• تاریخ آخرین به روزرسانی: 1401/08/07

شما عزیزان همچنین می توانید برای بدست آوردن اطلاعات کامل از انواع مرمریت مشکی، به پادکست زیر گوش دهید.

سنگ مرمریت یکی از متنوع‌ترین سنگ‌های ساختمانی است که در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی از معادن سراسر کشور استخراج می‌شود. سنگ‌های مرمریت از جهت رنگی در دسته بندی زیر قرار می‌گیرند:

مرمریت‌های مشکی(که در ادامه به طور کامل به معرفی آنها می پردازیم)، کرم( انواع مرمریت کرم مانند انواع سنگ مرمریت دهبید، کاپوچینو،  خوی و..)، طوسی(سنگ مرمریت پرشین سیلک، سورت طوسی، لاشتر و…)، قهوه ای(سنگ مرمریت مهکام، امپرادور)، قرمز(مرمریت پاییزان)، سبز(مرمریت سبزنایین)، صورتی(مرمریت رزگلد)

در این بین تعداد زیادی از آن‌ها در دسته مرمریت‌های مشکی قرار می‌گیرند که ما در این مقاله به بررسی کامل این نوع سنگ‌ها می پردازیم. سنگ مرمریت مشکی یکی از جذابترین و منحصربفردترین سنگ‌ها است که در صورتی که در دکوراسیون داخلی ساختمان به کار رود شکوه و زیبایی طبیعت را به نحو احسنت به نمایش می‌گذارد. در فرآیند طراحی دکوراسیون ساختمان اعم از نمای بیرون و یا داخل توجه به روانشناسی رنگ‌ها دارای اهمیت بالایی می‌باشد.

به همین منظور پیش از بررسی انواع سنگ مرمریت مشکی تصمیم گرفتیم تا توضیح مختصری از روانشناسی رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی ارائه دهیم و به اهمیت توجه به آن بپردازیم. و پس از آن به موضوعاتی از قبیل سنگ مرمریت مشکی چه نوع سنگی است؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ در چه مکان‌هایی به کار می‌رود؟ مناسب چه نوع دکوراسیون‌هایی است؟ و در نهایت به معرفی تعدادی از محبوبترین‌های آنها می پردازیم.

نکات مهم استفاده از رنگ مشکی در دکوراسیون داخلی

در روانشناسی رنگ‌ها، تم مشکی از جمله رنگ‌های خنثی و نشانه قدرت و مقام است. این رنگ برخلاف تصور عموم رنگ ناامیدی و عزا نیست؛ بلکه رنگی مهیج و تحرک‌آور است؛ در صورتی که رنگ‌های سفید رنگ‌های ساکن و بی تحرکی هستند. روانشناسی رنگ‌ها ابزار قدرتمندی جهت طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان است که بیش از هر عامل دیگری بر روحیه و جلوه فضا تاثیرگذار است. رنگ دیوارها، مبلمان، چراغ‌ها و و سایل همگی نقش مهمی در روح و روان ساکنین دارد.

به منظور انتخاب رنگ جهت طراحی دکوراسیون داخلی، بهتر است که به روحیات افراد توجه شود. زیرا براساس نتایج مطالعات متعدد واکنش افراد به رنگ‌های مختلف متفاوت است.به عنوان مثال برخی رنگ مشکی را دلگیر می‌دانند در صورتی که عده‌ای دیگر این رنگ را نشان دهنده نظم و قدرت می‌دانند. به این ترتیب بهتر است که هنگام طراحی دکوراسیون داخلی علاوه بر ابتکار و خلاقیت به این موضوع نیز توجه شود. در علم روانشناسی رنگ‌ها، رنگ‌های مشکی، خاکستری و سفید از جمله رنگ‌های خنثی می باشد که وجود آنها در طراحی داخلی حیاتی است.

رنگ‌های خنثی قابلیت انعطاف پذیری با رنگ‌های مختلفی را دارند که این مهم‌ترین حسن آنها به شمار می رود.

به عنوان مثال یه اتاق با دکوراسیون کاملا سیاه طاقت فرسا و خسته کننده است حال در صورتی که این رنگ را با رنگ‌های دیگری مانند طلایی، قرمز و یا سفید ترکیب کنید کنتراست عالی ایجاد می‌کنند. برای اطلاعات بیش‌تر از روانشناسی رنگ‌ها و تاثیر آن‌ها در دکوراسیون داخلی می توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

کاربرد سنگ مرمریت مشکی

به طور کلی مرمریت‌ها  در قسمت‌های مختلف فضای داخلی ساختمان قابل استفاده هستند. حال جهت استفاده از سنگ مرمریت مشکی در دکوراسیون چند نکته قابل توجه وجود دارد:

  1. از این نوع سنگ‌ها به علت رنگ تیره ای که دارند باید در مکان‌های با نور مناسب و فضای بزرگ استفاده شود.
  2. از آنجا که این سنگ‌ها در صورت قرار گرفتن در معرض نورخورشید تغییر رنگ می‌دهند بهتر است که در نما و فضاهای بیرونی از آن استفاده نشود با این وجود عده ای در نمای بیرونی از آن استفاده می‌کنند.
  3. علاوه بر این رنگ‌های مشکی به علت اینکه گرما را درخود نگه می‌دارند مناسب مناطق گرمسیر نیستند.

حال در این بین سنگ کف مرمریت مشکی یکی از رایجترین کاربردهای سنگ‌های مرمریت در ساختمان می‌باشد. از دیگر کاربردهای این سنگ نیز عبارت است از:

  • کانتر مشکی: به طور کلی استفاده از رنگ مشکی در دکوراسیون آشپزخانه از قرنیزها گرفته تا کانترتاپ جلوه برجسته و زیبایی را به فضا می بخشد. به این منظور از سنگ های مختلفی مانند گرانیت های مشکی یا سنگ کوارتز می توان استفاده کرد که مرمریت مشکی نیز یکی از انواع آن است. به طور کلی پیشنهاد ما برای افرادی که دائم نگران کثیف شدن آشپزخانه خود هستند استفاده از رنگ مشکی در دکوراسیون خود علی الخصوص کانتر هست.

فرآوری‌های سنگ مرمریت مشکی

به طور کلی کوپ سنگ مرمریت پس از استخراج از معادن جهت انجام فرآوری های مختلف به کارخانه های سنگبری انتقال داده می شود و به ابعاد مختلف تایل،طولی و اسلب برش داده می شود؛البته امروزه رایجترین نوع برش این گونه سنگ ها به علت زیبایی بیشتر به صورت اسلب است. عمدتا از اسلب سنگ های مرمریت مشکی به علت رگه دار بودنشان می توان به بوک مچ و فورمچ های زیبایی دست یافت. از آنجا که سلامت کوپ تعدادی از سنگ های مرمریت پایین و شکننده است، پیش از آنکه زیر دستگاه برش بروند جهت جلوگیری از خرد شدن و افزایش استحکام آنها اصطلاحا بقچه پیچ می شوند. این کار از خرد شدن سنگ جلوگیری کرده و در نتیجه میزان پرتی آن کاهش می یابد. علاوه بر این در فرآوری اسلب سنگ های مرمریت، جهت افزایش استحکام سنگ در نصب، پشت سنگ توری زده می شود. با این وجود در سنگی مانند مرمریت تری دی بلک که بسیار شکننده است در تمام ابعاد آن پشت سنگ توری زده می شود. همچنین جهت پرکردن منافذ و تخلخل های موجود در سنگ های مرمریت از اپوکسی استفاده می شود. از آنجا که رگه های خاکی موجود در تعدادی از این سنگ ها مانند سنگ مرمریت مشکی نجف آباد، به مرور و در تماس با آب اکسید شده و اصطلاحا باد می کند، سطح سنگ و داخل رگه های موجود در سطح سنگ با استفاده از فناوری UVضد آب می گردد تا از واکنش رگه ها با آب جلوگیری شود. در نهایت نیز روکش نانو روی سنگ کشیده می شود. علاوه بر این گاها سطح برخی از سنگ‌های مرمریت های مشکی را جهت براق تر و زیباتر کردن با یک لایه مواد رنگی می پوشانند.

انواع سنگ مرمریت مشکی ایرانی

در سراسر کشور سنگ مرمریت مشکی از معادن مختلفی در حال استخراج است که تعدادی از محبوبترین های آنها را در ادامه معرفی می کنیم:

سنگ  لاشتر

 

مرمریت لاشتر که با نام جهانی pietra gray شناخته می شود از دسته سنگ های لوکس بازار است که در دو سورت طوسی و مشکی وجود دارد. در سطح این سنگ رگه های نسبتا ظریف سفیدی نیز وجود دارد.

تکسچر سنگ مرمریت لاشتر طوسی

سنگ مرمریت گلدن بلک

گلدن بلک دارای زمینه مشکی با رگه های سفید و طلایی نازک و ضخیمی است که در سطح سنگ پراکنده شده است. این سنگ از معادن مختلفی استخراج می شود که عبارتند از: گلدن بلک محلات،گلدن بلک کاشان،گلدن بلک یزد

سنگ مرمریت گلدن بلک

سنگ مرمریت تری دی بلک

 تری دی بلک دارای زمینه مشکی و تم پوسته ماری است و دارای خطوط نازک بسیار زیاد سفید و قهوه ای است.

تکسچر سنگ مرمریت تری دی بلک

سنگ مرمریت مشکی نجف آباد

سنگ مشکی نجف آباد یا مرمریت پارس از قدیمی ترین سنگ های موجود در بازار و دارای زمینه مشکی پرکلاغی با خطوط ریز سفید است. این سنگ در میان مشابه های خود از قیمت مناسبتری برخوردار است.

تکسچر سنگ مرمرییت مشکی نجف آباد

سنگ مرمریت مارشال

 مارشال که از سنگ های کنگلومرا به شمار می رود، دارای زمینه مشکی با رگه های سفید و طلایی مایل به مسی است که به مانند طرح های قلوه سنگی در هم تنیده اند.

تکسچر سنگ مرمریت مارشال

سنگ مرمریت پالادیوم

 این سنگ از جدیدترین مرمریت های مشکی با تم سردی است که در دو رنگ مشکی و خاکستری وجود دارد. سورت های رگه دار آن دارای رگه های سفیدی هستند که به صورت نامنظم در سطح سنگ پراکنده شده اند.

تکسچر سنگ مرمریت پالادیوم

سنگ مرمریت دهبید اسپایدر

 دهبید اسپایدر از جمله مرمریت های تیره با تم مشکی مایل به قهوه ای سوخته است که درون آن رگه های طلایی زیبایی نیز دیده می شود. این مرمریت از جمله مرمریت های دهبید است.

سنگ مرمریت دهبید اسپایدر

سنگ مرمریت بلک رز

 بلک رز نیز یکی از مرمریت های تیره با خطوط ظریف سفید رنگی است که به طور پراکنده در سطح سنگ پخش شده است.

تکسچر-سنگ-مرمریت-بلک-رز

سنگ مرمریت پرشین پورتورو

پرشین پورتورو از مرمریت های تیره جذاب با رگه های طلایی و عسلی در هم تنیده است.

تکسچر سنگ مرمریت پرشین پورتورو

معادن مرمریت مشکی

این تم سنگ از معادن مختلف سراسر کشور قابل استخراج است که از جمله آن‌ها می توان به معادن اصفهان، یزد، محلات و فارس اشاره کرد. 

قیمت سنگ مرمریت مشکی

رنج قیمتی این سنگ در بازه وسیعی قرار دارد و دارای قیمت های مختلفی هستند که هر کدام با توجه به نوع فرآوری هایی که روی آنها انجام می شود متفاوت است.

به عنوان مثال از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت سنگ فاصله معدن تا کارخانه های سنگبری می باشد. که این موضوع موجب شده سنگ مرمریت مشکی نجف آباد از قیمت مناسبی برخودار شود.

نتیجه گیری

یکی از انواع سنگ های مرمریت، انواع مرمریت مشکی می باشد که دارای تنوع بالایی هستند. از این سنگ ها در قسمت های مختلفی از ساختمان می توان به کار برد که از جمله آنها سنگ مشکی برای کف،سنگ پله مشکی، کانتر و…می باشد.

فرآوری های مختلفی روی این سنگ قابل انجام است که در بالا به طور کامل به آن پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *