اگر شما قصد بازسازی ساختمانی را دارید و یا در مراحل اولیه ساخت پروژه ساختمانی خود هستید و از میان مصالح ساختمانی موجود، سنگ های طبیعی گزینه مورد علاقه شما هستند؛ اما همه انواع سنگ ها نظر شما را جلب کرده اند و نمی توانید از بین آنها یک مورد را انتخاب کنید(که سنگ تراورتن و سنگ مرمریت نیز از آنها می باشد)؛ نگران نباشید.

سنگ یک انتخابی صحیح برای ساختمان شما است اما همه سنگ ها مشابه هم نیستند. حال اگر بین سنگ تراورتن و مرمریت مانده اید بیایید به بررسی تفاوت های آنها بپردازیم.

هر سنگ با توجه به نحوه و شرایط شکل گیری آن دارای ویژگی های منحصربفردی است که این موجب ایجاد تفاوت های بین انواع سنگ ها شده است.

توضیحات کامل هر کدام از این سنگ ها در سایت وجود دارد. به همین خاطر بهتر است که سریع بریم سر اصل مطلب.

سنگ تراورتن با سنگ مرمریت چه تفاوت هایی دارد؟

نحوه شکل گیری:

منشا تمام تفاوت های میان سنگ مرمریت و سنگ تراورتن در نحوه شکل گیری آن ها است.

لذا سنگ مرمریت سنگی دگرگونی است که از دگرگونی سنگ های آهکی تحت حرارت و فشار بالا شکل می گیرد. در صورتی که سنگ تراورتن سنگی رسوبی است که از رسوب مواد معدنی در حاشیه چشمه های آبگرم و رودخانه ها به وجود می آید.

فراوانی:

ایران با توجه به اقلیم کوهستانی که دارد منبعی غنی از با کیفیت ترین سنگ های ساختمانی است در این میان در ایران بیشترین میزان استخراج سنگ های ساختمانی را سنگ مرمریت به خود اختصاص داده است.

از این رو این سنگ دارای تنوع طرح و رنگی فراوانی است و به میزان زیادی از معادن سراسر کشور علی الخصوص معادن استان فارس در حال استخراج است.

اما میزان معادن استخراج سنگ تراورتن کمتر از سنگ مرمریت می باشد.

ظاهری:

سنگ تراورتن دارای ظاهری متخلخل است که رگه های موجود در آن برخلاف سنگ مرمریت مانند موجهایی در سطح سنگ کشیده شده اند. این در صورتی است که سنگ مرمریت دارای سطح صافی است که در اکثر آنها رگه هایی به شکل های مختلف در هم تنیده شده اند. تفاوت ظاهری اصلی تراورتن با مرمریت در شکل رگه ها و موج ها  می باشد. البته در تعدادی از سنگ های مرمریت مانند سنگ مرمریت دهبید میزان و شکل رگه ها به گونه ای است که سنگ ظاهر یکدست و یکنواختی دارد. این گونه سنگ ها در میان سنگ های مرمریت از محبوبیت بالایی برخوردار است.

ویژگی های ساختاری:

  • تخلخل: به طور کلی سنگ های تراورتن از متخلخل ترین سنگ های ساختمانی به شمار می رود. بنابراین میزان تخلخل سنگ تراورتن از سنگ مرمریت بیشتر می باشد.
  • جذب آب: میزان جذب آب سنگ های تراورتن به علت بیشتر بودن میزان تخلخل ،از دیگر سنگ ها بیشتر می باشد.
  • مقاومت و استحکام: مرمریت به علت تخلخل کمتر، دارای تراکم بیشتر و در نتیجه نسبت به فشار و سایش مقاوم تر است.
  • چسبندگی به ملات: همانطور که می دانید سنگ تراورتن بهترین گزینه برای نما می باشد. این موضوع به این خاطر است که سنگ تراورتن به علت تخلخل بالایی که دارد، از بیشترین میزان چسبندگی به ملات برخوردار است.
  • مقاومت در برابر نورخورشید: به طور کلی سنگ های مرمریت در صورتی که در معرض نورخورشید قرار بگیرند، رنگ خود را از دست می دهند و نباید از آنها در مکان هایی که در معرض نورخورشید است استفاده کرد. اما سنگ های تراورتن مقاومت خوبی در برابر نورخورشید از خود نشان می دهند.

کاربرد:

همانطور که بیان شد سنگ های تراورتن، بهترین گزینه برای نمای خارجی هستند.

بنابراین می توان گفت با توجه به ویژگی های هر کدام که در بالا ذکر کردیم، سنگ های تراورتن عمدتا در نماهای خارجی و دیوارها استفاده می شوند.این در صورتی است که گزینه مناسبی برای کف و یا پله نیست. علاوه بر این از ابعاد دیگر آن در مکان های دیگری مانند درپوش یا قرنیز می توان استفاده کرد.

با این وجود در انتخاب سنگ مناسب هر مکان علاوه بر اینکه باید به نکات فنی آنها توجه کنیم، توجه به همخوانی آن با دکوراسیون و یا سلیقه نیز حائز اهمیت است. به همین خاطر ممکن است گاها کاربرد سنگ تراورتن را در پله بیرونی تعدادی از مجتمع های مسکونی دیده باشید.

حال از سنگ مرمریت، عمدتا در فضاهای داخلی مانند کف(قسمت های کم تردد که در تماس با آب و رطوبت نباشد)،پله، کانتر و میز سنگی،مصنوعات سنگی و دکوراتیو  استفاده می شود.

فرآوری:

مراحل فرآوری انواع سنگ های ساختمانی با توجه به ویژگی های ساختاری هر کدام از آنها انجام می شود. حال یکی از مهم ترین مراحل فرآوی سنگ تراورتن به علت تخلخل بالای آن انجام فرآیند رزین و اپوکسی جهت پرکردن و ضدآب کردن منافذ و حفره های موجود در سنگ است.

علاوه بر این برش سنگ تراورتن به دو صورت بی موج و موج دار انجام می شود.

رایج ترین ابعاد سنگ تراورتن موجود در بازار به صورت تایل و طولی می باشد.

منافذ و تخلخل های موجود در سنگ مرمریت نیز رزین و اپوکسی می شوند اما میزان آنها کمتر از سنگ تراورتن است.

همچنین سطح سنگ مرمریت به علت مقاومت کم آن نسبت به نورخورشید با استفاده از مواد UV پوشانده می شود.

انواع پرداخت ها نیز قابل اجرا روی هر دوی این سنگ ها هستند.

سنگ مرمریت گرانتر است یا تراورتن؟

قیمت انواع سنگ های طبیعی تخت تاثیر عوامل مختلف مانند پرداخت، درجه بندی کیفی،ابعاد ،ضخامت و ….متغیر است. با این وجود معمولا قیمت سنگ تراورتن کمتر از قیمت سنگ مرمریت است.

البته ممکن است در میان سنگ های تراورتن سنگ هایی وجود داشته باشند که قیمت آنها از تعدادی از سنگ های مرمریت بیشتر باشد.

با توجه به مطالب بیان شده، جهت دریافت اطلاعات بیشتر از انواع سنگ های ساختمانی با کارشناسان ایران اسلب تماس گرفته تا شما را در کمترین زمان ممکن یاری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *