انتخاب سنگ مناسب برای نما یکی از بزرگترین چالش‌ها هنگام ساختمان‌سازی است. چرا که برای انتخاب سنگ مناسب برای این قسمت علاوه بر زیبایی نکات مهمی چون سازگاری سنگ با آب و هوای منطقه هم بسیار مهم است. زیبایی سنگ در صورت مناسب نبودن شرایطی که در آن قرار گرفته و رعایت نکردن نکات مراقبت از آن، ممکن است بعد از گذشت مدت کوتاهی از بین برود و مثلا زرد شود یا لکه شود. سنگ مرمریت هم از جمله سنگ‌هایی است که هم تنوع بالایی دارد و هم زیبایی بی نظیری اما نکته اینجاست که برای نما مناسب نیست! چرا؟ علت آن را قراره در این مقاله بیان کنیم.

نمونه کار مرمریت-دهبید-و-پارادایس

سنگ مرمریت چه ویژگی‌هایی دارد؟

قبل از بیان معایب سنگ مرمریت برای نما، لازم دانستم آشنایی مختصری راجع به سنگ مرمریت بدست آوریم. البته توضیحات کامل‌تر سنگ مرمریت داخل مقاله سنگ مرمریت چیست به طور کامل بیان شده است.

سنگ مرمریت، از جمله سنگ‌های دگرگونی و گاها رسوبی است که از دگرگونی سنگ‌های آهکی در حرارت و فشار زیاد به وجود می‌آیند. این سنگ تنوع بسیاری در پوسته زمین دارد و به خاطر همین شما با انواع مختلفی از این نوع سنگ با اسم‌های مختلفی در بازار روبرو می‌شود. البته ایران هم یکی از بزرگترین معادن سنگ مرمریت را دارد و بیشترین میزان استخراج سنگ را هم در ایران به مرمریت اختصاص داده شده است. رگه‌های ناخالصی که در اغلب سنگ‌های مرمریت دیده می‌شود،‌ با وجودی که زیبایی آن را دوچندان می‌کند از استحکام آن کاسته است و در مراحل فرآوری حتما مقاوم سازی انجام می‌شود. سنگ مرمریت به علت زیبایی که دارد معمولا در دکوراسیون داخلی و حتی به صورت اسلب به کار می‌رود. در سورت‌بندی سنگ مرمریت سنگ‌های با رگه‌ها و ناخالصی‌های کمتر در سورت‌های سوپر و ممتاز دسته بندی می‌شوند و اصطلاحا گفته می‌شود سنگ پاک و یکدست‌تر است. طیف رنگی سنگ‌های مرمریت از رنگ‌های روشن کرم و سفید گرفته تا رنگ‌های تیره سیاه و قرمز وجود دارد. به این ترتیب با هر نوع دکوراسیون و سبکی قابل ترکیب است. به خاطر همین است که اخیرا طرفداران بیشتری پیدا کرده است. اما با همه این تفسیر چرا نمی‌توانیم سنگ مرمریت را برای نما استفاده کنیم؟ با وجودی که معمولا یکی از رایج‌ترین قسمتهایی که برای آن سنگ انتخاب می‌شود نما است اما سنگ مرمریت گزینه مناسبی نیست و پیشنهاد ما استفاده از سنگ تراورتن است.

انواع سنگ کف مرمریت

معایب سنگ مرمریت در نما

بدون مقدمه میرم سر اصل مطلب. سنگ مرمریت برخی خصوصیات و یا حتی معایبی دارد که آن را غیر قابل استفاده بخصوص برای نما می‌کند. این خصوصیات به شرح زیر است:

  • همانطور که گفتیم سنگ‌های مرمریت معمولا دارای رگه‌ها و ترک‌های بالایی هستند که این امر باعث می‌شود جذب آب و لک پذیری سنگ بیشتر شود. از طرفی سنگی که در نما استفاده می‌شود مدام در معرض تغییرات آب و هوا و حتی آلودگی هوا است. به همین خاطر بهتر است سنگی در این قسمت کار شود که میزان رگه‌ها و ترکهای آن کمتر باشد. به این ترتیب سنگ مرمریت گزینه مناسبی از این نظر نیست.
  • مهم‌ترین نکته راجع به سنگ مرمریت این است که مرمریت سنگی است که به طور ذاتی مقاومت خوبی در برابر نور ندارد و در صورتی که در نما کار شود، تغییر رنگ داده و زیبایی خود را از دست می‌دهد. بنابراین ما معمولا برای نما سنگ‌های دیگری چون تراورتن و کریستال را پیشنهاد می‌کنیم.
  • نکته بعدی راجع به وزن سنگ مرمریت است. مرمریت سنگی است با تخلخل کمتر از سنگی مانند تراورتن. به همین خاطر دارای وزن مخصوص بیشتری است و افزودن این وزن در نما کار چندان مناسبی نیست. چرا که احتمال ریزش سنگ نما در این حالت بیشتر می‌شود. اما در صورتی که در کف استفاده شود دیگر با چنین مشکلی روبرو نیستید.

با وجود همه این مطالب باز هم عده‌ای اصرار به استفاده از این سنگ در نما دارند. پیشنهاد ما به این افراد این است که در صورت نیاز ضروری تنها در قسمتی از نما و به عنوان خرج کار از این سنگ استفاده کنید و آن هم بهتر است در قسمتهایی که کمتر در معرض نور خورشید باشد مانند قسمت ورودی ساختمان. با این کار هم زیبایی و جذابیت نما حفظ می‌شود و هم زیبایی نما بعد از مدتی از دست نمی‌رود.

ترکیبی از سنگ مرمریت لاشتر با سنگ سفید لایمستون و ترموود برای ساختمان چندطبقه
نمای ساختمان با سنگ مرمریت لاشتر

کسب آگاهی پیش از خرید سنگ جهت انتخاب صحیح سنگ مناسب بسیار ضروری است. شما به این منظور هم می‌توانید با کارشناسان با سابقه و قابل اعتماد این حوزه صحبت کنید و هم اینکه داخل سایتهای مختلف اطلاعات مناسبی را بدست آورید. روی صحبتم در اینجا هم افرادی است که تصمیم به انتخاب سنگ برای نما دارند و هم کسانی که بدون آگاهی سنگ‌هایی چون مرمریت گلدن بلک را برای نما کار می‌کنند و عواقب انتخابشان را هم پس از مدتی می بینند. شاید شما هم تاکنون برخی از ساختمانهایی را دیده باشید که با سنگ‌های مشکی خط سفید دار نما شده اند و اکنون دچار تغییر رنگ شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *