زمانی که در مراحل ساخت یک ساختمان به مرحله ساخت دستگاه پله می رسید شاید اولین گزینه ای که به ذهنتان می رسد راه پله سنگی باشد. گزینه های متعدی برای به کاربردن در پله وجود دارد که شما باید با توجه به نیازها و میزان بودجه خود هر کدام از آنها را انتخاب کنید. متریال مناسب پله باید علاوه بر زیبایی، کم سروصدابودن و راحتی از ایمنی کافی نیز برخوردار باشد.

ما در این مقاله ابتدا به بررسی تعدادی از متریال های مناسب پله می پردازیم و در انتها نیز شما را با مزایای ساخت راه پله سنگی آشنا می کنیم.

بهترین متریال مناسب ساخت پله

هنگام انتخاب متریال مناسب پله باید نکات مختلفی را در نظر گرفت که از جمله آنها عبارتند از:

  • سروصدا:به عنوان مثال برای پله های نزدیک به محل زندگی و یا داخل خانه الزامی است که از متریال کم سروصدا استفاده کرد.
  • ایمنی:یکی از مهمترین مواردی که هنگام انتخاب متریال مناسب پله باید در نظر گرفت ایمنی می باشد.
  • دوام و ماندگاری:برای مکانهایی که میزان رفت و آمد و ترافیک بالایی دارند استفاده از متریالی که مقاومت بالایی داشته باشند و نگهداری از آنها آسانتر باشد الزامی است.
  • سبک و دکوراسیون:علاوه بر نکات بیان شده توجه به نوع دکوراسیون ساختمان نیز از مواردی است که هنگام ساخت و انتخاب نوع پله باید به آن توجه داشت تا بتوان به طراحی زیبایی دست یافت. حال گزینه های زیادی از متریالهای مناسب ساخت پله وجود دارد که در ادامه به معرفی تعدادی ازآنها می پردازیم:

1.راه پله چوبی

اگر عاشق ظاهری کلاسیک و طبیعی هستید راه پله چوبی گزینه مناسبی می تواند باشد. چوب از دوام نسبتا خوبی برخودار است و تمیز کردن آن نیز آسان است. با این وجود راه پله چوبی کمی لغزنده است و از دیگر انواع متریال پله پرسروصداتر است.

2.راه پله سرامیکی

این مورد نیز گزینه مناسبی که از مهمترین ویژگی های آن تمیز کردن آسان آن است. با این وجود بیش از دیگر متریال لغزنده

می باشد و باید در صورت استفاده اقدامات لازم جهت ایمن سازی انجام شود.

3.راه پله سنگی

اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید ساختمان های زیادی را می بینید که در ساخت راه پله های خود از سنگ استفاده کرده اند.

یک راه پله سنگی که متناسب با دکوراسیون ساختمان باشد می تواند بسیار زیبا بوده و به فضا زیبایی و جلوه خاصی ببخشد.زیبایی ذاتی،دوام زیاد،مقاومت فرسایشی بالای سنگ آن را به بهترین و رایجترین گزینه جهت ساخت پله تبدیل کرده است.

به این منظور انواع سنگ های ساختمانی به کار رفته می شود که جهت بدست آوردن اطلاعات بیشتر راجع به هریک مقاله انواع سنگ پله را مطالعه کنید. 

ما در ادامه به بیان مزایای ساخت راه پله سنگی و هم چنین دلایل محبوب بودن آن در بین سازندگان می پردازیم.

مزایای ساخت راه پله سنگی

1.دوام و ماندگاری بالا

برای مکانهایی که میزان رفت و آمد و ترافیک بالایی دارند استفاده از متریالی که مقاومت بالایی داشته باشند و نگهداری از آنها آسانتر باشد الزامی است.

2.نگهداری آسان

برخلاف راه پله ساخته شده از چوب راه پله سنگی پوسیده و فرسوده نمی شوند و مانند راه پله های چوبی نیاز به تعویض ندارند. نگهداری از راه پله سنگی آسان بودده به طوریکه به منظور نظافت آن تنها نیاز به یک گردگیری ساده و یا شستشو می باشد.

3.افزودن به ارزش ساختمان

ساخت راه پله سنگی در ساختمان با زیبایی و دوامی که دارد از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ساختمان نیز می باشد به گونه ای که در صورت تمایل به فروش ساختمان این موضوع می تواند یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی باشد.

4.قابلیت ایجاد سبک ها و طرح های مختلف

از آنجا که سنگ متریالی طبیعی می باشد در صورت به کاربردن هر کدام از انواع سنگ های ساختمانی اعم از گرانیت،مرمریت و… می توان به طرح های متنوع و نامحدودی دست یافت. به عنوان مثال از جمله طرح هایی که امروزه در ساخت راه پله های سنگی به کار می برند(همانگونه که در تصویر می بینید) برش اسلب در ابعاد پله و پس از آن چیدن آنها به دنبال یکدیگر است. این طرح که عمدتا در سنگ های طرحدار مانند سنگ های چینی(کریستال) قابل اجراست، زیبایی و جلوه لوکسی به ساختمان می بخشد.

5. اشتعال ناپذیربودن

علاوه بر دوام و ماندگاری بالا و زیبایی زیاد استفاده از سنگ در راه پله از دیگر مزایای استفاده از این ماده در پله می توان به اشتعال ناپذیربودن آن در مواقع آتشسوزی نیز اشاره کرد. به گونه ای که در مواقع اضطراری یک مسیرقابل اعتماد برای فرار از آتش راه پله سنگی می باشد.

این در صورتی است که راه پله های چوبی به راحتی سوخته و علاوه بر این موجب افزایش آتش نیز می گردد.

انواع مختلف سنگ های ساختمانی را اعم از گرانیت،مرمریت،کریستال با طرح ها و شکل های مختلف می توان در ساخت پله به کاربرد.

با وجود اینکه هر کدام از انواع سنگ ها دارای ویژگی های مختلفی می باشند بهترین گزینه جهت ساخت پله سنگ گرانیت می باشد.

با توجه به مطالبی که بیان شد در صورت انتخاب راه پله سنگی در ساختمان خود می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و راهنمایی های لازم جهت انتخابی صحیح را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *