یکی از مراحل فرآوری سنگ های ساختمانی پرداخت سطح آن ها است. در این مرحله سنگ ها با توجه به نوع، ساختار و همچنین کاربری، پرداخت های مختلفی روی آن ها انجام می شود که پرداخت صیقلی و چرمی دو مورد از آن ها می باشد.

این پرداخت ها به چه صورت انجام می شوند ؟ برای سنگ نما کدام پرداخت مناسب تر است ؟ کدام پرداخت از محبوبیت بیشتری برخوردار است ؟ هر کدام از پرداخت های ذکر شده بهتر است در چه قسمت هایی استفاده شوند ؟ در ادامه به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد.

سطح صیقلی

در این روش سنگ پس از گذشت از مراحل مختلف فرآوری مانند برش،رزین و اپوکسی و… زیر دستگاه ساب قرار می گیرد و پس از چندین مرحله ساب با استفاده از لقمه های  مشخص به سنگ صیقلی براق و آینه مانندی تبدیل می شود. درجه پولیش نیز با توجه به نوع، ساختار و کاربرد سنگ تعیین می شود.

میزان ساب سنگ توسط دستگاه ساب سنج قابل اندازه گیری است با این وجود به صورت تجربی نیز قابل سنجش است به این صورت اگر  بتوانید سفیدی چشمان خود را در سنگ مشاهده کنید می توان گفت سنگ از ساب خوبی برخوردار است.

اگر قصد خرید سنگ صیقلی دارید پیشنهاد می کنم پیش از آن مقاله نکات خرید سنگ صیقلی را مشاهده کنید.

پرداخت چرمی

یکی دیگر از روش های پرداخت سنگ، چرمی کردن می باشد. در این روش سطح سنگ با استفاده از فرچه های مخصوصی ساب داده می شود تا بافت سنگ برجسته تر شده و پستی ها و بلندی هایی در سطح آن ایجاد شود. در این نوع پرداخت رنگ طبیعی سنگ حفظ می شود. علاوه بر این برخلاف سنگ صیقلی این پرداخت مقاوم در برابر لغزش است. همچنین این پرداخت از محبوبیت بیشتری نیز برخوردار است.
پرداخت چرمی قابل اجرا روی سنگ هایی با بافت نرم مانند مرمریت و تراورتن است. البته گاها روی تعدادی از گرانیت ها مانند گرانیت سبز جنگلی نیز پرداخت چرمی انجام می شود.

جهت ساخت نما سنگ صیقلی مناسب تر است یا سنگ چرمی؟

با نگاه کوتاهی به اطراف می توان متوجه کاربرد زیاد پرداخت صیقلی نسبت به دیگر پرداخت ها( از جمله پرداخت چرمی) شد.  به طور کلی سنگ تراورتن صیقلی رایج ترین نوع سنگ نما است که زیبایی آن از فاصله دور و با تابش نورخورشید دو چندان می شود. این موضوع به این علت است که در پرداخت صیقلی سطح سنگ براق شده و نور را منعکس می کند.

اما زیبایی سنگ چرمی از نزدیک بیش تر به چشم می آید و در صورت نصب در نمای ساختمان و از فاصله دور برجستگی ها و زیبایی آن چندان به چشم نمی آید. حال از آنجا که سنگ به کار رفته در نمای ساختمان از دور دیده می شود باید به گونه ای باشد که نمای از دور آن زیبا باشد. به همین خاطر است می توان گفت سنگ چرمی برای سنگ کف و یا در قسمتی از نمای دیواره های داخلی مناسب تر است و برای نمای بیرونی تنها در قسمت هایی از نما می توان از آن استفاده کرد.

علاوه بر این از نظر ساختاری نیز از آنجا که در پرداخت صیقلی سطح سنگ صاف و یکدست می شود، در صورت بارش باران آب از سطح آن به راحتی به پایین هدایت می شود. در صورتی که در پرداخت چرمی از آنجا که رگه ها و طرح های سنگ برجسته تر نمایان می شود ممکن است آب داخل آن ها گیر کند. همچنین سنگ چرمی آلودگی های بیش تری را به خود جذب می کند و تمیز کردن آن نیز کمی سخت تر است. اما سنگ صیقلی آلودگی کمتر به داخل سنگ نفوذ کرده و به راحتی نیز تمیز می شود.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب بالا مناسب ترین پرداخت برای سنگ نما پرداخت صیقلی می باشد زیرا هم از نظر زیبایی و معماری گزینه مناسب تری می باشد و هم از جهت ساختاری و فنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *