یکی از انواع مصالح سنگ فرش که از قدیم تاکنون به میزان زیادی جهت محوطه سازی و …به کار می رود، سنگ کوبیک است که در مقایسه با دیگر مصالح استحکام بالاتری  نیز دارد. حال در صورتی که جهت سنگ فرش کف محوطه خود تصمیم به خرید سنگ کوبیک دارید در این راهنما تمام اطلاعات موردنیاز شما(ویژگی ها،مزایا،کاربردها،انواع و قیمت های آن) جهت خرید سنگ کوبیک بیان شده است.

کوبیک-تراورتن

سنگ کوبیک چیست؟

سنگ کوبیک یا کیوبیک (cubic stone) همانطور که از نامش  مشخص است(کوبیک یا cubic: مکعب) سنگ مکعبی شکلی با استحکام بالا است. کوبیک در واقع یکی از انواع ابعاد سنگ است به صورتی که تخته سنگ ها پس از استخراج از معادن به کارخانه های فرآوری کننده انتقال داده شده و در آنجا توسط دستگاه به صورت مکعبی و در ابعاد مختلفی برش داده می شوند.

انواع سنگ کوبیک

سنگ های کوبیک براساس نوع برش و نوع سنگ دارای انواع مختلفی هستند. به همین دلیل هنگام خرید آن با تنوع بالایی روبرو هستیم. بنابراین آگاهی از انواع سنگ کوبیک می تواند کمک زیادی به شما در انتخابتان داشته باشد.

لذا در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات موردنیاز خود را دریافت کنید.

انواع سنگ کوبیک براساس نوع سنگ

به طور کلی سنگ کوبیک از انواع سنگ های ساختمانی مانند تراورتن،گرانیت، مرمریت و یا چینی بدست می آید. اما در این میان بهترین و بیشترین آن سنگ کوبیک گرانیت است. که دارای استحکام بسیار بالایی نیز هست.

سنگ کوبیک گرانیت

رایج ترین، در دسترس ترین و بهترین نوع سنگ کوبیک؛کوبیک گرانیت است. سنگ کوبیک گرانیت بیش ترین میزان استحکام را در میان انواع سنگ های کوبیک دارد. به همین خاطر بهترین گزینه برای مکان هایی است که احتمال فشار، تردد و تغییرات آب و هوایی بسیاری است. لذا مهم ترین کاربرد آن به عنوان سنگفرش در محوطه سازی برای باغ، ویلا و همچنین کف پارکینگ است. از انواع سنگ های گرانیت سنگ کوبیک قابل استخراج است که از جمله آن ها می توان به گرانیت مشکی نطنز، گرانیت سفید نطنز و گرانیت قرمز یزد اشاره کرد.

سنگ کوبیک تراورتن

سنگ تراورتن نیز یکی دیگر از انواع سنگ های ساختمانی است که در کارخانه های فرآوری کننده ابعاد مختلفی از آن برش داده می شود که کوبیک یکی از انواع آن است. یکی از مهم ترین کاربردهای سنگ کوبیک تراورتن به عنوان سنگفرش در فضای بیرونی است. زیرا همانطور که در صفحه سنگ کف نیز بیان شد، استفاده از تراورتن با ضخامت های کم برای کف مناسب نیست زیرا مقاومت فشاری پایینی دارد. اما در ابعاد کوبیک که ضخامت بالایی دارد؛ مقاومت آن افزایش می یابد. این سنگ از انواع تراورتن ها مانند تراورتن حاجی آباد بدست می آید.

سنگ کوبیک مرمریت

سنگ کوبیک مرمریت نیز یکی دیگر از انواع سنگ کوبیک است که در رنگ ها و طرح های مختلفی در بازار وجود دارد. استحکام و مقاومت کوبیک مرمریت کمتر از گرانیت و بیش تر از تراورتن است.

سنگ کوبیک کریستال(چینی)

سنگ های چینی نیز از مقاومت و استحکام بالایی (کمتر از گرانیت بیش تر از مرمریت) برخوردارند. حال در ابعاد کوبیک نیز به همین صورت است. کوبیک سنگ چینی عمدتا در رنگ های روشن(سفید) وجود دارد و برای سنگفرش فضاهای بیرونی نیز گزینه مناسبی است.

سنگ-کوبیک-تراورتن-گرانیت-مرمریت

انواع سنگ کوبیک براساس نوع برش

مهم ترین دسته بندی سنگ های کوبیک براساس نوع برش آن ها است که به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. سنگ کوبیک منظم
  2. سنگ کوبیک نامنظم
  3. سنگ کوبیک شش وجه برش داده

کوبیک منظم

کوبیک نامنظم در واقع سنگ مکعبی شکلی است که چهار وجه آن توسط دستگاه فرز(ماشین برش) برش داده شده و دو وجه باقی مانده نیز توسط گیوتین شکسته شده و یا پرداخت های دیگری مانند کات بروکن روی آن انجام شده است. به همین خاطر سطح کوبیک منظم زبر و ناهموار است و برای فضاهای بیرونی که لغزنده نبودن معیار مهمی است؛ مناسب است. کوبیک منظم نیز به دلیل سطح ناهمواری که دارد برای ایجاد اصطکاک در کف و کاهش لغزندگی گزینه مناسبی است. همچنین کوبیک منظم دارای استحکام بالاتری نسبت به نامنظم است.

کوبیک نامنظم

اما کوبیک نامنظم همانطور که از اسمش پیداست، سنگ مکعبی شکلی است که دارای بی نظمی های زیبایی است و همه وجوه آن توسط بیل مکانیکی شکسته شده است و فاقد وجه مسطح است. این نوع از سنگ کوبیک به حالت طبیعی سنگ نزدیکتر است. و برای کسانی که ظاهر طبیعی سنگ را بیشتر می پسندند گزینه مناسب تری است. علاوه بر این کوبیک نامنظم بهترین گزینه برای زمانی است که لغزنده نبودن کف اهمیت بالایی دارد.

کوبیک شش وجه برش

این دسته در واقع همان کوبیک منظمی است که دو وجه باقی مانده آن نیز برش داده شده و هر شش وجه آن شبیه یکدیگرند و زبری و ناهمواری ندارند. به همین خاطر مناسب استفاده در مکان های پرشیب و یا در معرض باران نیست زیرا احتمال سرخوردن روی آن ها بیش تر است.

سنگ کوبیک منظم نامنظم و شش وجهی

ابعاد سنگ کوبیک

ابعاد استاندارد سنگ کوبیک معمولا طول و عرض ثابت 10 سانتی متر با ضخامت های مختلف5،10 و 3 است. البته بنا به نیاز مشتری نیز امکان برش سفارشی نیز در برخی کارخانه ها وجود دارد.

ناگفته نماند هر چقدر این نوع سنگ به مکعب مربع نزدیکتر باشد به این مفهوم که طول و عرض و ضخامت یکسانی داشته باشد مانند 10*10*10؛ مقاومت و استحکام بیش تری خواهد داشت.

کاربردهای سنگ کوبیک

رایج ترین کاربرد سنگ کوبیک در سنگفرش فضاهای بیرونی مانند محوطه ها،باغ،ویلا، پیاده رو و…است.  حال به طور کلی از جمله کاربردهای کوبیک عبارتند از:

  • سنگفرش باغ،محوطه،ویلا، پیاده رو و…
  • دیوارچینی
  • ساخت آبنما
  • رمپ پارکینگ
  • سرعت گیر خیابان
  • طراحی دکوراسیون داخلی مانند شومینه
  • بستر و حاشیه رودخانه
  • فضای اطراف استخر
  • محوطه سازی اماکن تاریخی و فرهنگی

علاوه بر این سنگ کوبیک جهت کارهای تزیینی و زیباسازی محیط نیز به کار می رود و با ظاهر طبیعی خود موجب ایجاد جلوه زیبا  در عین حال ماندگاری در فضا می شود.

 مزایای سنگ کوبیک

مهم ترین حسن و ویژگی سنگ کوبیک استحکام و مقاومت بالای آن به علت ضخامت بالای آن است. همچنین کوبیک در برابر شرایط مختلف آب و هوایی نیز مقاومت خوبی دارد. حال به طور کلی مزایای سنگ کوبیک عبارتند از:

  • طول و عمر و دوام بالا
  • تنوع طرح و رنگ بالا به علت تولید آن از انواع سنگ های ساختمانی
  • ترمیم و تعویض آسان
  • قیمت مناسب

حال مزایای آن در صورت استفاده در سنگ فرش نیز عبارتند از:

  • سطح مات و ناهموار که موجب کاهش لغزندگی می شود.
  • این نوع سنگ نور و گرما را انعکاس نمی دهد
  • به علت حجم و ارتفاعی که دارند نیازی به زیرسازی ندارند.
  • نصب آسان
  • قابل اجرا در طرح ها و رنگ های مختلف
  • عدم تجمع آب هنگام بارندگی به دلیل فاصله موجود بین سنگ ها
  • دارای قابلیت اجرا روی سطوح مختلف
سنگفرش کوبیک

هر تن سنگ کوبیک چند مترمربع را پوشش می دهد؟

میزان پوشش دهی سنگ کوبیک تا حد زیادی به ابعاد و هم چنین نوع برش آن وابسته است. به گونه ای که میزان پوشش دهی یک تن سنگ کوبیک با ضخامت کمتر نسبت به یک تن سنگ کوبیک با ضخامت بالاتر، بیش تر است. به این مفهوم که هر تن کوبیک با ضخامت 10 حدود 6 تا 5/6 مترمربع را پوشش می دهد در صورتی که ضخامت 5 حدود 12 الی 13 مترمربع را پوشش می دهد. زیرا وزن مخصوص سنگ کوبیک با ضخامت 10 بیش تر از ضخامت 5 است. همچنین میزان پوشش دهی کوبیک نامنظم از منظم بیشتر است. به نحوی که هر تن کوبیک نامنظم 6 مترمربع را پوشش می دهد اما منظم 4 مترمربع را.

البته انتخاب ابعاد و نوع برش سنگ براساس شرایط پروژه انجام می گیرد.

قیمت سنگ کوبیک

عوامل مختلفی در قیمت سنگ کوبیک تاثیر گذارند که عبارتند از:

  • سورت و درجه کیفی سنگ
  • نوع سنگ
  • ابعاد و ضخامت سنگ:برخلاف تصور قیمت سنگ کوبیک با ضخامت 10 کمتر از قیمت سنگ کوبیک با ضخامت 5 است به علت هزینه های برش بیش تر. اما با این وجود نیز ضخامت 5 به علت پوشش دهی بیش تر به صرفه تر است.
  • نوع برش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *