• تاریخ آخرین به روزرسانی:1401/08/04

نمای سنگی یکی از باشکوه‌ترین نوع نماهایی است که همیشه مورد پسند اکثریت بوده و هست . برای این منظور نیز  می توان از سنگ‌های مختلفی استفاده نمود که از جمله آن‌ها سنگ نما گرانیت است. در واقع امروزه مهم‌ترین و رایج‌ترین سنگ‌ها برای نما سنگ تراورتن است که هم اغلب تم رنگی روشنی دارد و هم سبک وزن است، علاوه بر این چسبندگی بالایی به ملات هم دارد. اما با این وجود در گذشته و گاها امروزه برخی برای نمای ساختمان از سنگ گرانیت استفاده می‌کنند. استفاده از سنگ نمای گرانیت مزایا و معایبی دارد که ما در این محتوا به طور کامل به بررسی این موضوع می‌پردازیم. پیش از آن بهتر است نگاهی به ویژگی‌های سنگ گرانیت بیندازیم.

نگاهی مختصر به ویژگی‌های گرانیت

مزایا و معایب سنگ نمای گرانیت در ویژگی‌های آن نهفته است. گرانیت از سخت‌ترین سنگ‌های ساختمانی با چگالی 2.75 گرم بر سانتی متر مکعب است که برای برش آن از ماشین‌های قدیمی و از الماسه‌های مخصوص استفاده می‌شود. لذا هزینه برش و فرآوری آن به علت سختی بالا بیش از سایر سنگ‌های ساختمانی است. اما همین سختی بالا موجب مقاوم بودن سنگ در برابر خش ، ضربه و حرارت شده است . همچنین انواع پرداخت سطح را می‌توان بروی آن اجرا نمود که از جمله آن‌ها عبارتند از : فلیم ( سطح آتش خورده ) ، صیقلی ، هوند ، چرمی ، سندبلاست ، تیشه ای و …. .

علاوه بر این سنگ گرانیت تخلخل ناچیز و در نتیجه جذب آب بسیار کمی دارد. لذا در صورت استفاده از سنگ نمای گرانیت می‌توان این اطمینان را داشت که نمای ساختمان مقاومت بسیار بالایی در برابر پدیده‌های جوی مخرب ( باران‌های اسیدی ، طوفان شن ، اختلاف دمایی شدید ، سرما و گرمای بسیار و … )، تغییر رنگ، لک‌پذیری و جذب آب، ضربه و خش‌پذیری و…. دارد. اما تخلخل بسیار کم این سنگ، موجب چسبندگی پایین آن به ملات می‌شود. بنابراین نصب آن سخت‌تر از سنگ نمای تراورتن است. به این ترتیب مزایا و معایب سنگ نمای گرانیت شامل مواردی است که در زیر بیان می کنیم.

مزایا و معایب سنگ نمای گرانیت

با توجه به ویژگی‌هایی که در صفحه سنگ نما برای سنگ نمای مناسب بیان شد، مزایای سنگ گرانیت برای نما عبارت است از:

  • جذب آب کم
  • لک نشدن
  • مقاوم در برابر شرایط مختلف آب و هوایی از جمله سردسیر، مرطوب و گرمسیر
  • مقاوم در برابر ضربه و خش
  • مقاومت و استحکام بالا

و معایب آن نیز عبارتند از:

  • چسبندگی پایین به ملات
  • نصب سخت تر
  • وزن بالا
  • تنوع طرح و رنگ پایین

حال با وجود مزایایی که از این سنگ بیان شد، میزان استفاده از آن در نما با روی کارآمدن سنگ های تراورتن بسیار کمتر شده است. زیرا وزن بالا و چسبندگی پایین آن موضوعی است که در صورت پایین بودن دقت و سستی در نصب صحیح، ممکن است باعث بروز خسارات جبران ناپذیری شود. البته امروزه با پیشرفت انواع چسب سنگ موجود در بازار علی الخصوص چسب سنگ مگاپوکسی تاحدودی این مشکل برطرف شده است. اما به علت قیمت بالاتر هنوز عده زیادی از روش ملات استفاده می کنند. 

انواع کاربرد سنگ گرانیت

استفاده از گرانیت محدود به نمای ساختمان و محوطه سازی نیست و کاربردهای مختلفی دارد . مثلا سنگ پله گرانیت ، سنگ کف مکان های پرتردد ، سنگ کانتر از جمله پرکاربردترین موارد مصرف این سنگ آذرین و مستحکم است .

گرانیت به دلیل عدم جذب آب ( یا جذب آب حداقلی ) بسیار مناسب استفاده در قسمت‌های مرطوب و مکان‌های درتماس با آب است . همین ویژگی برای کاربرد در نمای بیرونی از یک سو موجب دوام بالا در برابر باران‌های اسیدی شهرهای آلوده و از سوی دیگر عاملی نگران کننده در عدم چسبندگی در شیوه‌های سنتی ( نصب تر با استفاده از ملات سیمانی ) شده است . چرا که عدم جذب آب و تخلخل در گرانیت‌ها مانع از چسبندگی درست با ملات و اتصال به دیوار شده و خطر رها شدن سنگ و سقوط آن در زمان کوتاه بسیار محتمل است . ازاین رو چند راهکار برای اجرای سنگ نما گرانیتی پیشنهاد می‌شود :
انواع کاربرد سنگ گرانیت

روش‌های نصب سنگ نمای گرانیتی

به طور کل برای اجرای نمای ساختمان دو روش نصب خشک و تر وجود دارد . روش تر با وجود رایج بودن آن (به علت سهولت دسترسی و قیمت کم) اما روشی منسوخ است که تنها در برخی پروژه‌ها از آن استفاده می‌شود . با این حال بنا به دلایل مختلف اگر ناچار به استفاده از ملات سیمانی برای نماکاری هستید ، توصیه می شود از اسکوپ کردن سنگ آن هم در ابتدای کار غافل نشوید . البته گرانیت به علت سختی بالا ، دریل خور خوبی ندارد و باید از دریل هیلتی برای پیچ و رولپلاک کردنش کمک گرفت . و اما نصب خشک ؛ این نوع اجرای نما به طور کل به سه صورت نمایان ، غیرنمایان و استفاده از چسب سنگ انجام می‌شود .

روش نمایان و غیر نمایان

در این روش از زیرسازی آلومینیومی استفاده می‌شود اما کلیپس‌های به کار رفته به خوبی از روی کار نمایان هستند . خوبیه این روش در استفاده از سنگ با هر ضخامتی است . اما در روش غیر نمایان که به چندین صورت انجام می گیرد ، خبری از هیچ پیچ و پلاک و کلیپسی بروی کار نیست و تمام مراحل اتصال از زیر کار انجام می‌شود ‌. نمونه دیگری هم از اتصال خشک وجود دارد که به آن اتصال با چسب سنگ می‌گویند .
نصب خشک گرانیت

اجرای نمای سنگی با چسب سنگ

چسب مخصوص این کار چسب های دوجزئی هستند که برخی برپایه رزین اپوکسی و برخی بر پایه پلی استر ساخته شده اند . البته چسب های پلی استر بهتر است برای نما استفاده نشوند چون دوام چندانی در  برابر شرایط بیرون ساختمان ندارند . ولی چسب های دوجزئی رزین اپوکسی برای هر بخش ساختمان ( اعم از نمای داخل یا بیرون ) مناسب هستند . در میان انواع این چسب ها ، توصیه به استفاده از نمونه برند و اصل آن یعنی چسب سنگ های مگاپوکسی ساخت کشور استرالیا می شود که ایمنی کار را تضمین می کند و هیچ نگرانی بابت چسبندگی و گیرایی آن نخواهید داشت . استفاده از چسب روشی راحت و سریع در مقایسه با دیگر روش هاست که تمام مزیت روش های نصب خشک را به همراه دارد .

نکات نصب نمای سنگی اعم از گرانیت ، تراورتن و …

  • طبق مقررات ملی ساختمان ، نباید وزن ساختمان از مقدار استاندار تعیین شده بیشتر باشد .از آنجایی که سنگ جز مصالح سنگین وزن به شمار می‌رود بهتر است در نما به دنبال سنگ‌هایی با تراکم کمتر بود . اما برخی مواقع به دلیل سلیقه کارفرما یا شرایط جوی حاکم در منطقه ، گرانیت‌ها و سنگ‌های کریستال ( چینی‌ها ) گزینش می‌شوند . حال اگر بنا باشد با وجود وزن بسیار این سنگ ، از روش اتصال تر با ملات سیمانی استفاده شود ، قطعا بار بسیار زیادی به ساختمان تحمیل خواهد شد ! بنابراین برای کنترل وزن ساختمان باید از روش‌ها نصب خشک و استفاده از چسب سنگ‌های قوی استفاده گردد . بنابراین علاوه بر انتخاب مصالح ، دقت در انتخاب اجرا اهمیت بسیار زیادی دارد .
  • در حال حاضر برای اغلب نماهای سنگی از سنگ‌های طولی ( بالاخص 40 طولی ) استفاده می‌شود . این ابعاد بویژه برای تراورتن‌ها رایج است . در خصوص ابعاد سنگ گرانیت نما هم نمی‌توان به طور قطع نظر داد چون به طور کل ، ابعاد مصرفی در سنگ ، سلیقه ای است و بستگی به طرح معمار دارد . اما اغلب برای پروژه‌های بزرگ تجاری و مسکونی لوکس به دنبال کاربرد ابعاد اسلب ( اعم از نمای داخلی و بیرونی ) هستند . نوع سنگ مصرفی نیز بسته به نظر کارفرما ، بودجه ، شرایط جوی منطقه و طرح نما می تواند از تراورتن ، چینی ، گرانیت و … باشد . سنگ اسلب گرانیت مشکی از جمله بهترین کاندیدهای انتخابی معماران برای چنین پروژه‌هایی است .همانطور که گفته شد ابعاد و رنگ سلیقه ای است و می توانند در ترکیب باهم و حتی در ترکیب با متریال دیگر به کار‌روند .
  • یک سنگ خام برای تبدیل به کالای مصرفی ، ملزم به پذیرش فرآوری‌های مختلف است . این فرآوری متشکل از مراحل مختلف و با استفاده از تجهیزات و مواد مصرفی مختلفی صورت می‌پذیرد که کیفیت و نحوه انجام هر کدام بر کیفیت نهایی سنگ و طول عمر آن تاثیرگذار است . از طرفی سنگ مصرفی در نما به دلیل قرار گیری مداوم در برابر بارندگی‌ها ، تغییرات دمایی ، تابش نور آفتاب ، وزش باد و … می بایست در برابر چنین پدیده‌هایی مقاومت مطلوب را داشته باشد . بنابراین علاوه بر جنس مرغوب سنگ ، کیفیت فرآوری هم باید از استاندارد کافی برخوردار باشد .
  • برخی مواقع برای جبران رنگ زمینه سنگ ، آن را رنگ می‌کنند تا سنگ زیباتری را در معرض چشم قرار دهند . این کار بالاخص در سنگ‌های مشکی انجام می‌شود . اما اینکه ثبات این رنگ‌ها تا چه اندازه باشد ، بستگی به مرغوبیت مواد مصرفی و نحوه نگهداری دارد . چنین سنگی برای آنکه رنگ خود را به خوبی حفظ کند نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرد ، چرا که دچار رنگ پریدگی خواهد شد. البته در میان انواع سنگ ، گرانیت دوام بسیار بیشتری در برابر تغییر رنگ دارد که این خود از دیگر مزیت‌های این سنگ می‌باشد .

قیمت سنگ گرانیت نما

اولین و مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت سنگ معدنی است که سنگ از آن استخراج می‌شود . پس از آن کیفیت فرآوری که شامل نوع ماشین برش ، نوع مواد مصرفی (برای پوشش سطح و آب بند کردن آن ، رنگ روی سنگ ، مواد یووی و … ) ، نوع پرداخت سطح روی سنگ ( فلیم ، صیقلی ، چرمی و… ) .عامل تعیین کننده دیگر ابعاد و ضخامت سنگ مصرفی است . مسلما هر چه ابعاد سنگ بیشتر باشد قیمت بیشتری هم خواهد داشت . بنابراین قیمت اسلب سنگ گرانیت کمی بالاست . درجه کیفی سنگ و هزینه حمل و نقل نیز از دیگر موارد موثر بر قیمت است .

چنانچه نیاز به مشاوره اختصاصی دارید می توانید سوالات خود را در پایین همین مقاله کامنت کنید یا از طریق شماره تماس های درج شده و یا واتس آپ با کارشناسان ما در تماس باشید .

2 فکر در مورد “ سنگ نما گرانیتی

  1. حسین ملک گفت:

    سلام تشکر از مطالب آموزنده تون، برای نصب گرانیت در نما کدوم روش بهتراست؟

    1. زهرا کارخیران گفت:

      سلام ممنون از شما
      برای نصب سنگ گرانیت بهترین روش استفاده از چسب سنگ که بهترین برند آن چسب سگ مگاپوکسی است، می باشد چون گرانیت تخلخل خیلی کمی داره و چسبندگی آن به ملات کم و در صورت استفاده از ملات هم حتما باید اسکوپ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *