• تاریخ آخرین به روزرسانی: 1401/08/02

سنگ کریستال که اصطلاح قدیمی و عامیانه آن سنگ چینی است، یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌های ساختمانی است. به طوری که اگر شما نگاهی به ساختمان‌های نماسنگ قدیمی بیندازید متوجه کاربرد فراوان آن‌ها در نمای بیرونی خانه‌ها خواهید شد. تقریبا سنگ‌های چینی و گرانیت از جمله اولین سنگ‌های استخراجی از معادن بودند که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شدند. این سنگ امروزه با نام سنگ کریستال شناخته می شود در واقع نام چینی برگرفته از تصوری بوده که زمانی که ضربه ای به سنگ های کم ضخامت این سنگ زده می شود صدای برخواسته از آن صدایی شبیه ظروف چینی است، البته این سنگ در جهان white marble نام دارد.

نمای-سنگ-چینی

مشهورترین سنگ کریستال یا وایت ماربل در جهان نیز سنگ کارارا است که از معادن ایتالیا استخراج می شود. حال نکته ای که امروزه با آن مواجه شده ایم کاربرد کمتر آن و جایگزین شدن سنگ هایی مانند تراورتن است. چرایی آن در پاسخ به پرسش سنگ چینی چیست نهفته است.  لذا در ادامه به طور کامل به معرفی این سنگ می پردازیم.

سنگ چینی چه نوع سنگی است؟

سنگ کریستال از سنگ های دگرگونی است به این صورت که سنگ‌های آهکی یا دولومیتی با قرار گرفتن تحت حرارت و فشار، دگرگون شده و در اثر آن سنگ چینی به وجود می آید. به این ترتیب از آنجا که سنگ‌های مرمریت نیز از دگرگونی سنگ‌های آهکی به وجود می آید، سنگ چینی نیز از خانواده سنگ‌های مرمریت به حساب می آید به گونه ای که در کشورهای دیگر دسته ای جدا برای این سنگ در نظر گرفته نشده و همانطور که بیان شد با عنوان وایت ماربل شناخته می شود.نحوه-تشکیل-سنگ-چینی

حال پرسشی که ممکن است برای شما پیش آید این است که خب برچه اساسی دسته ای جدا برای آن در نظرگرفته شده؟ پاسخ این سوال در تفاوت سنگ‌های چینی با کریستال است. در واقع تنها تفاوت این دو نوع سنگ در اندازه بلورهای آن‌ها است. سنگ چینی دارای بلورهای درشتی است و معمولا در تم‌های رنگی روشن سفید وجود داردند و تنوع رنگی بسیار پایینی دارد در صورتی که سنگ مرمریت از تنوع رنگی بالایی برخوردار است.

مشخصات ظاهری سنگ کریستال

یکی از معایب سنگ چینی تنوع رنگ پایین آن است و معمولا در رنگ‌های روشن سفید با هاله، شاله و رگه های طوسی، مشکی و گاها زرد وجود دارد که با توجه به نوع کانی های تغییر می کند. در واقع کانی اصلی تشکیل دهنده آن کلسیت است که سفید خالص است که در صورت وجود کانی های کربن دار رنگ های خاکستری روشن تا سیاه در آن به وجود می آید. رنگ‌های زرد نیز ناشی از وجود کانی لیمونیت است. سنگ چینی سفید اصلی نوع سنگ چینی است.

تکسچر-سنگ-های-چینی

ویژگی های سنگ کریستال

همانطور که بیان شد کانی اصلی تشکیل دهنده سنگ چینی کلسیت است. حال ممکن است در برخی از آن ها کانی دیگری به نام کوارتز نیز وجود داشته باشد که به سختی سنگ می افزاید. در واقع هر چه سنگ کریستال از مقاومت و سختی بیشتری برخوردار باشد میزان کانی کوارتز موجود در آن بیش‌تر است. به طور کلی سنگ های چینی از نظر سختی مابین سنگ‌های مرمریت و گرانیت قرار دارد. به این مفهوم که به سختی و مقاومت سنگ های گرانیت نیست و از سنگ های مرمریت نیز قوی تر است.

از دیگر محاسن آن نیز تخلخل بسیار ناچیز آن و جذب آب بسیار کم آن است. لذا چسبندگی آن به ملات کم است. در واقع از نظر چسبندگی می توان گفت بین سنگ تراورتن و گرانیت است.

همچنین این سنگ از ساب پذیری و مقاومت سایشی بالایی برخوردار است و در برابر هوازدگی نیز مقاوم است.

وزن مخصوصمقاومت کششیمقاومت خمشیتخلخلمقاومت فشاری
2.74MPA6-15MPA0.3-1.2 درصد110MPA
جدول مشخصات سنگ های کریستال

فرآوری سنگ کریستال

کوپ سنگ کریستال پس از استخراج از معادن به کارخانه های فرآوری کننده انتقال داده می شود و در آنجا به ابعاد مختلف برش داده می شود که امروزه عمدتا به صورت اسلب است. اسلب سنگ های چینی زیبایی منحصربفردی به فضا می بخشند. البته با توجه به نوع کاربرد به صورت طولی نیز برش داده می شود. همچنین از آنجا که این سنگ تخلخل ناچیزی دارد و از تراکم و استحکام خوبی برخوردار است چندان نیاز به توری و رزین ندارد.

از رایجترین پرداخت هایی که بر روی آن نیز انجام می شود پرداخت صیقلی و تیشه ای است. سنگ تیشه ای کریستال لایبید یکی ازپرکاربردترین سنگ های ساختمانی است.

نمونه ای از دسته سنگ های تیشه ای کریستال لایبید

کاربرد سنگ چینی

با توجه به ویژگی های این سنگ می توان کاربردهای این سنگ را به صورت زیر بیان کرد:

  • سنگ پله چینی
  • سنگ کریستال کف
  • سنگ نمای داخلی و بیرونی ساختمان
  • سنگ ازاره
  • مصنوعات سنگی و دکوراتیو
  • سنگ کابینت و کانتر
  • سنگ آستانه سرویس بهداشتی

به طور کلی از آنجا که این سنگ جذب آب پایینی داشته برای قسمتهای مرطوب مانند سرویس بهداشتی، حمام و استخر گزینه مناسبی است.

علاوه بر این از آنجا که این سنگ عمدتا در رنگ های روشن وجود دارد برای قسمت های کم نور و یا نمای مناطق گرمسیر گزینه بسیار مناسبی است چرا که تم روشن سنگ گرما را در خود نگه نمی دارد. البته کاربرد آن در نما با به بازار آمدن انواع سنگ های تراورتن کاهش یافته است.  البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی و امکان برش این سنگ در ابعاد بزرگ مانند اسلب در انواع رگه دار آن در صورتی که به صورت بوک‌مچ و فورمچ نیز کار شود، بسیار زیبا خواهد شد. در گذشته به علت کمبود امکانات برش عمدتا در ابعاد کوچک 20 طول برش داده می شد و در نما به کار می رفت که زیبایی چندانی نداشت.

کاربرد-سنگ-چینی

از بهترین سنگ های چینی موجود در بازار نیز می توان به سنگ چینی ازنا، سنگ چینی سیرجان و سنگ چینی الیگودرز اشاره کرد. سنگ چینی الیگودرز در سورت‌های مختلفی وجود دارد.

کلام آخر

سنگ چینی از قدیمی ترین و با کیفیت ترین سنگ های ساختمانی است که برای قسمت های مختلف ساختمان کاربرد دارد. از جمله آنها می توان به نمای بیرون، کف، پله،کانتر و…اشاره کرد. تم روشن و یکنواخت اغلب آنها از مزایای این نوع سنگ به شمار می رود. 

سوالات متداول

سنگ چینی چه نوع سنگی است؟

سنگ چینی سنگی دگرگونی و از خانواده سنگ های مرمریت است.

کاربرد سنگ چینی در چه قسمتهایی است؟

نمای بیرون، نمای داخل، کف، پله، کانتر و…

سنگ چینی معمولا در چه تم رنگی است؟

تم روشن سفید

2 فکر در مورد “ سنگ چینی چیست؟

  1. رضا کریمی گفت:

    سلام
    سنگ چینی الیگودرز در چه سورتهایی وجود دارد؟

  2. حسین شفیعی گفت:

    سلام وقت بخیر
    سنگ چینی برای پلکان چه سنگی را پیشنهاد می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *