اولین موضوعی که هنگام برخورد با یک ساختمان توجه شما را به خود جلب می کند،نمای ساختمان است. نمای ساختمان حکم یک پوشش و یا لباسی بر قسمت بیرونی ساختمان را  دارد که علاوه بر اینکه به زیبایی آن کمک می کند مزایای دیگری نیز دارد که در این مقاله قصد پرداختن به این موضوع را داریم:

دلایل اهمیت نمای ساختمان

اولین پاسخی که در جواب این سوال به ذهن ما می آید، زیبایی ساختمان است. بله یکی از مهم ترین دلایل اهمیت ساخت نمای ساختمان همین موضوع می باشد. با این وجود دلایل دیگری نیز وجود دارند که به همین میزان حائز اهمیت هستند که در زیر بیان می کنیم:

زیبایی جلوه شهر و محیط:

منطقه ای را تصور کنید که همه ساختمان ها دارای نمای سنگی به همراه نورپردازی نما و…هستند. حال در صورتی که در این بین ساختمانی وجود داشته باشد که  نما نداشته باشد؛ به زیبایی و همخوانی شهر ضربه می زند. علاوه بر این در صورتی هم که نوع و سبک نمای یک ساختمان با ساختمان های دیگر متفاوت باشد به عنوان مثال تعدادی نمای رومی باشند تعدادی نمای مدرن نیز به زیبایی محیط لطمه می زند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت یکی از نکات حائز اهمیت در طراحی نمای بیرونی، توجه به نوع معماری و همچنین شرایط اقلیمی منطقه است.

به عنوان مثال نمای یک ساختمان تجاری مسلما با نمای مجتمع مسکونی متفاوت است؛ علاوه بر این نمای ساختمان در مناطق گرمسیری مسلما با نمای ساختمان در منطقه سردسیر متفاوت است.

عایق ساختمان

یکی دیگر از موارد حائز اهمیت طراحی نمای ساختمان این است که نما نقش عایق ساختمان را ایفا می کند. این موضوع هم در برابر صوت برقرار است و هم در برابر شرایط جوی مانند سرما،گرما.

از آنجایی که به طور کلی در جوامع شهری میزان آلودگی های صوتی بسیار زیاد است؛ اهمیت این موضوع یعنی طراحی نمای ساختمان دوچندان می گردد. زیرا موجب کاهش ورود سروصدا به داخل ساختمان می گردد. از این رو می توان گفت نما یکی از موارد موثر در کاهش مصرف انرژی است. زیرا میزان اتلاف انرژی جهت سرمایش و یا گرمایش را کاهش می دهد.

معرف ساختمان

نمای ساختمان به ساختمان هویت می بخشد. با مشاهده نمای بیرونی ساختمان می توان پی به موارد مختلفی از جمله سلایق و علایق معمار و سازنده نما و ساکنین آن برد. علاوه بر این نمای ساختمان پیوندی است میان طراحی نمای بیرونی و داخلی.

طول عمر ساختمان را افزایش می دهد

نمای ساختمان به گونه ای طراحی شده است که در برابر عوامل بیرونی مقاوم است. در صورتی که ساختمان فاقد نما (دیواره های اصلی ساختمان) اینگونه نیستند و در مدت زمان دچار آسیب های بیش تری می شوند.

از جمله این عوامل بیرونی نورخوشید، سرما و گرما و از همه مهم تر رطوبت و باران است. اگر در انتخاب متریال نمای ساختمان توجه کافی به این موارد نداشته باشیم به مرور زمان نما دچار آسیب شده و تخریب می گردد.

بنابراین تمام موارد ذکر شده در گرو انتخاب صحیح متریال مناسب می باشد. در این میان همانطور که در مقاله نمای ساختمان نیز بیان شد یکی از بهترین متریال به این منظور سنگ های طبیعی می باشند که به علت ذات طبیعی خود در برابر عوامل مختلف مانند زلزله،باران،سرما و ….از مقاومت خوبی برخوردارند.

با این وجود باید هنگام انتخاب سنگ مناسب به نکات بیان شده در مقاله سنگ نما جهت انتخاب صحیح سنگ نما توجه کافی داشت.

از جمله این نکات:

  • توجه به شرایط آب و هوایی
  • انتخاب ابعاد و ضخامت درست
  • همخوانی با دیگر ساختمان ها
  • انتخاب پرداخت مناسب
  • نصب صحیح

و…

در این صورت است که نمای ساختمان سالهای سال صحیح و سالم باقی می ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *