هرکدام از ما در هر سن و موقعیت اجتماعی که باشیم بیشتر زمان خود را در ساختمان ها به سرمی بریم. حتی زمانیکه در اتومیبل به محل کارمی رویم یا درترافیک منتظر سبزشدن چراغ قرمزهستیم ویا حتی زمانی که برای خرید صرف میکنیم ساختمان ها درمقابل چشمانمان هستند. پس معماری ساختمان چه برای بخش های داخلی و چه برای نما اهمیت ویژه ای دارد.به تناسب شرایط اقلیمی هر منطقه، بودجه وسلیقه مالکان، مقررات شهرداری ها، بورس بودن نوع نما و یا استفاده از مصالحی خاص و … انتخاب نما ( از نظر سبک و طراحی، متریال ) متفاوت می باشد. معماران با درنظرگرفتن عناصر طبیعی همچون نور، گیاهان، سنگ و چوب  و به کارگیری هریک در طراحی های خود می توانند حس طبیعت و آسایش را در ساختمان ایجاد کنند. یکی از بارزترین نمونه های کاربرد آن را در نمای ترکیبی سنگ و چوب دیده ایم که به دلیل ذات طبیعی بودنشان نه تنها برای ساختمان ها زیبایی به ارمغان می آورند بلکه مخرب محیط زیست نبوده و موجب هدررفت انرژی هم نمی شوند.
ترکيب نماي سنگ و چوب

نمای سنگ طبیعی

سنگ از مصالح مستحکمی است که اگربه درستی انتخاب شود و از درجه کیفی خوبی برخوردار باشد عمرودوام بسیاربالایی خواهد داشت. استفاده از سنگ برای بنا و وسایل از دیرباز موردتوجه بشر بوده است و بانگاهی به آثارسنگی بجامانده متوجه این موضوع می شویم. امروزه نیزشاهد کاربرد سنگ درساختمان های تجاری، مسکونی، اداری، بانک ها، موسسات، اموزشگاه ها و … هستیم که هریک باتوجه به نوع کاربری و موقعیت مکانی از سنگی با مشخصه های متناسب با آن مکان انتخاب شده است. باتوجه به اینکه این مقاله در رابطه با نماست ما نیز تنها به معرفی سنگ نما می پردازیم. در سال های اخیر شاهد کاربرد سنگ های متخلخل با جذب آب بالا و وزن سبکی (تراورتن) هستیم که از تنوع رنگی و جنسی بسیاری هم برخوردارند و مطابق با درخواست مشتری، فرآوری های مختلفی بروی سطح آن ها (همچون بوش همر، هوند، صیقلی و چرمی ) انجام می شود. بنابراین تنوع بسیار بالایی از سنگ های تراورتن داریم که بسته به نوع طراحی نما و بودجه در نظرگرفته شده می توان نمونه ای را برگزید. درموارد بسیاری شاهد ترکیب نمای سنگ و آجر یا نمای ترکیبی سنگ و چوب بوده ایم که اگر به درستی باهم ترکیب شوند و در غالب یک طرح درست کنار هم قرار گیرند. ساختمان را به نقطه کانونی محل مبدل می کنند. علاوه بر بحث زیبایی نما به عنوان پوششی محافظ در برابر عوامل جوی عمل می کند که انتخاب متریالی درست و بجا نقش مهمی در دوام و عمر ساختمان بازی می کند.

معرفی بهترین سنگ نمای ساختمان

سنگ های تراورتن در رنگ های سیلور، شکلاتی، بژ، کرمی،کرمی روشن، طرح چوب و… موجودند و اغلب در ابعاد تایل و اسلب قابل تامین هستند. یکی از محبوب ترین سنگ های نما، رنگ های کرمی تا بژ است. حال اگر بخواهد با چوب ترکیب شود یک تضاد زیبایی ایجاد خواهد کرد. تراورتن شکلاتی و سیلور هم از دیگر سنگ های هستند که اغلب برای نمای شهرهای صنعتی بادرصد آلاینده بالا استفاده می شوند. این دو رنگ در کنار آجرنما جلوه ی بهتری خواهد داشت.تراوتن های دیگری هم وجود دارند که طرح چوب داشته و نمای چوبی به ساختمان می بخشند.

تراورتن دره بخاری، تراورتن سیلور تکاب، تراورتن شکلاتی، تراورتن آبگرم محلات، تراورتن عباس آباد، تراورتن آتشکوه و … از جمله سنگ های تراورتن پرتقاضا در بازار هستند.

نمای ترکیبی سنگ و چوب

باوجود تکنولوژی ومدرن ترشدن خانه ها محبوبیت کاربرد متریال طبیعی همچون سنگ و چوب پابرجاست و تنها دستخوش تغییراتی در سبک طراحی و فرآوری شده اند. فرآوری هایی که این مصالح طبیعی را نسبت به عوامل مخرب جوی مقاوم تر نموده تا علاوه بر زیبایی بصری عمر ساختمان هم بالا رود.سنگ و چوب به واسطه ی تضاد جالبی که دارند نمای بسیار جذابی بوجود می آورند. از طرفی از آنجا که هردو مصالحی از جنس طبیعت هستند، حس خوبی در انسان ایجاد می کنند. عموما در نمای ترکیبی سنگ وچوب، استفاده ازسنگ به عنوان زمینه ی اصلی رایج تراست.

نماي ساختمان ترکيب سنگ و چوب

شاید مقاومت بالای سنگ در مقابل چوب یکی از این موارد باشد. استفاده ازچوب برای فضای بیرونی نیاز به انجام فرآیندهایی دارد تا برابر عوامل جوی و رطوبت مقوم شود تا به این ترتیب عمر بیشتریداشته باشد. همچنین استفاده از کامپوزیت های چوبی به این منظور نیز وجود دارد که چون ترکیبی از رزین والیاف چوب است، نگهداری کمتر نیاز دارد و به ندرت تغییر رنگ می دهد. بنابراین با وجود اینکه جذابیت چوب طبیعی را ندارد اما دوام بیشتری خواهد داشت.

نکته ای که در نمای ترکیبی سنگ وچوب می توان درنظر گرفت هماهنگ بودن رنگ چوب با رگه های سنگ است. اگر این مورد مدنظر قرار گرفته شود در زیبایی هرچه بیشتر نما تاثیر دارد. همچنین استفاده از یک نورپردازی درست و بجا، تضاد این دوماده ی طبیعی را بیشتر درمعرض دید قرار می دهد و نمایی بی نظیر خلق می کند.

استفاده از لوورهای چوبی درنمای ترکیبی سنگ وچوب

لوور قطعاتی موازی شکل به صورت افقی، عمودی یا زاویه دار است که برای مصارف گوناگونی در معماری ساختمان به کار می رود وعلاوه بر زیبایی، موجب جریان هوا، محدود نمودن دید از بیرون به داخل ساختمان، تنظیم نور وجلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید می شود. لوور با متریال دیگری همچون شیشه و آلومینیوم ساخته می شود که نوع چوبی مرسوم تر است و مزیت های بیشتری نسبت به آن دو دارد. از جمله چوب های مصرفی برای آن می توان به صنوبر ، کاج و سدار و ترمووود اشاره کرد.

ننماي ترموود چوبي با سنگ

امکان طراحی با لوور برای سبک های مختلف اعم از مدرن، مینیمال، روستیک و … وجود دارد و برای قسمت های مختلف داخل ساختمان و نما به کارمی رود. مثلا برای جداسازی بخش های داخلی و یا برای درب و پنجره و سقف کاربرد دارد.

سقف لوور

استفاده ازسقف لوور برای بخش های بیرونی ساختمان، موجب زیبایی بیشتر فضا می شود و باتوجه به قابل تنظیم بودن زاویه صفحات ( 0 تا 180 درجه) ، می توان مطابق با نیاز خود آن را تغییر داد. همچنین با تجهیز آن به سیستم های حسگر درمواقع بارارنی می تواند به صورت اتوماتیک اقدام به بسته شدن کند ومانع از خیس شدن وسایل موجود در آنجا شود. کاربرد این نوع از سقف های هوشمند باهر سبک معماری همخوانی داشته و برای هوای بارانی، آفتابی، طوفانی و … کاربردی است. همچنین برای پوشش سقف استخرها نیز می توان از سقف لوور استفاده کرد.
ننماي سنگ و ترموود

پنجره لوور

به کاربردن لوور درپنجره ها موجب عبور نورطبیعی به داخل شده و درطول روز استفاده از وسایل روشنایی را به حداقل می رساند. همچنین مانع از تابش مستقیم نورخورشید می شود. از این رو علاوه برخنک نگه داشتن فضا (خصوصا در تابستان)، مانع ازبین رفتن مبلمان و فرش … می شود. پس تا حد زیادی ازهدررفت انرژی و هزینه ها پیشگیری می کند. کاربرد لوورها در مناطق گرمسیری بسیار رایج است.

اگر تمایل به خرید هرنوع سنگ ساختمانی دارید و یا در انتخاب سنگ نمای خود دچار تردید هستید بامشاوران ایران اسلب تماس بگیرید .

مجموعه بزرگ ایران اسلب قادر به تامین هرنوع سنگ ساختمانی و در هرمتراژ و ابعادی می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *