اگر قصد خرید سنگ طبیعی دارید اما اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، ممکن است به علت نداشتن آگاهی کامل در این زمینه در ساخت و یا بازسازی ساختمان با مشکلاتی روبرو شوید.

اگرچه طیف گسترده ای از اطلاعات راجع به انواع مختلف سنگ وجود دارد اما جمع آوری همه این اطلاعات در یک مکان و تصمیم گیری جهت انتخاب سنگ مناسب ساختمان کمی دشوار است.سنگ های ساختمانی در انواع مختلفی از معادن کشور در حال استخراج هستند که در صورت نداشتن اطلاعات کافی راجع به هر یک انتخاب سنگ مناسب کار ساده ای نیست.

حال در این بین امروزه علاوه بر سنگ های طبیعی، بشر دست به ساخت انواع مختلفی از سنگ های مصنوعی نیز زده که آنها نیز تنوع بالایی در طرح و رنگ دارند. این موضوع نیز موجب سخت تر شدن انتخاب متریال مناسب می شود.

در این راستا ما در این مقاله شما را جهت انتخابی صحیح، با تفاوت ها و ویژگی های سنگ های طبیعی و سنگ های مصنوعی آشنا می کنیم. به این منظور تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی انواع سنگ ساختمانی

برای افرادی که به تازگی وارد دنیای بزرگ سنگ شده اند بهتر دیدیم که در ابتدا انواع مختلف سنگ را معرفی کنیم.مهمترین موضوعی که باید به خاطر داشته باشید این است که دو نوع سنگ وجود دارد: سنگ های طبیعی و سنگ های مصنوعی

سنگ های مصنوعی همانطور که از نامش پیداست به سنگ های ساخته شده توسط انسان گفته می شود.

حال سنگ های طبیعی که توسط طبیعت و در دل کوه ها و چشمه ها تشکیل می شوند نیز انواع مختلفی دارند که مهم ترین آنها که در کشور ما نیز به میزان زیادی استخراج می شوند عبارتند از:

از طرفی در صورتی که به دنبال سنگ های مصنوعی نیز هستید آنها نیز انواع مختلفی دارند مانند:

  • سنگ مصنوعی گرانیت و مرمر
  • سنگ مصنوعی کورین
  • سنگ مصنوعی کوراتز

و……

اما با توجه به این مطالب چطور می توان سنگ های طبیعی را با سنگ های مصنوعی مقایسه کرد؟ اصلا این دو قابل مقایسه با یکدیگر هستند؟

به این منظور در ابتدا باید به چند سوال رایج پاسخ دهیم تا با تفاوتهای هر کدام آشنا شویم.

سنگ طبیعی چیست؟

اولین سوالی که در این زمینه پیش خواهد آمد این است که اصلا سنگ طبیعی چیست؟

نام سنگ طبیعی اطلاعات زیادی را بیان می کند و نشان می دهد که این نوع سنگ به طور طبیعی دردل طبیعت و در نتیجه فرآیندهای طبیعی شکل گرفته است.سنگ های طبیعی از نظر رنگ و شکل و بافت تفاوتهای قابل توجهی با سنگ های مصنوعی دارند. این سنگ ها به دلیل طرح و بافت خاصی که دارند انتخابی منحصربفرد به شمار می روند.

به طوریکه زمانی که سنگ های طبیعی را برای ساختمان خود انتخاب می کنید می توانید از این موضوع مطمئن باشید که هیچ نمونه مشابهی ازآن در هیچ جای دنیا وجود ندارد.شما می توانید کاربردهای سنگ های طبیعی را در مکان های مختلفی از جمله فضای داخلی و یا بیرونی ساختمان مشاهده کنید.

سنگ مصنوعی چیست؟

حال نوبت به سنگ مصنوعی می رسد. این نوع همانطور که از نام آن پیداست سنگی ساخته دست بشر است که در فضایی کنترل شده بوجود می آید برخلاف سنگ های طبیعی که در دل کوه ها و بدست طبیعت شکل می گیرد.

از این رو سنگ های ساخت دست بشر را می توان به هر شکل و رنگ دلخواهی پیاده کرد و هم چنین به دفعات لازم طرح موردنظر را کپی کرد. در این صورت برخلاف سنگ های طبیعی که از هر شکل و طرح آن تنها یک عدد موجود می باشد در سنگ های مصنوعی از یک طرح بی نهایت می توان بدست آورد.

در این میان هنگام تصمیم گیری متریال مناسب جهت ساخت ساختمان می توان سنگ های مصنوعی را در ترکیب با سنگ های طبیعی به کار برد.

تفاوت سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی؟

یکی از بارزترین تفاوت های بین سنگ های طبیعی و سنگ های مصنوعی در شکل ظاهری آنها است. این تفاوت ظاهری در سنگ کاملا مشخص است با وجود اینکه به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی سعی در نزدیکتر کردن سنگ های مصنوعی به سنگ های طبیعی شده است.

با این حال طبیعی بودن هر چیز از مصنوعی آن زیباتر و جذابتر است به خصوص برای کسانی که طبیعی بودن متریال به کار رفته در ساختمان را بسیار مهم می دانند. از دیگر تفاوت های این دو عبارتند از:

  • با وجود اینکه سنگ های مصنوعی ساخته دست بشر هستند می توان هر رنگ و هر طرح دلخواهی از آنها بدست آورد با این وجود سنگ های طبیعی نیز از این لحاظ غنی هستند زیرا طبیعت این سنگ ها را به یک گوهر واقعی تبدیل کرده است. شکل ظاهری سنگ طبیعی با گذشت زمان تغییر کرده و آن را سازگار با پیشرفت مد و نیازهای روز کرده است.
  • زمانی که تصمیم به انتخاب سنگ طبیعی گرفتید با دنیای بزرگی از رنگ ها، طرح ها، سایه ها و…مواجه می شوید. در صورتی که در سنگ های مصنوعی با تکرار رنگ ها مواجه هستید.
  • در مقایسه قیمت این دو ماده سنگ های طبیعی به علت خاص بودن و طبیعی بودن از قیمت بالاتری برخوردار هستند.
  • از نظر نصب نیز سنگ های مصنوعی آسانتر از سنگ های طبیعی نصب می شوند و هزینه نصب آنها نیز کمتر است.

با توجه به مطالب گفته شده به این نتیجه می رسیم که سنگ های طبیعی انتخابی مناسب برای افرادی است که مایل به داشتن نمایی جذاب و در عین حال طول عمر بالا هستند.

حال در صورتی که آشنایی با انواع سنگ های ساختمانی ندارید می توانید مقاله انواع سنگ های ساختمانی را مطالعه کنید.

هم چنین جهت بدست آوردن اطلاعات قیمت سنگ های مختلف با کارشناسان ما تماس گرفته تا شما را به این منظور راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *