تاریخ آخرین به روزرسانی:1401/7/28

شما عزیزان همچنین می توانید برای بدست آوردن اطلاعات کامل از انواع سنگ مرمریت کرم، به پادکست زیر گوش دهید.

بیشترین سهم استخراج سنگ های ساختمانی در ایران به سنگ مرمریت اختصاص دارد که از معادن مختلفی در سراسر کشور استخراج می شود. لذا در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی وجود دارد که تعداد زیادی از آنها دارای تم کرم هستند. به طور کلی تم کرم یکی از رنگ‌های پراستفاده در طراحی داخلی ساختمان است. 

سنگ مرمریت کرم

از جمله نکات مورد توجه در خرید سنگ ساختمانی پس از توجه به مشخصات فنی، توجه به همخوانی آن با دکوراسیون و سلیقه است. بنابراین از جمله محاسن این نوع سنگ این است که در رنگ های مختلفی وجود دارد و به همین دلیل هنگام انتخاب سنگ مرمریت، گزینه های زیادی در رنگ های متنوع پیش روی شما خواهد بود.

به طور کلی تعداد زیادی از سنگ های ساختمانی در دسته سنگ های کرم قرار می گیرند که علی الخصوص در سنگ های تراورتن و مرمیت این رنگ بیش تر دیده می شود و اکثر آنها کرم رنگ هستند. استفاده از رنگ کرم در دکوراسیون ساختمان، به فضا زیبایی و آرامش عجیبی می بخشد.

در فرآیند طراحی فضای داخلی ساختمان باید به نکات مهمی توجه شود که از جمله آنها توجه به روانشناسی رنگ های مورد استفاده است.

به همین خاطر بهتر است پیش از بیان هر مطلبی، به بیان مفاهیم روانشناسی این رنگ بپردازیم:

روانشناسی رنگ کرم در دکوراسیون داخلی ساختمان

در روانشناسی رنگ ها، رنگ های روشنی مانند کرم و سفید از جمله رنگ های پرکاربرد در طراحی دکوراسیون ساختمان از دیرباز تاکنون بوده اند که با نگاهی کوتاه به اطراف خود می توانید به حقیقت این موضوع پی ببرید. این رنگ که ترکیبی از رنگ های زرد و سفید است، از رنگ های روشن به شمار می رود. حال به میزانی که تنالیته سفید آن بیشتر باشد در دسته رنگ های خنثی و در صورتی که تنالیته رنگ زرد در آن بیشتر باشد در دسته رنگ های گرم قرار می گیرد.

حال سوالی که تا به اینجا ممکن است برای شما پیش آمده باشد این است که اگر این سنگ را به عنوان رنگ اصلی در دکوراسیون خود انتخاب کردیم، با چه رنگ های دیگری می توان آن را ترکیب کرد؟

انتخاب رنگ های مکمل رنگ کرم نیز از نکات حائز اهمیت در طراحی است. به گونه ای که ترکیب رنگی نابجا ممکن است فضای غیرقابل تحملی را ایجاد کند.

از این رو در زیر شما را با رنگ های مکمل رنگ کرم آشنا می کنیم.

ترکیب رنگ کرم با رنگ قهوه ای:


اگر به نمای بیرونی ساختمان های اطراف خود دقت کنید، به راحتی  به زیبایی ترکیب رنگ های کرم و قهوه ای در نما  پی می برید. سنگ های به کار رفته در این مکان ها سنگ های تراورتن کرم مانند تراورتن عباس آباد،تراورتن دره بخاری و… است با تراورتنهای قهوه ای رنگی مانند تراورتن خرمایی.

ترکیب رنگ کرم با رنگ سفید:


ترکیب رنگ کرم و سفید آرامش و زیبایی خاصی به فضا علی الخصوص فضاهای داخلی می بخشد. از این ترکیب رنگ عمدتا در فضاهای داخلی خانه مانند سالن پذیرایی،سرویس بهداشتی با اتاق خواب استفاده می کنند.

ترکیب رنگهای کرم و طلایی:


این ترکیب رنگ نیز درخشش و زیبای بی نظیری به فضا می بخشد که بسیار در قسمت های مختلف ساختمان و همچنین وسایل خانه(مانند سرویس خواب) به کار می رود. همچنین از دیگر رنگ های مکمل رنگ کرم می توان به موارد زیر اشاره کرد: صورتی، طوسی یا سرمه ای.

حال بهتر است در ادامه به موضوع اصلی مقاله خود بپردازیم:

سنگ مرمریت کرم چگونه سنگی است؟

سنگ های مرمریت سنگ های دگرگونی هستند که از دگرگونی سنگ های آهکی تحت حرارت و فشار بالا به وجود می آیند. از این رو نوع و میزان کانی های تشکیل دهنده آنها با یکدیگر بسیار متفاوت است.

کانی اصلی تشکیل دهنده سنگ های مرمریت کلسیت است. حال با توجه به کم یا زیاد شدن کانی های تشکیل دهنده ، رنگ های مختلفی در آنها به وجود می آید که از جمله آنها می توان به مرمریت های مشکی،سبز،قرمز، طوسی و…اشاره کرد.

در واقع سنگ مرمریت در خالص ترین حالت ممکن، سفید و درخشان و بدون رگه است و رنگ کرم آن ناشی از وجود کانی لیمونت در این سنگ می باشد.

در میان انواع سنگ های ساختمانی، سنگ کرم عمدتا در سنگ تراورتن و مرمریت یافت می شود.  به عنوان مثال در سنگ های تراورتن می توان به تراورتن عباس آباد،حاجی آباد،آتشکوه،دره بخاری و… اشاره کرد و در سنگ های مرمریت پرفروش نیز به انواع مرمریت دهبید،مرمریت خوی و….اشاره کرد.

اکثر سنگ های مرمریت کرم کم رگه و دارای ظاهری یکنواخت و یکدست هستند یا گاها رگه هایی به رنگ قهوه ایی یا طلایی در آنها دیده می شود.

یکدستی و یکنواختی سطح این سنگ ها موجب شده که از آن ها به میزان زیادی در ساختمان استفاده شود و از جمله سنگ های محبوب و پرتقاضا به شمار روند.

به عنوان مثال عامل اصلی محبوبیت مرمریت دهبید رنگ کرم، یکدستی و یکنواختی آن می باشد.

حال ما در زیر به معرفی اجمالی تعدادی از سنگ های مرمریت کرم می پردازیم:

انواع سنگ مرمریت کرم

انواع مرمریت کرم دهبید

در منطقه دهبید معادن مختلفی در حال استخراج سنگ های مرمریت پرفروش دهبید هستند که اغلب آنها کرم  رنگ  می باشند. از جمله آن ها عبارتند از:

مرمریت دهبید چاهمرغی،مرمریت دهبید شایان،مرمریت دهبید زارع، مرمریت دهبید احرار، مرمریت دهبید حسن آباد و مرمریت دهبید انگورک، مرمریت دهبید چهرک

اطلاعات کامل این سنگ ها در مقاله انواع مرمریت دهبید بیان شده است.

مرمریت خوی

مرمریت خوی، سنگی با تم رنگی کرم روشن تا نسکافه ای است که در سورت های ضعیف تر، رنگ زمینه آن متمایل به زیتونی است.

این سنگ در سورتهای مختلف نسکافه ای خوی،کرم خوی،بسطام خوی،گل یخی و کاربنی خوی یافت می شود.

مرمریت پارادایس

سنگی با تم کرمی (روشن تا بژ ) ، به همراه رگه های فسیلی و خاکی که هرچه میزان این رگه ها کمتر باشد ، در دسته کیفی بالاتر قرار گرفته و قیمت بیشتری خواهد داشت . ساب پذیری خوب ، مقاومت سایشی بالا ، زمینه یکدست و قیمت مناسب از جمله ویژگی هایی است که این سنگ را با استقبال خوبی مواجه کرده است . مرمریت پارادایس در درجات کیفی بالا ، شبیه مرمریت دهبید(به گونه ای که به آن مرمریت شبه دهبید نیز گفته می شود) ، خوی و بسطام است . با این تفاوت که مرمریت دهبید دارای تم کرم روشن تا تیره با رگه های کلسیتی شاخ گوزنی است، در صورتی که مرمریت پارادایس دارای تم کرم بژ با رگه های فسیلی است و همچنین دارای سطح یکدست تر و یکنواخت تری است.

مرمریت گندمک

مرمریت گندمک دارای سطحی مشابه گندم زار است و تم رنگی آن کرم با رگه های تیره مایل به طوسی است. نکته متمایز در این سنگ این است که مرمریت گندمک برخلاف دیگر مرمریت ها در برابر نورخورشید مقاوم است و در مکان های بیرونی هم می توان از آن به کاربرد.

پرداخت تیشه ای این سنگ از تقاضای بالایی در بازار برخوردار است.

مرمریت پرطاووسی

مرمریت پرطاووسی سنگی با تم رنگی کرم، کرم تیره مایل به قهوه ای و طوسی است که درون آن رگه های قهوه ای در طرح های پرطاووسی دیده می شود. 

کوپ سنگ مرمریت پرطاووسی از سلامت خوبی برخودار است که این موضوع موجب کمتر شدن میزان پرتی آن در مراحل فرآوری شده و در قیمت نهایی آن نیز موثر است.

مرمریت آباده

رنگ زمینه این سنگ کرمی به همراه طرح و رگه های پرتقالی و اناری رنگ است که به طور کلی تم طرح دار و شلوغی دارد.

این سنگ در سورتهای مختلفی وجود دارد که از جمله آنها می توان به مرمریت پارسیان ایرجی،مرمریت کرم آباده،مرمریت الیت و…اشاره کرد.

ازآنجا که درصد آهک این سنگ نسبتا بالا است، جذب آب آن نیز بالا می باشد و بهتر است در مکان های مرطوب از آن استفاده نشود.

مرمریت صلصالی

مرمریت صلصالی سنگی است با زمینه کرم و رگه های قرمز و نارنجی رنگ که به صورت سینوسی شکل(مشابه نوارقلب) در سطح سنگ پراکنده اند.

این سنگ در سه سورت کرم،یاسی و سفید وجود دارد.

مرمریت هرسین

از سنگ های مرغوب با تم رنگی کرم خاکستری است که در سطح خود خطوط ظریف تیره ای نیز دارد. از بزرگترین محاسن این سنگ پاکی و یکنواختی آن است که آن را به یکی از مرغوبترین سنگ های مرمریت کرم تبدیل کرده است.

مرمریت هرسین بعد از سنگ های مرمریت دهبید و خوی از مرمریت های محبوب به شمار می رود.

مرمریت سمیرم

سنگ لایمستون سمیرم از سفیدترین و قدیمی سنگ های ساختمانی است که دارای ساختار آهکی می باشد. تم رنگی آن کرم روشن مایل به سفید با دانه های

ریز قهوه ای می باشد. از آنجا که میزان تراکم این سنگ نسبت به دیگر سنگ های لایمستون بیش تر می باشد؛ در بازار از آن با عنوان مرمریت سمیرم نام برده می

شود.

از جمله پرداخت هایی که روی سطح این سنگ قابل اجرا است؛ پرداخت تیشه ای ماشینی می باشد. در این صورت مقاومت سنگ افزایش پیدا می کند.

این سنگ به علت تم رنگی روشن و قیمت مناسب جایگزین مناسبی برای سنگ های تراورتن روشن می باشد.

مرمریت اداوی

این سنگ از پرفروشترین،دردسترس ترین و ارزانترین مرمریت های موجود در بازار است که دارای تم رنگی کرم یا صورتی است که درون آن رگه هایی از خطوط نامنظم قهوه ای یا و هاله هایی همانند گلهای سفید رنگ نمایان است. از این سنگ به علت وجود این گلهای سفید رنگ، با نام مرمریت گل پنبه ای اداوی نیز یاد می شود.

کوپ سنگ مرمریت اداوی از سلامت بالایی برخوردار است که میزان پرتی را در مراحل برش و فرآوری به میزان زیادی کاهش می دهد. این موضوع در کاهش قیمت نهایی آن موثر است.

سورت بندی این سنگ براساس رنگ زمینه به دو دسته کرم-گلبهی و یا کرم-صورتی می باشد. علاوه بر این براساس میزان و شکل رگه ها و گلهای موجود در آن نیز به سورتهای مختلفی تقسیم می شوند. به عنوان مثال در تعدادی از سورتهای این سنگ رگه های موجود در آن مانند لانه زنبور در کنار هم قرار گرفته اند.

مرمریت کاپوچینو

مرمریت کاپوچینو از جدیدترین مرمریت های ایران، با رنگ زمینه کرم بژ و گل های کاپوچینویی قهوه ای و رگه های ترک مانند مایل به زرد می باشد.

از این سنگ به علت مقاومت خوبی که از خود نشان می دهد می توان در مکانهایی مانند پله نیز استفاده کرد.   

کاربردهای سنگ مرمریت کرم

به طور کلی انواع سنگ مرمریت به دلیل احتمال تغییر رنگ آن ها در برابر نورخورشید، تنها قابل استفاده در فضاهای داخلی ساختمان است. البته با این وجود همچنان عده ای برای نمای بیرون و در قسمت هایی از آن از مرمریت کرم استفاده می کنند. حال انواع مرمریت کرم به علت تم رنگی روشنی که دارند برای فضاهای داخلی کم نور و جهت روشن کردن فضا گزینه بسیار مناسبی هستند. همچنین  گزینه بسیار مناسبی برای کف فضاهای داخلی نیز هستند.

علاوه بر این مرمریت کرم برای طراحی نمای داخلی و دیواره های داخلی نیز گزینه بسیار مناسبی است. که از جمله آن ها در دیوار داخلی لابی هتل و…است. از کاربرد آن برای پله های فضاهای داخلی نیز نمی توان غافل شد. البته به این منظور از مرمریت های کم رگه تر و مقاوم تر استفاده می شود.

همچنین مرمریت های کرم یکی از از انواع سنگ هایی است که در ساخت روشویه از آن ها استفاده می شود(مانند تصاویر زیر).

کلام آخر

در صورتی که مایل به استفاده از سنگ های کرم در ساختمان خود هستید. گزینه های مختلفی پیش روی شما خواهد بود. که در این بین پیشنهاد ما سنگ های تراورتن کرم در ترکیب با رنگ های قهوه ای در نمای بیرونی و مرمریت های کرم( که تعداد آنها نیز زیاد است) در نمای داخل در ترکیب با رنگ های طلایی،قهوه ای، طوسی و سفید، می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *