طراحی مینیمالیسم شیوه ای از قرن بیست میلادی است که ابتدا ازهنرغرب شکل گرفت و تا به امروز هم ادامه داشته است. این رویکرد در اواخر دهه ی 1960 میلادی درمیان هنرمندان هنر تجسمی امریکا گسترش یافت و با سرعت چشمگیری به یک جنبشی هنری تبدیل شد که بیشتربه خلق اثرسه بعدی بجای دوبعدی پرداخت. طرفداران این سبک معتقدند کاربرد موارد ساده و در اشکال هندسی به دور از ترکیب های فریبنده و شلوغ، می تواند کیفیت ناب رنگ، فضا و فرم را به نمایش دربیاورد موجب ارزش افزوده شود.

طراحی مینیمال علاوه برهنر به زمینه های دیگری که به رابط کاربری مرتبط باشد( مثل :طراحی بصری، وبسایت، فیلم، نرم افزار، سخت افزار و کاتالوگ های تبلیغاتی، مبلمان و اثاثیه و… ) ورود کرده و آن ها را تحت تاثیر خود قرار داده است. شاید دلیل این میزان نفوذ و گستردگی، اصل و اساس بودن مینیمالیسم است نه تنها یک شیوه ی بصری بودن !درواقع دریک طراحی مینیمال فقط ازعناصر اصلی، آن هم به شکلی ساده اما کاربردی استفاده می شود. درست است که این سبک زرق و برقی ندارد و شاید مورد پسند خیلی ها هم نباشد، اما درسطح گسترده ای (اعم از هنر ، ساختمان و صنعت ) تاثیرگذار است. به طوریکه در بسیاری از شرکت های بزرگ همچون اپل شاهد استفاده از سبک مینیمال بوده ایم.
طراحی مینیمالیسم

طراحی مینیمالیسم در معماری

پرهیز ازهرگونه تجملات و تزئینات اضافه و دستیابی به طرحی ساده در تمامی اجزای بنا را طراحی مینیمالیسم درمعماری می گویند. این سادگی در مصالح، فرم، فضا، رنگ و هرچیز جزئی به وضوح نمایان است. مینیمالیسم آخرین جریانات مدرنیست است وهرچیزی که بعد از آن آمده است را جزء پست مدرنیسم می دانند. در این سبک از زاویه های بیش از حد و منحنی های کامل استفاده نمی شود، به تمام جزئیات به سادگی هرچه تمام پرداخته می شود و تلاش می شود که برای خلق جذابیت های بصری، فضای پرنور، دلباز و تمیز از اشکال، در ساده ترین شکل ممکن بهره گرفت.

در این سبک نمی توان منکر آرامش و زیبایی که در سادگی موج میزند شد. باید همه چیزدرشکل اصلی خود کاربردی باشد و به فضا ارزش افزوده دهد. از پنجره های شیشه ای بزرگ برای نمایش فضای بیرون و حفظ روشنایی و نور بهره گرفت. دیوار ها را بدون کوچکترین انحنا و بصورت ترنسپرنت به کار می برند. تا جای ممکن از قاب ها و وسایل تزیینی که صرفا جنبه ی نمایشی دارن پرهیز کرد،  کمدها و وسایلی که برای اتاق ها و آشپزخانه و … به کار می رود از با هم همخوانی داشته باشد و نیاز ساکنین را به نحو احسنت تامین کنند. دسترسی راحت اتاق ها به یکدیگر و داشتن یک پلن باز از جمله ویژگی های این نوع معماری می باشد.

طراحی مینیمال

اصول طراحی مینیمالیسم

  • استفاده از پلان ساده و دسترسی های مستقیم و راحت
  • تنها از عناصر لازم برای طراحی استفاده شود و موارد غیر ضروری حذف شوند .
  • به احساس مخاطب فکر کنید و فقط روی مواردی تمرکز کنید که باعث برانگیختن احساسات می شود . پس روی بهتر بودن آن تلاش کنید .
  • استفاده ی حداقلی از رنگ ها و حفظ تعادل و هماهنگی میان رنگ های مصرفی
  • از فضای خالی نترسید ، قرار نیست همه جا پر بنظر برسد .
  • حفظ روشنایی و تامین نور زیاد
  • تعامل فضای داخل با بیرون از طریق استفاده از در و پنجره های بزرگ قدی
  • به کاربردن دیوارهای ساده و تکرنگ با کمترین زوایای منحنی

سبک نمای طراحی مینیمالیسم

معرفی چند ساختمان معروف با طراحی مینیمالیسم

• کلیسای زندگی (Living Church)در کشورهلند توسط گروه معماری ZECC
• دوپلی کاسا در کشور المان در شهر لودویگزوبورگ توسط یکی از معماران مطرح دنیا به نام جی مایر
• خانه اشر (Esher) درانگلستان در شهر ساری (Surrey) توسط گروه معماری ولکینسون کینگ (Wilkinson King)
• خانه فستنت (Fastnet)درمونستر درجنوب غربی ایرلند بازسازی شده توسط گروه معماری اسکات تالون والکر (Scott Tallon Walker)
• ساختمان دریای شمال که با نام Tuath na Mara توسط گروه معماری مک گابن (MacGabhann)
• خانه ولتون پول (Wilton Poolhouse) در ایالات متحده آمریکا توسط خواهران معمار لبنانی هریری و هریری (Hariri & Hariri)
• منزل فارنزورث ( Farnsworth House ) در ایلینوی آمریکا توسط معمار معروف لودیش میس فن در سال 1951، یکی از برترین آثار معماری قرن 20 است که هم اکنون یک مکان تاریخی ملی در امریکاست. این معمار پیشگام در طراحی مدرن است که پس از جنگ جهانی اول در طراحی های مدرن خود، مینیمال را پایه گذاری کرد. در ادامه تصاویر مختلف از نقطه به نقطه این بنای زیبا را برایتان به اشتراک گذاشته ایم.

سبک مینیمال در طراحی فضای داخل ویلا
دسترسی راحت بخش های مختلف با یکدیگر و استفاده از پنجره های تمام شیشه برای داشتن نمای بسیار زیبای محوطه، کفپوش تراورتن کرم بژ روشن و پرده های کتانی که همخوانی بسیاری با وسایل و کف دارند. از جمله ویژگی های این فضای آؤام و دلنشین مینیمال است.

بزرگترین چالش در طراحی مینیمالیسم؛ گرم و دلپذیر بودن فضا می باشد که با ترکیب درستی از رنگ ها و بافت های مختلف می توان فضایی دلنشین خلق کرد که ظاهری کسل کننده نداشته باشد. مثلا استفاده از تک رنگ های خنثی مثل خاکستری برای دیوار یا کف ( مثلا کاربرد سنگ های مرمریت همچون سنگ مرمریت پرشین سیلک که زمینه ی خاکستری و رگه های ابریشمی زیبایی دارد)، چیدمان مبلمانی در اشکال هندسی با نشیمنی راحت که خستگی را از تن به در کند، فرش پشمی روشن که گرمای محیط را دوچندان کند و پرده هایی ساده از بافتی ظریف که فضای داخل را از بیرون بپوشاند و پرهیز از هرگونه وسیله ای که درعمل کاربردی نداشته باشد؛ همه و همه برای خلق یک فضایی منظم، ساده، خلوت و به دور از هیاهو نیاز است. پس باید این سادگی علاوه بر معماری بنا، در انتخاب و چیدمان وسایل نیز به چشم بیاید و از هرگونه اسباب و اثاثیه اضافی و غیرمصرفی پرهیز شود. همچنین همگی باهم همخوانی و ارتباطی نزدیک داشته باشند.

مثلا در طراحی یک آشپزخانه، استفاده از کابینت های بلند و صاف برای حداکثر میزان استفاده از فضا، استفاده از دستگیره های ساده، به کاربردن تنها یک یا دو رنگ برای طراحی فضای آشپزخانه، درنظر گرفتن نور زیاد برای فضا، به کاربردن کف پوش هایی هماهنگ با دیگر اجزای به کاررفته، استفاده از میز غذاخوری ساده و به دور از هرگونه تزیینات خاص و یا عدم کاربرد رنگ ها تند و زننده ازجمله ویژگی های یک آشپزخانه مینیمال است.

نمای مینیمال

2 فکر در مورد “ طراحی مینیمالیسم در معماری

  1. بهروز فردي پور گفت:

    درود و سپاس از مطالب ارزشمند شما.
    سالم و در امان باشید.

    1. زهرا هارونی گفت:

      باسلام . ممنوون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *