اگر زمان کافی برای مطالعه مقاله معرفی سنگ های سفید نمای ساختمان ندارید، شما را به شنیدن این پادکست دعوت می کنم. 

یکی از رایج ترین سنگ های انتخابی برای نما ، سنگ هایی با زمینه روشن و سنگ سفید نمای ساختمان است. در برخی از سبک های نما، همچون نمای رومی ( کلاسیک ) یا نمای مینیمال؛ نما به صورت یکپارچه و تک رنگ و دربرخی دیگر همچون نمای مدرن، به صورت ترکیب با رنگ ها و حتی متریال دیگر ترسیم می شود. نمای روشن علاوه بر ظاهری چشم نواز ، از ساختمان در برابر گرمای زیاد محافظت می کند و موجب صرفه جویی انرژی در فصل تابستان می شود. این موضوع بالاخص در شهرهای گرمسیر و کشورهای خلیجی منطقه بسیار حائز اهمیت است.

همانطورکه می دانید تنوع سنگ ها زیاد است و درگونه های مختلفی یافت می شوند. اما پیدا کردن سنگ های سفید نمای ساختمان با ظاهری یکدست و پاک، کار نسبتا سختی است. به همین خاطر برای سهولت دسترسی شما، سعی نمودیم سنگ های سفید و روشن متمایل به سفید را در این مقاله گردآوری نماییم.

انواع سنگ سفید نمای ساختمان

1.سنگ های چینی سفید نما

در بیشتر سنگ ها وجود ناخالصی و کانی ها موجب تراکم رنگ در سنگ می شود و سنگ را از یکرنگی خارج می کند. اما با این وجود می توان نمونه هایی را پیدا کرد که کاملا سفید باشند و یا زمینه سفیدشان غالب شود. برای مثال سنگ چینی مایا یکی از سفیدترین سنگ های موجود در دنیاست که آن را با نام THASSOS CRYSTAL WHITE می شناسند. این سنگ دربرابر شرایط آب و هوایی سخت، بارندگی ها، آلودگی ها، باران های اسیدی، خش  وضربه، سرماهای شدید و لک پذیری مقاوم است. سنگ مایا از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. از این رو انتخابی عالی برای هر شرایط، بالاخص مناطق سردسیری است. اما نباید فراموش کرد که این سنگ ها نسبتا گران قیمت هستند و کمتر در نما به کار می روند.

باتوجه به اینکه سنگ های کریستال دانه بندی بلوری شکلی دارند، درخشش و جلوه خاصی از خود به نمایش می گذارند. همچنین به دلیل تراکم بالا، ساب پذیری بسیارخوبی دارند که موجب زیبایی هرچه بیشتر سنگ می شود.

بعد از چینی مایا می توان به سنگ های چینی سفید ایرانی و مرغوبی اشاره کرد که دقیقا همین ویژگی ها را داشته اما به لحاظ ظاهری کمی متفاوت ترند. از جمله این سنگ ها :

  • سنگ چینی سفید ازنا
  • سنگ چینی سفیدسیرجان
  • سنگ چینی سفید الیگودرز
  • سنگ چینی سفید لایبید

سنگ چینی سفید

2.سنگ نما تراورتن سفید

حال که چند نمونه از سنگ های زمینه روشن چینی را شناختید، بهتر است به سراغ  رایج ترین سنگ نمای کشور، یعنی تراورتن ها برویم. سنگ های تراورتن در چند سال اخیر گوی رقابت را از دیگر سنگ ها ربوده و از محبوبیت بسیاری برخوردارند. این سنگ به دلیل بافت متخلخل، وزن کمی داشته و همچون عایقی برای ساختمان عمل می کند. همچنین به دلیل ساختار نرم و منعطف در برش، بسیار مناسب ساخت المان های تزیینی نما (مثل صراحی ، آبنما ، ستون و سرستون ، قاب و مجسمه و… ) هستند. تخلخل و جذب آب این سنگ ها موجب چسبندگی عالی با ملات سیمانی شده است و همین ویژگی خطراتی همچون احتمال سقوط سنگ را کاهش داده است . حال در میان انواع سنگ تراورتن تعداد زیادی از آن‌ها در دسته سنگ های تراورتن کرم روشن و مایل به سفید قرار می گیرند. دسته بزرگی از سنگ نما سفید را تراورتن سفید تشکیل می دهد. علاوه بر این یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت انواع سنگ تراورتن، روشنی رنگ زمینه است. به میزانی که تم رنگی سنگ روشن‌تر باشد، قیمت بالاتری خواهد داشت. 

نکته :

اغلب نماکاران برای اجرای نمای سنگی از گیره های اسکوپ استفاده می کنند تا ایمنی کار را تا حد بسیار زیادی افزایش دهند . پس بهتر است حتی برای سنگ تراورتن هم این مورد رعایت شود . البته استفاده از چسب سنگ های قوی همچون چسب مگاپوکسی جایگزین ملات سیمانی شده است که علاوه بر گیرایی بالا، وزن ساختمان را به شدت کم می کنند و کاربرد سنگ های متراکمی همچون گرانیت و کریستال را آسان تر و مطمعن تر نموده است. این چسب ها همچنین سرعت کار سنگ کار را تا حدود سه برابر بیشتر می کنند و موجب صرفه جویی در هزینه ها و زمان خواهند شد .

کشور ما منبعی غنی از انواع سنگ هاست، از این رو با تنوع زیادی مواجه هستیم که پاسخ گوی تمام سلیقه هاست. حال  که صحبت از تراورتن هاست، اگر ازمیان انواع رنگ آن ( اعم ازشکلاتی، لیمویی، سیلور، قرمز و…) به دنبال انتخاب سنگ سفید نمای ساختمان هستید، بهتر است به دنبال سنگ های تراورتنی همچون: سنگ تراورتن عباس آباد، تراورتن آتشکوه ، تراورتن حاجی آباد، تراورتن طبس، تراورتن ابیانه، تراورتن طرق، تراورتن دره بخاری، تراورتن آبگرم محلات، تراورتن کرم کاشان، تراورتن لوشان باشید. شاید با خود بگویید که این ها همگی تم کرم روشن هستند اما سفید نه ! بله درست است. سنگ های نامبرده همگی زمینه کرم متمایل به سفید دارند و تا کنون هیچ سنگ سفیدی در میان تراورتن ها یافت نشده است. بنابراین در میان انبوهی از انواع سنگ تراورتن رنگی، نمونه های نامبرده شده جزء روشن ترین ها و در عین حال محبوب ترین ها هستند. هرکدام از این ها در سورت های مختلفی وجود دارند و بسته به درجه کیفی که در آن قرار می گیرند، ظاهری متفاوت دارند. در واقع هرچه سورت آن ها ضعیف تر شود، رگه های فسیلی و گِلی در آن ها زیاد می شود و رنگ اصلی زمینه به سمت تیره می رود. تراورتن ها به دوصوت موجدار و بی موج برش داده می شوند که در نمونه های روشن تر، اغلب از بی موج آن استقبال می کنند.

انواع سنگ های تراورتن سفید

جالب است بدانید که تراورتن ها باوجود آنکه اغلب در برابر تغییر رنگ مقاوم هستند، اما بعد از آنکه کار شوند و آفتاب به سطح آن ها تابیده شود، رنگ روشن تری به خود می گیرند. موضوع دیگر در رابطه با تراورتن های روشن این است که اغلب کشش بازار به سمت نوع بی موج آن است. این موضوع خصوصا در سبک های کلاسیک، برای نمای رومی به چشم می خورد.

تصاویر درج شده برای هر سنگ، تنها از یک نمونه از سورت آن سنگ است. بنابراین امکان وجود دیگر سورت ها در بازه های رنگی دیگر وجود دارد. شما می توانید برای دریافت اطلاعات تخصصی هرکدام از سنگ ها بروی آن کلیک کنید.

اگر هنوز هم به هر دلیلی مردد به انتخاب چینی های سفید یا تراورتن های روشن معرفی شده هستید و قصد انتخاب سنگ سفید ارزان قیمت دارید، بازهم گزینه هایی برای معرفی کردن داریم. اما قبل از هرچیزی خاطرنشان می کنم که در انتخاب هر نوع سنگی، نسبت به شرایط جوی منطقه غافل نباشثید و با آگاهی کامل از مشخصه های فیزیکی سنگ، دست به خرید سنگ بزنید.

معرفی اقتصادی ترین سنگ های سفید نمای ساختمان

وقتی صحبت ارزان ترین سنگ نماهای سفید می شود، ناخودآگاه نام سنگ های ترامیت و لایمستون را به خاطر می آوریم. این دسته سنگ های سفید آهکی عموزاده های تراورتن هستند. تنها با این تفاوت که جوان ترند و درصد آهک بیشتری دارند. منظور از جوان تر این است که در مدت زمان کمتر، تحت فشار و دمای پایین تری تشکیل شده اند. و اما آهکی بودن این سنگ ها موجب سفیدی هرچه یشترشان شده است که البته دردسرهایی هم برایشان به ارمغان آورده. چرا که آهک جاذب شدید آب است. به همراه جذب آب بسیار لک پذیری سنگ هم افزایش می یابد که این خود به عنوان معضلی بزرگ خصوصا برای شهرهای آلوده به شمار می رود و متاسفانه بعد از مدتی کاملا کدر خواهند شد. همچنین در برابر مواد اسیدی هم مقاومت چندانی ندارند و خورده می شوند. سنگ هایی که درصد آهک فراوانی دارند ، نرم هستند و ساب پذیری خوبی هم ندارند. به همین خاطر توقع سطح صیقلی و درخشان از آن ها نباید داشت.
سنگ-سفید لایمستون مرودشت و ترامیت بوکان
برای ضد آب و ضد لک شدن سنگ ها از رزین سنگ مختلفی استفاده می شود که تا حد زیادی هم بسته به نوع مواد مصرفی ، موفق به رفع این مشکل شده اند. اما با این وجود پیشنهاد می کنیم اگر قصد استفاده از سنگ های سفید برای نمای خود دارید، به اقلیم منطقه و شرایط جوی آن توجه کنید. اگر مکان بنای شما در شهرهایی با درصد آلاینده بالاست و یا منطقه مرطوبی است که مدام در معرض بارندگی قرار دارد ؛ از سنگ های دیگری که در بالا به آن ها اشاره کرده ایم ، استفاده کنید .

باوجود مواردی که گفته شد؛ اما سنگ های ترامیت و لایسمتون به دلیل مقرون بصرفه بودن و زیبایی ، بسیار مورد توجه قرار دارند و گزینه های اقتصادی هستند. این سنگ های ارزان قیمت ، جایگزین مناسبی برای کسانی هستند که برای به صرفه تر بودن ، به دنبال نمای سیمانی هستند ، می باشند . از جمله سنگ های معروف و پرمصرف برای این منظور می توان به سنگ ترامیت سفید بوکان ، ترامیت سفید کردستان ، ترامیت میاندوآب ، لایمستون مرودشت شیراز و لایمستون سمیرم اصفهان اشاره کرد .

در مقاله آیا سنگ های ترامیت و لایمستون مناسب نماهستند یا خیر می توانید اطلاعات جامع تری از این سنگ نماهای ارزان قیمت کسب کنید.

سنگ گرانیت سفید نمای ساختمان

سنگ گرانیت از جمله سنگ های مقاوم و مستحکمی است که در گذشته به میزان زیادی برای نما انتخاب می شد. اما امروزه با رونق بازار تراورتن ها و سختی نصب سنگ های گرانیت در نما، کمتر برای نما انتخاب می شود. با این وجود نیز همچنان یکی از گزینه های پیش روی شما هنگام انتخاب سنگ نما است. در میان سنگ های گرانیت نیز تعداد زیادی از آن‌ها در دسته گرانیت های سفید هستند مانند گرانیت سفید نطنز، گرانیت سفید بروجرد، گرانیت سفید زاهدان و..

در مقاله آیا سنگ های ترامیت و لایمستون مناسب نماهستند یا خیر می توانید اطلاعات جامع تری از این سنگ نماهای ارزان قیمت کسب کنید.

اگر به راهنمایی بیشتری در خصوص خرید سنگ های ساختمانی و چسب سنگ دارید ، همین حالا با شماره های زیر تماس بگیرید و یا در چت واتس آپ با مشاورین ما در ارتباط باشید . همچنین می توانید سوالات و نظرات خود را در پایین همین مقاله مطرح نمایید .

1 فکر در مورد “ معرفی انواع سنگ سفید نمای ساختمان

  1. سنگ سفید بزرگ یک کیلو هستن کمی بزرگ سفید هست هر چی توی آب ماند هیچی نشد سنگ بزرگ تخت کیلسدار زیادی دارد به درد می‌خورد ببخشید اول سلام نکردم جواب ندادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *