ویژگی های یک سنگ کف ایده آل کدامند ؟ عوامل موثر در انتخاب سنگ کف چیست ؟ سنگ های کف مناسب موجود در بازار کدامند ؟ همراه ما باشید تا به بررسی پاسخ این سوالات بپردازیم.

سنگ یک ماده طبیعی زیبایی است که در قسمت های مختلف ساختمان به کار می رود و علاوه بر اینکه موجب زیبایی ساختمان می شود؛ ارزش بسیاری به ساختمان نیز می بخشد.هنگام ساخت قسمت های مختلف ساختمان از جمله کف، متریال مختلفی پیش روی شما خواهد بود که در این میان سنگ یکی از بهترین و با دوام ترین آنها می باشد.

همانطور که بیان شد کفپوش سنگی (در صورت انتخاب صحیح) علاوه بر زیباسازی فضا، طول عمر و دوام بالایی(مقاومت بالا) نیز دارد.

با توجه به اینکه سنگ ماده ای طبیعی است، ویژگی ها و خصوصیات انواع مختلف آن با یکدیگر متفاوت است که این موضوع موجب اهمیت بالای انتخاب سنگ مناسب برای کاربردهای مختلف از جمله کفپوش گردیده است.چرا که در غیر اینصورت ممکن است افراد متحمل خسارت های جبران ناپذیری شوند. به عنوان مثال در صورتی که سنگی با جذب آب بالا، به اشتباه  برای کف سرویس بهداشتی انتخاب شود ؛ به مرور آب داخل آن نفوذ کرده و موجب پوسیدگی آن می شود.

بنابراین بهتر است پیش از خرید با کارشناسان این زمینه مشورت کافی داشته باشید.ما نیز در این مقاله به بیان نکات مهم انتخاب سنگ مناسب کف در قسمت های مختلف ساختمان می پردازیم. در انتها نیز شما را با انواع کفپوش سنگی آشنا می کنیم. پیش از آن اجازه دهید به بررسی ویژگی های  سنگ کف مناسب بپردازیم:

این موضوع با وجود اینکه باعث افزایش وزن ساختمان می شود؛ مقاومت و استحکام سنگ را افزایش می دهد. به همین علت است که متداول ترین انواع کفپوش های سنگی، به ترتیب کفپوش گرانیت، ثچینی، مرمریت ،تراورتن و مرمر می باشد.

3.مقاومت فشاری و سایشی:

سنگی که در کف به کار می رود دائم در معرض فشار و سایش است. از این رو باید دارای مقاومت فشاری و سایشی بالایی باشد. میزان این حساسیت با توجه به مکانی که در آن قرار دارد متفاوت است.

به عنوان مثال سنگ کف پارکینگ، محوطه های بیرونی یا ورودی مجتمع های مسکونی و هتل ها که از مکان های پرتردد به شمار می آیند نسبت به سنگ کف سالن پذیرایی یک واحد مسکونی، باید دارای مقاومت فشاری و سایشی بیشتری باشد.

4.مقاومت ضربه ای سنگ:

سنگ کف مناسب باید از مقاومت ضربه ای خوبی نیز برخودار باشد زیرا در غیر اینصورت به مرور زمان خراشیده شده و زیبایی خود را از دست می دهد. حال در میان انواع سنگ ها،سنگ گرانیت استحکام و مقاومت بالایی دارد و از خود در برابر ضربه و خش مقاومت خوبی نشان می دهد.

پس از آن به ترتیب سنگ چینی،مرمریت، تراورتن و سنگ مرمر را می توان نام برد(سنگ مرمر سنگی نرم و حساس به ضربه و خش است).

5.پرداخت سنگ:

از آنجا که ویژگی های ظاهری و برخی از خصوصیات فنی سنگ مانند مقاومت در برابر لغزش، تحت تاثیر پرداخت های مختلف متغیر است؛ انتخاب پرداخت مناسب سنگ متناسب با مکان مورد نظر بسیار حائز اهمیت است.

به طور کلی سنگ کف به منظور جلوگیری از لغزندگی، کمتر از سنگ نما ساب داده می شود. حال از آنجا که میزان حساسیت به لغزنده نبودن سنگ در مکان های بیرونی که در معرض باران و رطوبت است، بسیار بیشتر از فضاهای داخلی ساختمان است؛ میزان ساب سنگ بسیار کمتر است به گونه ای که روی سنگ کف محوطه های بیرونی عمدتا پرداخت هایی مانند فلیم و تیشه ای انجام می شود.

بنابراین میزان ساب سنگ کف با توجه به مکان مورد استفاده متفاوت است.

6.ضخامت سنگ:

حداقل میزان ضخامت سنگ کف از 2 سانتی متر شروع می شود. اما به طور کلی ضخامت سنگ کف ساختمان با توجه مکان مورد استفاده و نوع سنگ متفاوت است. به گونه ای که در مکان های پرتردد مانند مراکز عمومی نسبت به فضای داخلی یک ساختمان مسکونی، از ضخامت های بالاتری باید استفاده شود تا به مرور زمان شکسته نشود.

هم چنین  در سنگ هایی مانند تراورتن که دارای مقاومت پایینی در برابر فشار و ضربه می باشد؛ باید از دیگر سنگ ها مانند گرانیت و چینی ضخامت بیشتری داشته باشد تا نیرویی که به سنگ وارد می شود در تمام سطح سنگ پخش شود.

7.درجه بندی کیفی سنگ:

به طور کلی باید از بالاترین درجات انواع سنگ به منظور سنگ پله و کف ساختمان انتخاب شود. به گونه ای که میزان رگه های ناخالصی(آهکی) و تخلخل آنها در کمترین میزان ممکن باشد.

تا به اینجا ویژگی های سنگ کف مناسب را بیان کردیم. حال در ادامه عواملی که بر انتخاب کفپوش سنگی تاثیرگذار خواهد بود و پیش از خرید باید به آنها توجه کنید را بیان می کنیم:

در انتخاب کفپوش سنگی به چه عواملی توجه کنیم؟

1.نوع کاربری سنگ

مهم ترین نکته ای که پیش از خرید سنگ باید در نظر داشته باشید این است که سنگ قرار است در چه مکانی نصب شود.

سنگ به کار رفته در قسمت های مختلف ساختمان جهت جلوگیری از خسارات احتمالی باید با شرایط آن مکان سازگار باشد.

1. کفپوش سنگی مناسب فضای بیرونی :

کفپوش فضاهای بیرونی، از آنجا که در معرض رطوبت،سایش و فشار زیادی است باید به گونه ای باشد که :

  • از استحکام و مقاومت بالایی در برابر فشار و سایش برخوردار باشد.
  • میزان تخلخل و جذب آب پایینی داشته باشد.
  • با توجه به نوع سنگ، ضخامت بیشتری نسبت به کفپوش سنگی داخل ساختمان داشته باشد
  • در برابر نورخورشید نیزتغییر رنگ ندهد.
  • از درجه کیفی بالایی برخودار باشد.

پیشنهاد ما برای این مکان ها سنگ گرانیت فلیم یا تیشه ای است. با این وجود اگر در مکانی زیبایی نیز اهمیت داشته باشد ممکن است از سنگ های دیگری مانند سنگ چینی نیز استفاده شود.

اگر تاکنون دقت کرده باشید کفپوش صحن حرم امام رضا نیز سنگ چینی است. در میان سنگ‌های دیگر سنگ مرمریت که با تابش نورخورشید تغییر رنگ می دهد و به طور کلی برای فضاهای بیرونی مناسب نیست.

سنگ تراورتن نیز از آنجایی که مقاومت پایین و جذب آب بالایی دارد، مناسب این مکان ها نیست؛ با این وجود در صورت انتخاب این سنگ برای این مکان ها ضخامت آن باید بیشتر از کفپوش دیگر سنگ ها باشد و فرآوری های لازم و با کیفیتی(استفاده از مواد مخصوص جهت ضد آب کردن سنگ) نیز روی آن انجام شده باشد تا مناسب سنگ کف این مکان ها شود.

2.کفپوش سنگی مناسب کف پارکینگ

کاملا مشخص است که سنگ کف پارکینگ نیز باید از استحکام، مقاومت، ضخامت و کیفیت بالایی برخودار باشد تا در تماس با رفت و آمد وسایل نقلیه آسیب نبیند. علاوه بر این به علت اینکه پارکینگ در معرض آلودگی زیادی است، بهتر جهت کفسازی آن از سنگ هایی با رنگ های تیره تر استفاده کرد. پیشنهاد ما به این منظور در ابتدا سنگ گرانیت و پس از آن کریستال است.

3.کفپوش سنگی مناسب مراکز عمومی و پرتردد

در مراکز عمومی و پرتردد نیز به علت رفت و آمد زیاد مانند محوطه های بیرونی و پارکینگ باید از سنگی استفاده شود که لغزنده نباشد و از مقاومت، استحکام و کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد. متداول ترین نوع سنگ در این مکان ها نیز سنگ گرانیت است. پس از آن سنگ چینی و مرمریت هم استفاده می‌شود.

4.کفپوش سنگی مناسب فضای داخلی ساختمان

فضای داخلی ساختمان خود شامل قسمت‌های مختلفی می باشد که به طور جداگانه به بررسی آنها می پردازیم:

سالن پذیرایی،اتاق خواب

برای قسمت‌هایی از ساختمان که میزان تردد در آنها کمتر است مانند سالن پذیرایی و یا اتاق خواب، میزان حساسیت به استحکام و مقاومت سنگ کمتر می شود.

از جمله معیارهایی که در این مکان‌ها بیش از دیگر قسمت های ساختمان مورد توجه قرار دارد، زیبایی سنگ و سازگاری آن با دکوراسیون است. با وجود اینکه از نظر جنس بهترین سنگ کف گرانیت است؛ پیشنهاد ما به شما جهت سنگ کف این مکان ها سنگ مرمریت و کریستال است.

این سنگ ها در طرح ها و رنگ های مختلفی وجود دارند و در صورتی رگه دار بودن می توان از آنها به صورت بوک مچ و فورمچ نیز استفاده نمود.

سرویس بهداشتی و آشپزخانه

با توجه به مطالبی که راجع به ویژگی های سنگ مناسب کف بیان شد، واضح است که سنگ کف این قسمت باید :

  1. جذب آب آن پایین باشد
  2. لغزنده نباشد
  3. در برابر مواد اسیدی از مقاومت بالایی برخوردار باشد
  4. در برابر مواد اسیدی از مقاومت بالایی برخوردار باشد

لذا از آنجا که سنگ چینی میزان جذب آب کمتری نسبت به سنگ مرمریت دارد و در برابر مواد اسیدی نیز مقاوم تر است؛ پس از گرانیت سنگ مناسب تری برای کف این مکان ها است.

البته که از سنگ مرمریت هم (به عنوان مثال سنگ مرمریت لاشتر) می توان در سرویس بهداشتی استفاده نمود که شکوه و جلوه خاصی  به فضا می بخشد.

2.سازگاری با دکوراسیون ساختمان

از مهم ترین نکاتی که هنگام طراحی ساختمان باید در نظر گرفته شود توجه به ترکیب صحیح عناصر و انتخاب رنگ هایی متناسب با محیط است. جهت خلق فضایی آرامش بخش و زیبا بهتر است، پس از انتخاب مناسب ترین سنگ از نظر جنس، به همخوانی آن با نوع دکوراسیون(مدرن،کلاسیک و…) و رنگ های به کار رفته در آن نیز توجه شود.

3.قیمت و بودجه تعیین شده

از مهم ترین نکاتی که هنگام خرید سنگ باید در نظر گرفته شود، حدود قیمت مورد نظر شما است که انتخاب سنگ کف نیز بسیار تحت تاثیر این موضوع می باشد. انواع سنگ های ساختمانی دارای رنج قیمتی گسترده ای هستند که تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند درجه بندی کیفی،ضخامت و پرداخت متغیر است.

جهت استعلام قیمت انواع سنگ های ساختمانی با کارشناسان ایران اسلب تماس گرفته تا شما را در انتخاب مناسب ترین یاری نمایند.

در آخر نیز به معرفی اجمالی انواع کفپوش سنگی می پردازیم.

انواع کفپوش سنگی

از انواع مختلف سنگ های ساختمانی می توان به عنوان سنگ کف استفاده کرد که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می باشد:

سنگ گرانیت

به طور کلی گرانیت مستحکم ترین سنگ ساختمانی است و به علت تخلخل ناچیزی که دارد میزان جذب آب آن نیز بسیار پایین است.

 بنابراین می توان نتیجه گرفت که از سنگ کف گرانیت می توان در قسمت های مختلف مانند محوطه های خارجی،اماکن عمومی و پرتردد و مکان های مرطوب استفاده نمود. البته قابل ذکر است که ناچیز بودن تخلخل این سنگ، موجب پایین آمدن چسبندگی آن به ملات می شود.

علاوه بر این پشت سنگ گرانیت لایه خاکی وجود دارد که خود مانع چسبیدن سنگ به ملات می شود. این مانع به روش های مختلفی از بین می رود که از جمله آنها این است که پشت سنگ را خیس کنند. هم چنین می توان با استفاده از دستگاهی پشت سنگ باد زده شود تا لایه خاکی مانع چسبید ن سنگ به ملات  از بین برود.

از انواع سنگ گرانیت می توان به گرانیت سفید نطنز،گرانیت طوسی نهبندان،گرانیت پرتقالی اشاره کرد.

سنگ کریستال(چینی)

یکی از پرکاربردترین سنگ های ساختمانی از گذشته تاکنون سنگ چینی (کریستال) است. این سنگ جذب آب کمی داشته و از استحکام و مقاومت قابل قبولی( البته کمتر از گرانیت) نیز برخوردار است. از این رو می تواند گزینه مناسبی جهت سنگ کف سرویس بهداشتی و مکان های در معرض رطوبت، باشد.

از جمله سنگ های چینی نیز عبارتند از:سنگ چینی قروه،چینی الیگودرز و چینی نیریز

سنگ مرمریت

سنگ مرمریت در ایران رتبه اول استخراج سنگ های ساختمانی را به خود اختصاص داده است. از این رو دارای تنوع طرح و رنگ بسیاری است. این یکی از مهم ترین محاسن سنگ مرمریت می باشد. علاوه بر این تخلخل سنگ مرمریت از تراورتن کمتر و از گرانیت بیش تر است، به همین خاطر چسبندگی خوبی با ملات دارد.

با وجود این به علت جذب آب بالا و آسیب پذیری این سنگ در برابر مواد اسیدی، بهتر است کف آشپزخانه و سرویس بهداشتی که در تماس با آب و مواد اسیدی است، استفاده نشود. با این وجود به علت تنوع بالای سنگ های مرمریت، انواع مختلف آن دارای ویژگی های متفاوتی هستند. از این رو کاربردهای متفاوتی نیز خواهند داشت.

به عنوان مثال سنگ هایی مانند سنگ مرمریت دهبید چهرک که دارای رگه های خاکی فراوانی است بهتر است کف کار نشود؛ یا سنگی مانند مرمریت پارادایس که جذب آب بالایی دارد گزینه مناسبی برای کف سرویس بهداشتی نیست.

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن یک سنگ رسوبی متخلخلی است که عمدتا در نمای بیرونی به کار می رود. این سنگ دارای ساختار آهکی و رگه های خاکی فراوانی است. علاوه بر این جذب آب نیز بالا می باشد. از این رو مقاومت کافی جهت به کاربردن در کف را ندارد و به مرور زمان از بین می رود.

به طور کلی در مرحله فرآوری حفره ها و تخلخل های موجود در سطح سنگ با استفاده از رزین،اپوکسی پر می شود که این میزان نفوذ آب را کمتر می کند. با این وجود باز هم در صورتی که در کف کار شود به مرور زمان آب داخل آن نفوذ کرده و سنگ پوسیده می شود. اما در خارج از کشور حفره های داخل سنگ را با استفاده از مواد مخصوصی تقریبا ضد آب می کنند.

به گونه ای که می توان از آن به عنوان کفپوش سرویس بهداشتی و مکان های مرطوب استفاده کرد. به همین خاطر عمدتا در خارج از کشور از این سنگ در کف استخرها و مکان های مرطوب استفاده می کنند.

همچنین جهت افزایش مقاومت آن بهتر است ضخامت سنگ کف تراورتن بیش از دیگر سنگ های مرمریت،چینی و گرانیت باشد تا در برابر فشار مقاومت کافی داشته باشد.

سنگ مرمر

سنگ مرمر از زیباترین،لوکس ترین و گرانترین سنگ های ساختمانی است که عمدتا از آن در ساختمان های لوکس استفاده می شود. سنگ مرمر توانایی عبور نور از خود را دارد که این از مهم ترین ویژگی های سنگ مرمر به شمار می رود.

با این وجود به طور کلی سنگ مرمر سنگی نرم و شکننده و لک پذیر است که مقاومت چندانی در برابر ضربه و خش نیز از خود نشان نمی دهد.  به همین علت گزینه مناسبی برای اماکن پرتردد نیست. و از آن عمدتا برای ساختمان های لوکس که کمتر در معرض تردد هستند استفاده می شود. هم چنین اغلب شاهد کاربرد آن در حرم امامان معصوم هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *