و-نمای-دو-نمونه-سنگ

همانطور که در مقالات گذشته بیان کردیم، یکی از بهترین مصالح جهت ساخت نمای ساختمان، سنگ های طبیعی هستند. اما با این وجود مصالح مختلف دیگری مانند آجر، شیشه، سرامیک، چوب و… نیز جود دارند که هر کدام دارای محاسن مختلفی اند. هنگام طراحی نمای ساختمان با ایده ها و سبک های مختلفی روبرو می شویم که انتخاب را برای ما کمی دشوار می کند. حال از جمله پرسش هایی که طراحان هنگام طراحی نمای ساختمان از شما می پرسند این است که نمای یکدست یا ترکیبی؟

مفهوم از این پرسش در واقع به متریال به کار رفته در ساخت نما برمی گردد. به این مفهوم که در سبک یکدست تنها از یک نوع متریال جهت ساخت نما استفاده می شود در صورتی که در طراحی نمای ترکیبی همانطور که از نام آن مشخص است می توان با ترکیب چند نوع متریال مانند سنگ و آجر نمای ساختمان را طراحی کرد.

در اینجا ممکن است شما دچار سردرگمی و نگرانی بابت نحوه انتخاب میان این دو طرح شوید. به همین خاطر دانستن تفاوت ها این دو مدل نما می تواند کمک زیادی به شما جهت انتخاب صحیح متناسب با شرایطتان بکند.

تفاوت نمای ترکیبی و یکدست در چه مواردی است؟

  1. مهم ترین تفاوت این دو نوع طراحی، در زیبایی و ظاهر آن ها است. همانطور که از نامشان مشخص است، در نمای ترکیبی شاهد ترکیب متریال مختلف با رنگ و شکل ظاهری متفاوت هستیم. در صورتی که در نمای یکدست تنها یک نوع متریال و در یک تم رنگی مشاهده می کنیم. هر کدام از این دو طراحی زیبایی خودشان را دارند و با توجه به سلیقه و علایق افراد یکی از آن ها انتخاب می شود. افرادی که تمایل بیش تری به سادگی و یکدستی دارند نمای یکدست و افرادی که تمایل به طراحی های پیچیده تر دارند و از یکنواختی بیزارند نمای ترکیبی را انتخاب می کنند.
  2. هزینه نهایی نما: همانطور که می دانیم یکی از گران ترین مصالح نما، سنگ های طبیعی هستند. به همین خاطر یکی از راه های کاهش هزینه های نمای ساختمان ترکیب آن با مصالح ارزان تر مانند آجرنما، چوب و…است. به این ترتیب واضح است که هزینه اجرای نمای یکدست بیش از نمای ترکیبی است. البته ناگفته نماند که این موضوع زمانی برقرار است که هزینه سنگ انتخابی بیش تر از متریال دیگر مانند چوب و یا آجر باشد. اگر مثلا از سنگ های با قیمت پایین استفاده کنیم ممکن است هزینه نمای یکدست کمتر از ترکیبی شود.
  3. زمان اجرا: مدت زمان اجرای نمای ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از: نوع متریال نما، روش نصب، سبک نما، مهارت سنگ کار

          لذا یکی دیگر از تفاوت های نمای یکدست و نمای ترکیبی در زمان اجرای آن ها است. در ساخت نما به صورت یکدست سنگ کار زمان کمتری را صرف خواهد کرد اما زمانی که پای متریال دیگری نیز به میان آید، اجرای نما مدت زمان بیش تری طول خواهد کشید. زیرا برای نصب مصالح دیگر مانند آجرنما یا چوب نیز به مهارت های دیگری نیاز است.

همچنین روش نصب نیز تاثیر زیادی در مدت زمان اجرا خواهد گذاشت به گونه ای که نصب سنگ نما با استفاده از چسب سنگ علاوه بر مزایای بسیار دیگری که دارد موجب افزایش سرعت عمل بسیاری نیز خواهد شد. اطلاعات کامل چسب سنگ در صفحه چسب سنگ به طور کامل بیان شده است.

راجع به سبک نما نیز به عنوان مثال اجرای نما به سبک رومی به علت جزییات و پیچیدگی های بسیار و زیرسازی هایی که نیاز دارد مدت زمان بیش تری نسبت به سبک مدرن طول خواهد کشید. تاثیر مهارت استادکار نیز بر زمان اجرا کاملا واضح است.

در کنار تمام این تفاوت ها، مهم ترین تفاوت میان دو نوع طراحی خلاقیت و ایده پردازی است که برای طراحی نمای ترکیبی موردنیاز است اما برای نمای یکدست نیاز به ایده پردازی زیادی نیست.  یک طراح برای دستیابی به نمای ترکیبی جذاب و زیبا باید علاوه بر آگاهی از دانش رنگ شناسی، بتواند مصالح مختلف را در طرح های مناسب با یکدیگر ترکیب کند و در این کار از افراط نیز پرهیز کند. در غیر این صورت با نمای شلوغ و بی نظمی مواجه خواهیم شد.

همچنین در نمای ترکیبی بار وارده به ساختمان نسبت به نمای سنگ یکدست کاهش پیدا می کند. زیرا سنگ های طبیعی وزن زیادی را به ساختمان وارد می کنند که در مواقع زلزله خطرآفرین است.

نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که بیان شد می توان به این نتیجه رسید که انتخاب میان نمای یکدست و نمای ترکیبی کاملا به سلیقه، بودجه و شرایط منطقه ای که ساختمان در آن واقع شده است بستگی دارد. زیرا به عنوان مثال تفاوت هزینه هایی که این دو مدل نما دارند برای شهری مانند اصفهان که متریال بومی آن سنگ است نسبت به شهرهای دیگر کمتر است. اما ما در این مطلب به بیان تفاوت های اساسی این دو مدل پرداختیم . در نهایت انتخاب با شماست که در میان طراحی های مختلف یکی را انتخاب کنید. همچنین برای دریافت مشاوره های بیش تر نیز می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا تجربیات خود در این زمینه را در اختیار شما قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *