امروزه عامل اصلی افزایش قیمت مسکن، روند صعودی قیمت مصالح ساختمانی و بالطبع کاهش میزان ساخت و سازها می باشد. این موضوع موجب شده معماران و سازندگان در تامین هزینه های موردنیاز ساخت و ساز به مشکل های متعددی برخورد کنند.

یکی از مهم ترین مصالحی که حجم عمده ای از هزینه های ساخت و ساز را به خود اختصاص می دهد، سنگ می باشد.از این رو موضوعی که امروزه بسیار مورد توجه معماران قرار گرفته است،خرید سنگ با قیمت مناسب است. در مقاله سنگ ارزان قیمت به معرفی تعدادی از سنگ های ارزان پرداخته ایم.

از قدیم می گفتند هر چی پول بدی،آش می خوری، اما در دنیای سنگ الزاما این مثل برقرار نیست. زیرا عوامل زیادی هستند که در قیمت نهایی سنگ تاثیرگذارند. به همین خاطر  نمی توان گفت قطعا اگر سنگی ارزان باشد کیفیت و زیبایی لازم را نخواهد داشت.

به عنوان مثال یکی از مهم ترین دلایل قیمت بالای سنگی مانند مرمریت دهبید در کنار جنس خوب و با کیفیت آن، شهرت و محبوبیت بالای آن در بازار است.اما این دلیل نمی شود که سنگی مانند مرمریت اداوی که هم خانواده مرمریت دهبید است و قیمت مناسبی هم دارد، از کیفیت و جنس خوبی برخوردار نباشد.

سنگ های مرمریت دهبید

مقاله انواع مرمریت دهبید

 

به همین خاطر در صورتی که شناخت کافی از انواع سنگ های ساختمانی نداشته باشید ممکن است در خرید سنگ مناسب و در عین حال به صرفه با مشکل مواجه شوید.به این منظور از آنجا که شما فرصت کافی جهت شناخت انواع سنگ ها را ندارید، بهتر است پیش از خرید با کارشناسان ایران اسلب تماس گرفته تا اطلاعات کامل سنگ مناسب مکان موردنظر شما را در اختیارتان قرار دهند.

حال با توجه به اینکه انواع مختلف سنگ های ساختمانی جهت به کاربردن در قسمت هایی از ساختمان مناسب هستند، تعدادی از آنها با توجه به نوع کاربرد و نوع سنگ، در دسته پرفروش ترین ها قرار می گیرند.

ما نیز در ادامه این مقاله به معرفی پرفروش ترین سنگ های مرمریت می پردازیم:

پرفروش ترین سنگ ها در میان سنگ های مرمریت کدامند؟

سنگ مرمریت یکی از انواع سنگ های ساختمانی است که علی الخصوص در ایران از تنوع بالایی برخوردار است و بیش ترین میزان استخراج سنگ های ساختمانی در ایران به این نوع سنگ اختصاص یافته است. مرمریت از جمله سنگ های دگرگونی است که از دگرگونی سنگ های آهکی تحت حرارت و فشار بالا بدست می آید. از این رو در طرح ها و رنگ های مختلفی وجود دارند. این بزرگترین حسن این نوع سنگ ها می باشد.

از انواع مختلف سنگ مرمریت در قسمت های مختلفی از ساختمان مانند کف، نمای داخل و پله می توان استفاده کرد. حال انتخاب انواع مختلف آن با توجه به مکان موردنظر و سلیقه افراد انجام می شود. لذا به علت تنوع رنگی(در رنگ های مشکی، کرم، سفید، قرمز، سبز، قهوه ای و…) که این سنگ دارد قابل ترکیب با انواع دکوراسیون می باشد.

در بیان مشخصات فنی این نوع سنگ نیز می توان بیان کرد که مرمریت سنگی آهکی و نرم است که جذب آب و تخلخل آن بیشتر از سنگ های گرانیت و چینی و کمتر از سنگ تراورتن است. اما مقاومت سایشی آن کمتر از سنگ های تراورتن است. مهم ترین ویژگی این نوع سنگ مقاومت کم آن در برابر نورخورشید است که به مرور زمان دچار رنگ پریدگی و ترک می گردد. به همین خاطر این نوع سنگ قابل استفاده در فضای بیرون نمی باشد.

حال هدف ما از این مقاله معرفی پرفروش ترین سنگ های مرمریت موجود در بازار است.

سنگ مرمریت پرشین سیلک

مرمریت پرشین سیلک  از جمله مرمریت های پرفروش  با تم رنگی منحصربفرد طوسی مایل به فیلی است که درون آن خطوط سفید ابریشم مانندی به صورت نامنظم و طرح دار پراکنده شده اند.این سنگ مرمریتی صادراتی است و در دسته سنگ های خاص و لوکس با قیمت نسبتا بالا قرار می گیرد.

از جمله کاربردهای آن نیز می توان قسمت های مختلفی مانند کف،نمای داخلی، کانتر، حاشیه آسانسور و…اشاره کرد.  این سنگ از معادن مختلفی در حال استخراج است که اصلی ترین و پرفروش ترین آنها پرشین سیلک بیات است.

سنگ مرمریت دهبید

همانطور که در بالا نیز بیان شد سنگ های مرمریت دهبید(دهبید زارع، دهبید شایان،دهبید احرار،دهبید چاهمرغی و….) از جمله سنگ های لوکس و گران قیمت با تم رنگی کرم هستند. مهم ترین علت محبوبیت این سنگ تم رنگی یکنواخت و روشن آن است. به میزانی که رنگ زمینه آن نیز روشن تر و رگه های یخی موجود در آن کمتر، قیمت آن بالاتر می رود.

انواع مرمریت دهبید از معادن مختلفی واقع در منطقه صفاشهر شیراز استخراج می شوند. از جمله کاربردهای آن نیز عبارتند از: کف، پله، دیواره های داخلی و…علاوه بر این مرمریت دهبید از مقاومت فشاری، تراکم، شفافیت و ساب پذیری بالایی برخوردار است.

سنگ مرمریت هرسین

مرمریت هرسین از جمله مرمریت های پرفروش و با کیفیت است که از نظر قیمتی نیز در دسته سنگ های گران قیمت به شمار می رود.این سنگ دارای تم رنگی کرم استخوانی،کرم بژ و کرم خاکستری است که درون آن رگه های خیلی نازک نوک مدادی کریستالی است. هرسین به علت مقاومت بالا،جذب آب کم(در مقایسه با دیگر مرمریت ها) و تراکم بالا؛ بسیار مناسب پله و کف می باشد. معدن آن نیز با کیفیت نیز در استان کرمانشاه واقع شده است.

سنگ مرمریت خوی

 از جمله پرمصرف ترین سنگ های مرمریت کرم است که از نظر تم رنگی مشابه مرمریت های دهبید است. این سنگ در رنگ ها و سورت های مختلفی از معادن استخراج می شود که تم رنگی آن ها از کرم روشن تا نسکافه ای است. تم رنگی سورت های ضعیف تر آن متمایل به زیتونی می رود.

از جمله مهم ترین ویژگی های آن ساب پذیری و تراکم بالای آن است.

این سنگ به میزان زیادی از معادن استخراج می شود؛ این موضوع در قیمت آن موثر است و موجب شده به خوبی بتواند پاسخگوی تقاضای بالای بازار باشد و بتوان به خیال راحت در پروژه های با متراژ بالا از آن استفاده کرد.

این سنگ که از معادن واقع در استان آذربایجان غربی، شهرستان خوی استخراج می شود دارای سورت های مختلفی است که از جمله آنها می توان به نسکافه ای خوی،بسطام خوی،گل یخی و کاربنی خوی اشاره کرد.تفاوت سورت های مختلف این سنگ در صفحه محصول مرمریت خوی به طور کامل بیان شده است.

از این سنگ نیز مانند دیگر مرمریت ها عمدتا در کف،دیوار داخلی و پله استفاده می شود.

سنگ مرمریت اداوی

مرمریت اداوی یکی از در دسترس ترین و ارزانترین مرمریت های موجود در بازار است که به میزان زیادی از معادن آن که در استان اصفهان شهرستان خوروبیابانک استخراج شده است، استخراج می شود. به همین خاطر کارخانه های فرآوری کننده بسیاری این سنگ را فرآوری می کنند.

تم رنگی این سنگ کرم یکدست و یکنواختی است که درون آن رگه های باریک قهوه ای و گل های سفید رنگ نمایان است. مرمریت اداوی در بازار با نام های مرمریت بهار اداوی و یا گل پنبه ای اداوی نیز شناخته می شود.

این سنگ براساس تم رنگی به دو دسته کرم صورتی و کرم گلبهی تقسیم می شود.

در بیان ویژگی های آن نیز همانطور که اشاره شد کوپ مرمریت اداوی از سلامت بالایی برخوردار است؛ این موضوع موجب کاهش پرتی آن هنگام برش شده است که در کاهش قیمت آن موثر است. به طور کلی این سنگ در رده سنگ های ارزان قیمت به شمار می رود.

همچنین این سنگ دارای جذب آب بالایی می باشد به همین خاطر جهت استفاده در سنگفرش توصیه نمی شود.از مهم ترین کاربردهای آن در پله،نمای داخلی،دیواره راه پله و…می باشد.

مرمریت مهکام

مرمریت مهکام نیز از جمله مرمریت های پرفروش، با تم رنگی قهوه ای منحصربفردی است که درون آن رگه هایی طلایی مشابه تارهای عنکبوت در هم تنیده است. نام دیگر این سنگ در بازار مرمریت دیاموند است.

طرح و رنگ زیبای مرمریت مهکام این سنگ را به مرمریتی پرفروش در بازارهای داخل و خارج تبدیل کرده است. به طوری اکثر برج سازان به میزان زیادی از این سنگ جهت طراحی نمای داخلی استفاده می کنند.

هم چنین از دیگر ویژگی های این سنگ جذب آب پایین،مقاومت سایشی و استحکام بالای آن است.علاوه بر این مرمریت مهکام دارای سورت های مختلفی از جهت رنگ زمینه است که آن را به سورت های تیره،قهوه ای روشن، قهوه ای تیره و نوک مدادی تقسیم می کند. از این مرمریت نیز مانند دیگر مرمریت ها به میزان عمده در نمای داخلی،پله و کف استفاده می شود.

مرمریت لاشتر

مرمریت لاشتر از جمله قدیمی ترین مرمریت های تیره است که در دسته مرمریت پرتقاضا به شمار می رود. از ابعاد مختلف این سنگ در مکان های مختلفی از ساختمان استفاده می شود.

این مرمریت در دسته مرمریت های تیره به شمار می رود که دارای رنگ زمینه مشکی با رگه های نسبتا ظریف سفید رنگی است که در سطح سنگ پراکنده شده اند. این مرمریت از نظر تم رنگی به دو سورت طوسی و مشکی دسته بندی می شود.

در سورت های ضعیف تر این سنگ لکه هایی تیره که به آنها سوختگی گفته می شود دیده می شود.

پرداخت های مختلفی روی این سنگ قابل اجراست که از رایج ترین و پرکاربردن ترین آنها سنگ تیشه ای لاشتر است. رایج ترین کاربرد سنگ تیشه ای لاشتر در سنگ ازاره می باشد.

این سنگ که از معادن واقع در استان اصفهان استخراج می شود دارای جذب آب کم، مقاومت فشاری و سایشی بالایی است.

نتیجه گیری

در بازار سنگ عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند موجب شود که تعدادی از سنگ ها با استقبال بالایی روبرو شوند.

از جمله این عوامل می تواند شامل کیفیت و جنس خوب سنگ باشد تا در دسترس بودن و فراوانی در بازار،سهولت مراحل فرآوری،قیمت مناسب،تم رنگی محبوب و یکدست. همه این عوامل در کنار هم موجب شده تعدادی از سنگ ها در دسته پرفروش ترین سنگ های موجود در بازار در هر برهه زمانی شود.

به همین خاطر مسلما زمانی که سنگی میزان استخراج معدن آن کاهش پیدا کند، سنگ های دیگری که مشابه آن باشند با تقاضای خوبی روبرو می شوند.

حال در میان مرمریت ها مرمریت مهکام،لاشتر،دهبید،پرشین سیلک،خوی،اداوی و هرسین در گروه مرمریت های پرفروش به شمار می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *