ممکن است تاکنون نام سنگ لاشه به گوشتان خورده باشه اما شناخت کاملی نسبت به آن نداشته باشید و از کاربردهای آن به طور کامل اطلاع نداشته باشید. لاشه شاید در میان ساختمان های مسکونی و …کمتر وجود داشته باشد اما برای محوطه سازی،رمپ پارکینگ، باغ و…از بهترین انتخاب ها به حساب می ‌آید. با این وجود برای ساختمان های مسکونی و..هم علاقمندان خاص خودش (افراد علاقمند به طراحی باستانی) را دارد.

از این رو داشتن شناخت نسبی نسبت به انواع سنگ های ساختمانی و ابعاد مختلف آن ها مانند سنگ لاشه برای همه افراد چه معماران و سازندگان و چه افرادی که در حال ساخت ملک شخصی خود هستند بسیار نیاز است.

برای استفاده از سنگ لاشه در ساختمان در ابتدا باید شناخت کافی راجع به ویژگی ها و کاربردهای آن داشته باشیم. به همین خاطر برآن شدیم اطلاعات مفیدی از سنگ لاشه را با تحقیق و جستجو و پرسش از افراد با تجربه  بدست آوریم و در این مقاله در اختیار شما قرار دهیم.

سنگ لاشه چیست؟

سنگ لاشه که یکی از ابعاد سنگ‌های ساختمانی است، در واقع به سنگی که از دامنه کوه بدست می آید گفته می‌شود. بنابراین روی این سنگ هیچ گونه فرآوری انجام نمی‌شود و دارای اشکال نامنظم و بدون شکل خاص و مشخصی هستند. لاشه که از انواع سنگ های تراورتن، گرانیت و مرمریت قابل دستیابی است، حاصل فرآِیند استخراج کوپ سنگ ها از معادن به روش های مختلف علی الخصوص انفجاری است. میزان سنگ لاشه بدست آمده در روش استخراج انفجاری بیشتر است. البته از آنجا که گرانیت سنگ بسیار مستحکمی است، ابعاد سنگ لاشه آن بزرگتر از دیگر سنگ ها است که گاها برای ساخت کانتر هم به کار می رود.

حال مهم ترین ویژگی سنگ لاشه لبه های تیز و شکل نامنظم آن است.اما با توجه به نوع فرآیندهایی که روی سنگ لاشه انجام می شود انواع مختلفی از سنگ لاشه به وجود می آید که در زیر به معرفی آن ها می پردازیم

انواع سنگ لاشه

سنگ مالون

مالون در واقع سنگ لاشه ای است که تراشیده شده است. با این حساب تنها تفاوت لاشه و مالون در فرآوری هایی است که روی مالون انجام می شود که قیمت آن را نیز بیشتر از لاشه می کند. زیرا سنگ مالون را در ابعاد منظم شبیه به مربع و مستطیل تراش می دهند. ابعاد استاندارد سنگ مالون  عرض‌های ( 15 الی 20 ) * طول‌های ( 20 الی 40 ) * ارتفاع حدود 28  است. عرض مالون در اصطلاح گوشت مالون گفته می شود. حال خود سنگ مالون نیز انواع مختلفی دارد که اگر طول از ارتفاع کمتر باشد به آن مالون کله می گویند و اگر بیش تر باشد به آن مالون راسته می‌گویند. از مهم ترین کاربردهای مالون در دیوار پارک ها، سنگفرش، دیوار باربر و غیره است.

سنگ ورقه ای

سنگ ورقه ای نیز نوعی سنگ لاشه است که به صورت ورقه ای با قطر کم و با اشکال نامنظم از معادن استخراج می شود. سنگ ورقه ای دارای رنگ های متنوعی است و کاربردهای مختلفی دارد. یکی از کاربردهای آن در ساخت آبنما است.

سنگ قواره

سنگ قواره در واقع سنگ لاشه ای است که گوشه های تیز آن به صورت منظم درآید و فرم پیدا کند. به این نوع سنگ لاشه قواره یا سنگ قواره گفته می شود. کوچکترین اندازه سنگ قواره 15 سانتی متر است.

انواع سنگ های لاشه

کاربردهای سنگ لاشه

این سنگ کاربردهای فراوانی در ساختمان سازی و علی الخصوص اقدامات عمرانی مانند راه سازی و پل سازی دارد. البته جهت استفاده در ساختمان لبه های تیز آن باید گرفته شده و ساب داده شوند؛ در غیر اینصورت نباید از آن ها استفاده کرد. اما یکی از کاربردهای سنگ لاشه، به عنوان پرکننده و پی ریزی ساختمان است. در این صورت دیگر نیازی به ساب دادن لبه های آن نیست.

پی ریزی ساختمان با سنگ لاشه

یکی از کاربردهای سنگ لاشه(رودخانه ای و یا ورقه ای) در پی ریزی ساختمان هایی علی الخصوص ساختمان های سنگی دارای ارتفاع پی زیاد است. سنگ های لاشه مورد استفاده به این منظور بزرگتر از 15 سانتی متر هستند. این نوع پی کاربرد بسیاری در دیوارهای بستر رودخانه ها و یا کنار کوه ها جهت جلوگیری از ریزش کوه هم دارد.

برخی کاربردهای دیگر لاشه سنگ به قرار زیر است:

  1. سنگفرش پیاده‌روها، باغ، ویلا و یا پارک
  2. محوطه سازی مانند جهت ساخت دیوار جداکننده در باغ، ساخت شومینه و باربیکیو و یا سنگفرش
  3. جدول های خیابانی
  4. گاها نمای بیرونی
  5. رمپ پارکینگ
  6. تولید پودر سنگ: که خود پودر سنگ در صنایع مختلفی کاربرد دارد.پی ریزی ساختمان با سنگ لاشه، سنگفرش سنگ لاشه،رمپ با سنگ لاشه

قیمت لاشه سنگ

به طور کلی از آنجا که هیچ گونه فرآوری روی سنگ لاشه انجام نمی‌شود، این سنگ از قیمت مناسبی برخوردار است. علاوه بر این قیمت آن تحت تاثیر عوامل مختلف دیگری مانند جنس و نوع سنگ، مقاومت و استحکام آن، فاصله از معدن و…متغیر است. اما به طور کلی توجه به یک سری نکات هنگام خرید لاشه سنگ حائز اهمیت است که شامل موارد زیر است:

توجه به کیفیت سنگ

برای انتخاب سنگ لاشه جهت مصارف مختلف، علی الخصوص پی ریزی ساختمان باید حتما توجه داشته باشید سنگی را انتخاب کنید که از کیفیت بالایی برخوردار باشد. در واقع به این معنا که سنگ ورقه ورقه نبوده و فاقد هر گونه ترک و شکافی باشد. کیفیت لاشه سنگ به نوع سنگ و معدن آن هم بستگی دارد.

توجه به انتخاب صحیح نوع، جنس و رنگ سنگ لاشه مناسب

همانطور که بیان شد سنگ های لاشه انواع مختلف مالون، کوهی و ورقه ای دارند. علاوه بر این از انواع سنگ های ساختمانی گرانیت، مرمریت و تراورتن و در رنگ های مختلف قابل استخراج است. به همین خاطر هنگام انتخاب سنگ لاشه مناسب حتما باید به این نکات دقت داشت.

به این ترتیب در صورت انتخاب لاشه سنگ می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را در کمترین زمان ممکن یاری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *