درحال ساخت خانه رویاهای خود هستید ؟ و یا درحال ساخت یک ساختمان بزرگ و مجلل برای مشتری خود هستید ؟ به غیراز مسئله شمالی یا جنوبی شدن ساختمان، شما یه دغدغه مهمتر نیز دارید و آن انتخاب یک سنگ مناسب است. نگران نباشید ما در این مقاله 10 مورد از مشهورترین سنگ های دنیا را به شما معرفی میکنیم. همچنین به شما می گوییم که کدام سنگ برای چه قسمت از ساختمان شما مناسب است و سعی میکنیم ویژگی ها و خواص خاص هر کدام را بطور خلاصه بیان کنیم.

با مطالعه این مطلب با اصلی ترین سنگ های موجود در بازار ایران و بین الملل آشنا خواهید شد و همچنین فاکتورهای خوبی برای انتخاب سنگ ساختمان خود بدست خواهید آورد.

1- گرانیت

یکی از پرکاربردترین سنگ ها در هر ساختمانی می تواند گرانیت باشد. دلیلش نیز سختی و دوام بسیار بالای آن است. گرانیت بر اثر سرد شدن ماگاما یا همان گدازه های آتشفشانی بوجود می آید، شاید بهمین دلیل است که در سختی و دوام در میان سنگ های دیگر بی رقیب است . به دلیل فرایند پیدایش خاصش که طی آن لاوای روان سر و فشرده می شود، گرانیت یک ساختار کریستالی دارد. ویژگی هایی مانند سختی بالا،دوام بالا و مقاومت بی نظیر در برابر تغییرات آب هوایی، این سنگ را تبدیل به یک سنگ با ارزش کرده است.

در ایران گرانیت بصورت اسلب و تایل فرآوری می شود و از آن در محل های مختلفی از جمله دستگاه پله،کف،دیوارهای داخلی با ارتفاع کم و …  مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از معایب گرانیت اما مقاومت کم آن در مقابل آتش است. اگرچه فراموش نکنیم که به دلیل خنثی بودن گرانیت در هنگام برخورد با اسید هایی خانگی مانند سرکه و آبلیمو، این سنگ می تواند گزینه خوبی برای اوپن های آشپزخانه ها و یا مصارف مشابه آن از قبیل کانتر ها باشد.

” به دلیل مقاومت فشاری بالا و همچنین دوام و سختی زیاد، سنگ گرانیت یک گزینه خوب برای مکان های پرتردد،تحت فشار و شوک و همچنین اسیدی تبدیل کرده است”

نما گرانیت

2- مرمریت

این سنگ جزء سنگ های دگرگونی می باشد. وقتی سنگ آهک در اعماق زمین تحت تاثیر فشار و حرارت بسیار بالا قرار می گیرد، سنگ مرمیت متولد می شود. این سنگ بطور طبیعی سخت و فشرده می باشد. مقاومت فشاری آن 70Mpa و وزن مخصوص آن نیز 2.65 است.

براحتی بریده و شکل می گیرد. مرمیت را میتوان تبدیل به شکل های مختلفی کرد. بدلیل وجود رنگ های متنوع در این سنگ مانند سفید،قرمز،کرم و حتی صورتی، این سنگ یک متریال تزئینی بشمار می رود. همچنین مرمریت خیلی خوب پالیش میگیرد. همه این ویژگی ها باعث شده است که خیلی از معمارهای سخت گیر، این سنگ را برای دکوراسیون داخلی ساختمان خود انتخاب کنند. ما در ایران اسلب لیست همه سنگهای مرمریت را در فروشگاه آنلاین سنگ ساختمانی ارائه داده ایم و به بررسی تک تک آنها پرداخته ایم.

“به دلیل رنگ های متنوع و پولیش پذیری خوب مرمریت می تواند گزینه خوبی برای دکوراسیون داخلی باشد”

3- کوارتزیت

یه سنگ دگرگونی دیگر، کوارتزیت حاصل سنگ ماسه است که بعد از تحمل دما و فشار بالا تبدیل به سنگ شده است. از اصلی ترین ویژگی های آن ، ساختار کریستالی و بافت گرانولی می باشد. این سنگ شکننده و سخت است، ویژگی که آن را برای کارکردن در ساختمان و فراوری آسان نمی کند. مقاومت خردشوندگی کوارتزیت  115MPa است. کوارتزیت در رنگ های سفید،خاکستری و مایل به زرد در دسترس می باشد. این سنگ میتواند مقاومت بالایی در مقابل شرایط اسیدی داشته باشد، بنابرین می شود آن را در آشپزخانه ها و سرویس های بهداشتی نیز استفاده کرد.

“مقاومت اسیدی بالا سنگ کوارتزیت را تبدیل به یک گزینه خوب برای استفاده در سرویس های بهداشتی و آشپزخانه ها و مکان های در معرض شرایط اسیدی کرده است”

4- آلباستر یا رخام گچی

این سنگ بسیار شفاف است، همچنین بسیار کمیاب، این دلایل باعث شده است که استفاده از آن در ساختمان محدود به موارد تزئینی و خاص شود. بیشتر برای خلق مکان ها و یا المان های هنری و خاص از آن استفاده می شود. همچنین اگر با متریال های دیگر ترکیب شود، می شود وسعت کاربرد بیشتری را برایش متصور شد. به دلیل ویژگی شفافیت بالا ، میتوان آن را در فضاهای باز استفاده کرد یا حداقل در صورت استفاده باید طوری باشد که در معرض باران قرار نگیرد.

5- بازالت

سنگ بازالت یک سنگ دگرگونی است که به سنگ های سفید،سبز یا آبی نیز شناخته می شود. این سنگ سخت و محکم است، ویژگی که آن را هم خوب و هم بد برای استفاده در ساختمان تبدیل کرده است. استحکام بالای آن باعث شده که این سنگ برای کاربردهای مختلفی مناسب باشد.

مقاومت فشاری بازالت 150-190 MPa می باشد. ساختار دانه های نیز از دانه های متوسط و فوق ریز تشکیل شده است. همچنین بسیار فشرده میباشد و در رنگ های متنوعی دردسترس است. شما میتواندی رنگ های مشکی و خاکستری بازالت را نیز تهیه کنید، تنوع در رنگ، باعث شده این سنگ بدل به گزینه خوبی برای طراحی خانه ها شود.

6- سنگ آهک

این سنگ یک سنگ رسوبی می باشد و در شرایطی بوجود می آید که تغییرات آب هوایی باعث جابجایی ذرات تشکیل دهنده خاک شود. این سنگ اغلب از کربنتات کلسیوم تشکیل شده است. این ویژگی آن را تبدیل به نرمترین سنگ معرفی شده در این مطلب می کند. بخاطر آسان بودن فرآوری و استفاده از آن، سنگ آهک میتواند موارد استفاده متعددی در ساختمان داشته باشد.

مقاومت فشاری سنگ آهک حدود 55MPa است. از جمله عناصر دیگر تشکیل دهنده این سنگ میتوان به آلومینا و سیلیکا و مگنزیا اشاره کرد. اگر عنصر مگنزیا 10% یا بیشتر باشد، تبدیل به مگنزین خواهد شد و اگر بیشتر از 45% شود،سنگ آهک را دولومیت می نامند.

7- سنگ شن یا سنگ ماسه

این سنگ نیز یک سنگ رسوبی دیگر است که از مواد معدنی متعددی مانند فلد اسپات،کوارتز،سیلیکا و… تشکیل شده است. در رنگ ها ی متنوعی مانند قهوه ای ، خاکستری، سفید، زرد،قرمز و تیره در دسترس است. مقاومت فشاری آن نیز حدود 65MPa می باشد.

سختی این سنگ بستگی به نسبت مواد معدنی موجود در آن دارد. برای همین است که برخی از ماسه سنگ های سختر از دیگر سورت های آن هستند. همچنین استفاده از آن هم آسان است.

8- تراورتن

این سنگ با نام دیگر سنگ لاجوردی تیبرتینوس که نام معدن آن است نیز شناخته می شود. تراورتن یکی از سنگ هایی است که وسعت استفاده گسترده ای در ساخت و ساز دارد. در طول تاریخ برای ساخت بناها و مقبره های زیادی  مانند کولوسیوم استفاده شده است. در چین بسیاری از قارها از سنگ تراورتن می باشند. در ایران تراورتن را اغلب در نمای خارجی استفاده می کنند. دلیل آن هم تخلخل بالا این سنگ است که موجب سبک شدن آن می شود.

تراوتن یک سنگ روسبی است که اغلب در چشمه ها آب زیرزمینی سرد و گرم یافت می شود.  همچنین در غارهایی که از سنگ اهک تشکیل شده است نیز پیدا می شود. در حقیقت، تراورتن یک نوع سنگ آهک می باشد که بر اثر چرخه خروج آب از کلسیت و آروگونیت است.

مشاهده لیست سنگ های تراورتن همراه با آنالیز و معرفی کاربرد ها

چشمه های آب گرم تراورتن

9- سنگ لوح

این سنگ نیز یک سنگ حاصل از دگرگونی است. در طی پیدایش، این نوع سنگ تحت تاثیر دمای و فشار پایین قرار می گیرد. این سنگ از میکا،خاک رس و کوارتز تشکیل شده است. دارای دانه های فوق ریز،ساختار ورقه ای و شکننده می باشد.

اکثرا در طیف رنگ تیره و شاید خاکستری مایل به سبز،خاکستری و یا خاکستری بنفش طور یافت می شود. با ساختار ورقه ای خود، می شود این سنگ را به راحتی با دنبال کردن برش های ورقه ای آن اسلب فرآوری کرد. مقاومت فشاری سنگ لوح نیز 75-210MPa است.

10- سنگ اونیکس

انویکس یک نوع سنگ مرمریت است اما اغلب از کلسیت تشکیل می شود. در مقایسه سنگ اونیکس با گرانیت،اونیکس بسیار نرمتر است، همچنین به راحتی لک و خش بخود می گیرد. در مقایسه سنگ اونیسک با مرمریت، اونیکس شفافتر است. همچنین به دلیل شفافیت، اغلب مشاهده می کنیم که با نورپردازی جلو خاصی به این سنگ داده میشود.

همچنین این سنگ رگه ها و نقش های متنوعی دارد بطوری که به ندرت میتوانید دو سنگ اونیکس مشابه هم پیدا کنید. این تنوع در طرح و رگه ها، این سنگ را تبدیل به یک سنگ پر طرفدار و پرتقاضا برای طراحی داخلی کرده است. همچنین این سنگ بسیار شکننده تر از سنگ های دیگر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *