به کار بردن سنگ مرمریت در کف یکی از رایجترین کاربردهای انواع مختلف سنگ مرمریت می باشد. این سنگ یکی از انواع سنگ های ساختمانی است که سالهای زیادی است از آن در مکان های مختلفی از ساختمان استفاده می شود.

ایران نیز یکی از غنی ترین کشورها در استخراج  انواع مختلف سنگ مرمریت است. این سنگ با توجه به ویژگی های ساختاری و تنوع رنگی که دارد عمدتا در قسمت های مختلف فضاهای داخلی ساختمان علی الخصوص کف ساختمان  به کار می رود.

جهت اطمینان شما از انتخاب سنگ مرمریت به عنوان کفپوش فضاهای داخلی برآن شدیم تا مقاله ای تهیه کنیم و در آن زوایای مختلف سنگ مرمریت (یکی از انواع کفپوش سنگی) مانند قیمت،ساختار،طرح و… را جهت به کاربردن در کف بررسی کنیم و به پرسش هایی که در این راستا برای شما پیش می آید پاسخ دهیم.

خلاصه ای از سنگ مرمریت

در ابتدای مطلب لازم دانستیم تا توضیح مختصری از نحوه تشکیل این سنگ(توضیحات کامل در مقاله سنگ مرمریت)، ارائه دهیم:

سنگ مرمریت از جمله سنگ های طبیعی دگرگونی آهکی و محبوب در میان سازندگان است. هنگامی که سنگ آهک تحت حرارت و فشار زیاد قرار بگیرد به سنگ سخت تر با رگه های زیباتری تبدیل می شود.” هنگامی که سنگ آهک تحت حرارت و فشار زیاد قرار بگیرد به سنگ سخت تر با رگه های زیباتری تبدیل می شود.

مزایای سنگ کف مرمریت

  1. تنوع رنگی بالا:با توجه به اینکه بیشترین میزان استخراج سنگ های ساختمانی در ایران به سنگ مرمریت تعلق دارد، سنگ های مرمریت از تنوع رنگی بالایی برخودار بوده و این موضوع از بزرگترین محاسن این نوع سنگ می باشد. تم رنگی این سنگ ها از رنگ های روشن(کرم) شروع می شود و به رنگ های تیره(مشکی) ختم می شود.   به همین خاطر است که هنگام طراحی دکوراسیون داخلی گزینه های مختلفی از سنگ مرمریت پیش روی شما  خواهد بود. به عنوان مثال سنگ مرمریت دهبید کرم با تم رنگی روشنی که دارد درصورتی که در ساختمان به کار رود با هر رنگ دیگری قابل ترکیب شدن است.
  2. ساب پذیری بالا:به طور کلی سنگ های مرمریت از تراکم و ساب پذیری بالایی برخودار هستند. از این رو پرداخت هایی مانند صیقلی روی آنها قابل انجام است و به زیبایی آنها می افزاید. با این وجود استفاده از سنگ مرمریت صیقلی در کف موجب لغزندگی و سرخوردن در آن مکان می شود. به این ترتیب جهت افزایش زیبایی فضا، استفاده از سنگ کف مرمریت صیقلی پیشنهاد خوبی است؛ اما در صورتی که مکان موردنظر پرتردد باشد این پرداخت پیشنهاد نمی شود.
  3. چسبندگی خوب با ملات:میزان چسبندگی سنگ های مرمریت از تراورتن کمتر و از گرانیت بیشتر است. پس می توان گفت سنگ مرمریت چسبندگی خوبی با ملات دارد.

حال توجه به ویژگی هایی که از این سنگ بیان شد می توان به این نتیجه رسید که ، سنگ کف مرمریت قابل استفاده در فضاهای داخلی کم تردد است که در معرض رطوبت نباشد.

معایب سنگ کف مرمریت

  • نرمی سنگ مرمریت:در این صورت ممکن است موجب خراشیده شدن سطح سنگ و بروز خسارت در ساختمان شود.
  • آسیب پذیر بودن در برابر مواد اسیدی:هر ماده اسیدی می تواند به سطح این سنگ آسیب برساند و موجب ازبین رفتن زیبایی آن شود. به عنوان مثال از آن نمی توان در کف آشپزخانه که در تماس با موادشوینده است، استفاده کرد.
  • جذب آب بالا:همانطور که در نحوه تشکیل این سنگ بیان شد سنگ های مرمریت از جهت ساختاری بین سنگ های گرانیت و سنگ های تراورتن قرار دارند. از این رو میزان تخلخل مرمریت از تراورتن کمتر و از گرانیت بیشتر می باشد. در این صورت نیز می توان گفت جذب آب مرمریت از تراورتن کمتر و از گرانیت بیشتر است. به همین خاطر نمی توان از آن در مکان هایی که در تماس با آب و رطوبت هستند استفاده کرد.

مقایسه سنگ کف مرمریت با دیگر انواع سنگ ها

با توجه به تنوع بالای سنگ های ساختمانی، انتخاب بهترین گزینه جهت به کاربردن در کف فضای داخلی ساختمان کمی مشکل می باشد. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم بهترین سنگ جهت به کاربردن در کف فضاهای داخلی، سنگ کف مرمریت می باشد.

ما در ادامه به مقایسه انواع سنگ های تراورتن،مرمریت و گرانیت جهت به کاربردن در کف فضاهای داخلی می پردازیم تا شما را از انتخاب خود مطمئن سازیم.

مقایسه انواع سنگ کف موجود در بازار

سنگ گرانیت

سنگ های گرانیت از مستحکم ترین و مقاوم ترین سنگ های ساختمانی به شمار می روند که در برابر شرایط مختلف آب و هوایی مقاومت خوبی از خود نشان داده و  میزان تخلخل آنها نیز بسیار ناچیز می باشد.

از این رو به علت جذب آب پایینی که دارد می توان از آنها، در کف مکان های مرطوب استفاده کرد.

همچنین پایین بودن میزان تخلخل آن موجب پایین آمدن چسبندگی آن به ملات می شود. به همین خاطر جهت به کاربردن آن در کف باید اقدامات لازم انجام شود.

لازم به ذکر است که از سنگ گرانیت به علت ساختار و کانی های تشکیل دهنده آن(فلز) در مکان هایی مانند مراکز پرتودرمانی نمی توان استفاده کرد.

پس می توان نتیجه گرفت سنگ کف گرانیت مناسب فضاهای خارجی و مکان های مرطوب و پرتردد می باشد و در صورت انجام پرداخت های تیشه ای یا فلیم بسیار مناسب کف ادارات و فضاهای بیرونی می باشد.

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن یکی از انواع سنگ های ساختمانی پرکاربرد علی الخصوص در نما می باشد. این سنگ به علت ویژگی های ساختاری که دارد عمدتا در نمای بیرونی به کار می رود. با این وجود شاید یکی از گزینه های پیش روی شما جهت کفسازی ساختمان، سنگ تراورتن باشد.

در این رابطه لازم به ذکر است که سنگ تراورتن به علت ساختار آهکی و تخلخل بالایی که دارد بالطبع جذب آب آن نیز بالا می باشد.

همچنین به علت وجود رگه های خاکی فراوان مقاومت کافی جهت به کاربردن در کف را ندارد. با این وجود امروزه فرآوری های مختلفی روی این سنگ انجام می شود که آن را قابل استفاده در کف ساختمان کرده است. به طوری که در خارج از کشور از این سنگ به طور عمده در مکان های مرطوبی مانند حمام و سرویس بهداشتی استفاده می شود.

سنگ مرمریت

با توجه به مطالبی که بیان شد می توان نتیجه گرفت سنگ های مرمریت به علت تنوع رنگی و ساب پذیری بالایی که دارند گزینه مناسبی جهت به کاربردن در کف می باشد.

قیمت سنگ کف مرمریت به چه صورت است ؟

جهت انتخاب سنگ مرمریت در کف گزینه های مختلفی وجود دارد که برخی از آنها رایج تر و ارزان تر و برخی کمیاب تر و گرانترند. به طور کلی سنگ مرمریت به علت تنوع بالایی که دارد دارای رنج قیمتی گسترده ای است که تحت تاثیر عوامل مختلف مانند کیفیت فرآوری های،نوع سنگ،سایز و ابعاد موردنیاز نیز متغیر است.

از این رو با توجه به میزان بودجه در نظر گرفته شده، گزینه های زیادی جهت انتخاب سنگ کف مرمریت پیش روی شماست.

انواع سنگ کف مرمریت کدامند؟

انواع سنگ کف مرمریت کدامند؟

به کاربردن سنگ مرمریت در کف یکی از رایج ترین ایده ها در معماری است.

از انواع مختلف سنگ مرمریت می توان در کف به کار برد که از محبوبترین آنها عبارتند از:

پرداخت مناسب سنگ کف مرمریت چیست؟

انواع پرداخت هایی که عموما روی سنگ های مرمریت قابل اجرا هستند عبارتند از: صیقلی،مات، تیشه ای و بوش همر

پرداخت صیقلی و مات از جمله پرداخت هایی هستند که روی انواع سنگ های ساختمانی از جمله سنگ های مرمریت قابل انجام است. با این وجود پرداخت صیقلی موجب لغزنده شدن کف می شود و ممکن است موجب بروز مشکلاتی شود.

همچنین پرداخت تیشه ای نیز روی تعدادی از سنگ های مرمریت مانند لاشتر، گندمک، دهبید اسپایدر قابل انجام است.

ایده طراحی کف ساختمان با سنگ مرمریت

همانطور که بیان شد از انواع مختلف سنگ مرمریت در طرح ها و رنگ های مختلفی می توان در کف به کار برد. که از رایجترین آنها استفاده از سنگ های مرمریت کرم و یا مرمریت مشکی است. البته از آنجا که این سنگ عمدتا برای کف سالن پذیرایی و یا فضاهای داخلی از این قبیل استفاده می شود؛ عمدتا از رنگ های روشنی مانند سفید و کرم استفاده می شود.

البته به طور کلی همانطور که در ادامه نیز بیان می کنیم جهت طراحی کف ساختمان بهتر است از طرح های ترکیبی رنگ های تیره و روشن استفاده کنیم. تا به نمایی زیباتر و جلوه بهتری در فضا دست یابیم.

طراحی کف مرمریت سفید یا کرم با حاشیه های قهوه ای زیبا

مرمریت های پیشنهادی جهت ساخت این طراحی؛ مرمریت های کرم مانند مرمریت های دهبید،مرمریت هرسین و مرمریت سفید نیز مرمریت جوشقان می باشد.

همچنین جهت ایجاد حاشیه آن استفاده از مرمریت های قهوه ای مانند مرمریت مهکام پیشنهاد می شود.

همچنین استفاده از پرداخت صیقلی سنگ های مرمریت در این طراحی به زیبایی هر چه بیشتر آن کمک شایانی خواهد کرد.

طراحی نقوش زیبا در سنگ کف مرمریت

برای قسمتهایی از کف ساختمان که خلوت تر است، می توان مانند یک فرش در مرکز یا در قسمتهای دیگر با استفاده از برش های واترجت و cnc طرح های زیبا و جذاب از سنگ هایی که رنگ آنها همخوانی با فضا داشته باشد،طراحی کنیم.

همانطور که در تصویر نیز می بینید این طرح به مانند یک نقطه کانونی جذاب عمل می کند.

البته از نکات دیگری که هنگام خرید سنگ کف مرمریت باید به آنها توجه داشت:همخوانی آن با نوع دکوراسیون و ترکیب رنگ های موجود در آن و همچنین توجه به میزان بودجه موجود است. علاوه بر این توجه به نوع کاربری فضا نیز از اهمیت بالایی برخودار است. به عنوان مثال برای فضاهای داخلی که پررفت و آمد تر است به عنوان مثال سالن پذیرایی نسبت به اتاق خواب باید از سنگ های محکم تری استفاده شود.

نتیجه گیری

با این تفاسیر می توان نتیجه گرفت که سنگ کف مرمریت به علت تنوع رنگی و فراوانی که دارد یکی از بهترین گزینه ها برای کف فضاهای داخلی ساختمان می باشد و مناسب مکان های است که 1. در تماس با رطوبت و مواد اسیدی نباشد 2. از قسمت های پرتردد ساختمان نیز نباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *