سنگ گرانیت یکی از پرکاربردترین سنگ های ساختمانی است که مقاومت بالایی در برابر عوامل مختلف از جمله شرایط آب و هوایی مختلف، فشار، رطوبت و..دارد. سنگ گرانیت کم تخلخل ترین سنگ در میان انواع سنگ‌های ساختمانی است. با وجود همه این مزایا و محاسن، هنگام استفاده از این سنگ یک سری نکات منفی و در واقع عیب در این سنگ وجود دارد که هنگام انتخاب آن باید در نظر داشته باشیم. البته معایب این سنگ به گونه ای است که تعدادی از آن‌ها سلامتی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و تعدادی از آن‌ها برای ساختمان مشکلاتی را به همراه می آورد. ما در ابتدا به بیان مضرات سنگ گرانیت برای سلامتی می پردازیم.

پنج نمونه کاربردهای سنگ گرانیت که شامل:سینک ظرفشوی کابینت ، روشویه سرویس بهداشتی،سنگ پله محوطه،سنگ نمای ساختمان تجاری نسبتا مرتفع و سنگ کف آشپزخانه می شود

مضرات سنگ گرانیت بر سلامتی انسان

ساختار سنگ گرانیت به گونه ای است که در آن مقادیری از عناصر سنگین اورانیوم، توریوم و..است که خود از عوامل ایجاد بیماری سرطان شناخته شده اند. علاوه بر این رادون نیز که از واپاشی عنصر اوارنیوم به وجود می آید نیز از دیگر عامل بیماری سرطان است. وجود این عناصر در این سنگ و انتشار آن‌ها در محیط در مدت زمان می تواند وارد ریه انسان شود و به مرور زمان بیماری های مختلفی را به وجود آورد. به همین دلیل بهتر است از این سنگ در فضاهای بسته و فضاهایی که هیچ گونه تهویه هوایی ندارد استفاده نشود چرا که در غیر اینصورت گازهای منتشر شده در هوا محبوس شده و باعث بیماری می شوند. مقدار این عناصر در سنگ های گرانیت مختلف متفاوت است. بر این اساس استفاده از سنگ گرانیت در اتاق خواب و یا کانتر به عنوان سنگ اپن آشپزخانه مناسب نیست.

در محیط‌هایی مانند مراکز رادیولوژی و …که تشعشات Xو گاما وجود دارد در صورتی که سنگ گرانیت کار شده باشد، به علت ایجاد میدان مغناطیسی قوی، این سنگ از خود امواج رادیواکتیو ساطع می کند که برای سلامتی بسیار مضر است. به این ترتیب استفاده از سنگ ها در بیمارستان و مراکز عکسبرداری مناسب نیست.

معایب سنگ گرانیت برای ساختمان

وزن بالای سنگ گرانیت

همانطور که می دانید گرانیت به عنوان سنگین‌ترین سنگ در میان انواع سنگ های ساختمانی شناخته شده طوری که وزن مخصوص آن 2800 کیلوگرم بر مترمکعب است. به همین خاطر استفاده از این سنگ وزن زیاد و اصطلاحا بار مرده به ساختمان اضافه می کندبه همین خاطر علی الخصوص امروزه که کاهش وزن ساختمان جهت مقاوم سازی در برابر زلزله اهمیت بسیاری پیدا کرده، این یکی از معایب سنگ گرانیت به شمار می رود.

سنگ-نمای-گرانیتی

تخلخل و چسبندگی پایین

یکی از قسمت هایی که از سنگ گرانیت می توان استفاده کرد، نمای ساختمان است. اما نکته ای که در اینجا وجود دارد، چسبندگی و تخلخل پایین سنگ گرانیت است که نصب آن را با دشواری روبرو کرده به گونه ای که برای نصب آن حتما باید از اسکوپ استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *