نمای سرامیکی

انتخاب نمای سرامیکی یکی از گزینه های اقتصادی در انتخاب نمای ساختمان است . البته کاربرد سرامیک برای قسمت های مختلف داخل ساختمان امر معمول تری است و کمتر کسی است که برای نما به دنبال کاشی وسرامیک باشد .اما با این وجود متقاضیان خود را داشته و کارخانه های تولید آن در روند تولید خود نه تنها متوقف نشده اند بلکه با دستیابی به تکنولوژی های جدید ، موفق به تولید طرح های متنوع و در ابعاد بزرگتر ( و حتی اسلب ) شده اند . همچنین توانسته اند به تولید سرامیک های طرح سنگ دست یابند . حال سوالی که پیش می آید این است که سرامیک های طرح سنگ جایگزین مناسبی برای خود سنگ هستند ؟ تا پایان این مقاله همراه من باشید تا به بررسی دقیق این موضوع بپردازیم .

انواع سرامیک پرسلان نما

سرامیک پرسلان که برگرفته از واژه ی ایتالیایی و به معنی چینی استخوانی است ؛ از پخت موادی ( مثل : فلدسپات ، گرانیت ، کائولن ) تحت فشار و دمای بالای 1200 درجه سانتی گراد ساخته شده است . به همین خاطر می توان گفت ماده ای مستحکم است . پرسلان دسته از سرامیک هاست که نسبت به نمونه های معمولی از تراکم ، سختی و ضخامت بیشتری برخوردار است و ضد آب تر است . بنابراین می توان از آن در محیط های بیرونی هم استفاده کرد .

نمای ساختمان با سرامیک پرسلان

سرامیک خشک

نوعی از سرامیک های پرسلان هستند که معمولا برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند . این سرامیک ها تنوع مختلفی دارند و بسته به کاربردشان در جاهای مختلفی از آن ها استفاده میشود . انواع آن عبارتند از :

  1. نمای سرامیک خشک پرسلان

در بین سرامیک های خشک این نمونه کمترین میزان جذب آب را دارد .

  1. سرامیک خشک پرسلانی مجوف یا سوراخ دار

همانطور که ازنامش پیداست در خود سوراخ هایی دارد که خاصیت عایق بودن به آن داده است . همچنین موجب کاهش وزن آن شده است . ( این کار به پیروی از سنگ های طبیعی بالاخص سنگ های تراورتن  صورت گرفته است ) .ساخت این نوع سرامیک به دلیل بهره گیری از تکنولوژی ویژه ، هزینه زیادی به همراه دارد . ازاین رو گران قیمت تر از سرامیک خشک پرسلان است . اما مزیتی که دارد این است که جذب آب ندارد .

  1. سرامیک خشک پرسلان توپر

این سرامیک ها جذب آب نسبتا کمی دارند و در ابعاد استاندارد و مشخص تولید می شوند .از نظر ویژگی شبیه به سرامیک های خشک هستند و برای نما و مصارف داخل ساختمان مورد استفاده قرارمی گیرند .
نمای حیاط با سرامیک پرسلان طرح سنگ

برای نمای ساختمان سنگ بهتر است یا سرامیک ؟

بگذارید اینگونه آغاز کنم . آیا تاکنون از خانم یا آقایی که ناچار به استفاده از دندان مصنوعی شده است ، پرسیده اید که دندان مصنوعی بهتر است یا طبیعی ؟ یا کسی که عضوی از بدنش (مثل پا ) را از دست داده است و حالا چاره ای جز راه رفتن با پای مصنوعی ندارد ، آیا مثل قبل با همان کیفیت می دود و راه می رود و روزمره خود را سپری می کند ؟ مسلما ” خیر ” .

این مثال ها به نحوی قابل تعمیم به کاربرد متریال طبیعی در مقایسه با مصنوعی است . بامزایا و معایب هریک از مصالح ساختمانی اعم از مصنوعی و طبیعی ( دراین مقاله نمای سرامیکی و سنگی) جزء لاینفکی از آن ها به شمار می رود . اما بازهم دلایل زیادی برای اثبات برتری سنگ بر سرامیک وجود دارد که در ادامه به بررسی آن پرداخته ایم .

  • باوجود آنکه سرامیک ها را درطرح و رنگ های مختلفی تولید می کنند اما در نهایت طرح چاپی آن ها ، الگوی تکرارناپذیری را در معرض نمایش می گذارد که هیچ گاه همپای رقابت با سنگ نخواهد بود . حتی سرامیک های طرح سنگ ! می دانید چرا ؟ خب به یک سنگ با زمینه کاملا یکدست نگاه کنید . لطفا کمی با دقت تر به بافت آن نگاه کنید . چه می بینید ؟ درست است ، با وجود زمینه به ظاهر یکدستش بازهم می توان درصد اختلاف تراکم رنگی ،یا حتی ریز و کوچکی دانه های آن را تشخصیص داد . حیرت آور نیست ؟ این است ذات طبیعت که هیچ گاه بشر توان رقابت با آن را نخواهد داشت .
  • برای بخشیدن خاصیت عایقی به برخی از سرامیک های نما ، آن ها را به صورت سورخ دار تولید می کنند . این کار که به پیروی از تخلخل سنگ های طبیعی (همچون تراورتن) صورت می گیرد ، علاوه بر عایق شدن ، از وزنشان هم می کاهد .جالب است بدانید که تراورتن ها تنها عایق سرما و گرما نیستند ، بلکه عایق صوت هم می باشند . از طرفی ساختارشان به گونه ای است که علاوه بر تحمل سرمای شدید ، خاصیت ضد حریق هم دارد . همچنین برای مناطق گرمسیری بهترین گزینه برای حفظ تعادل دمای ساختمانند .
  • لعاب موجود در کاشی های لعابدار درست است که مزیتی بزرگ برای پاک کردن وشستشوی راحت آن ها به شمار می رود ، اما برای نما هیچ جذابیت بصری ندارد و چشم را خسته می کند .از طرفی این براقیت به مرور زمان هم از بین می رود . درحالی که در سنگ چنین نیست و فیشینگ های مختلفی ( پرداخت سطح ) بروی آن قابل اجراست . مثل صیقل ، مات ( هوند ) ، چرمی ، تیشه ای ، بوش همر .ضمن آنکه هر سطح از صیقل دادن سنگ می تواند متفاوت باشد . دلیل آن هم وجود تعدد لقمه های مصرفی در پالیش سنگ و چندمرحله بودن این فرآیند است . پس مطابق با سلیقه هر فرد می توان سطحی آینه ای و تمام صیقل داشت یا مات و چرمی !
  • موضوع مهم دیگر قابل احیابودن و تعمیر سنگ است . برخلاف سرامیک ، سنگ بافت یکپارچه ای دارد . همین ویژگی موجب قابلیت ساب پذیری سنگ در دفعات متعدد شده است . یعنی اگر سنگ به هر دلیل بعد از چندسال ، سطح صیقلی خود را از دست دهد ، خش بردارد ، لک شود و شوره بزند و… بازهم می توان آن را به روز اول بازگرداند . در حالی که نمای سرامیکی از چنین خصوصیت مهمی محروم است و هرروز با گذشت زمان ، کیفیت ظاهری خود را از دست خواهد داد و قبل تعمیر نخواهند بود .
  • با وجود آنکه بهترین سرامیک های پرسلان نما به بازار عرضه شده اند ، اما همچنان اقدامی جهت جنس ضعیف و شکننده بودنشان نشده است . همچنین به راحتی خش پذیرند و متاسفانه با بروز چنین مشکلی ، هیچ اقدامی جهت رفعش نمی توان کرد و ملزم به تعویض اند .
  • از بزرگترین معایب سرامیک ها ( حتی پرسلان ها ) عدم امکان ابزار زدن بروی آن هاست که دست طراح نما را بسته است و تنها مناسب سبک های مدرن است .

نمای سرامیکی پرسلان ساختمان

  • ابعاد و ضخامت موضوع دیگری است که می توان به آن اشاره کرد . درست است که اغلب به دنبال ابعاد رایجی برای سنگ هستند . ( مثلا برای نما اغلب به دنبال سنگ 40 طولی و باضخامت حدود 1.5 تا 2 سانتی مترند یا دربرخی موارد هم از اسلب برای نما استفاده می شود که سایز مشخصی ندارد و بسته به قواره کوپ متغییر است ). اما سنگ قابلیت سفارشی شدن دارد ( که به اصطلاح به آن سنگ حکمی می گویند) . درحالیکه سرامیک در ابعاد استاندارد و مشخصی تولید می شود و با محدودیت روبرو هستیم .
  • طرح و رنگ سرامیک ها متنوع است . در بسیاری موارد هم تولید کنندگان این عرصه سعی نموده اند تا محصولات خود را شبیه سنگ های طبیعی تولید کنند تا پاسخگویی علاقمندان به این طرح هم باشند . اما به طور قطع توان رقابت با بافت و طرح منحصربفرد برگرفته از طبیعت را نخواهند داشت . از طرفی تنوع در جنس ، رنگ ، کیفیت سنگ به قدری گسترده است که قابل شمردن نیست. سنگ های مصرفی برای نما از جنس های آهکی ، رسوبی ، دگرگونی قبیل : سنگ تراورتن ، سنگ گرانیت ، سنگ کریستال ، سنگ مرمریت ، سنگ بازالت ، سنگ لایمستون ، سنگ مرمر ( اونیکس ) و سنگ ترااونیکس
  • دربرخی موارد معماران برای داشتن نمای جذاب تر درقسمت های ورودی ساختمان از سنگ های ترنسپرنت که قابلیت عبور نور دارند ( اونیکس و ترااونیکس ) استفاده می کنند . ویژگی منحصربفردی که در هیچ سرامیکی نخواهید یافت .
  • برای جلوه ی بیشتر نما ، شاهد استفاده از نورپردازی های مختلفی هستیم که علاوه بر زیبایی موجب بهتر دیده شدن ساختمان بالاخص در شب می شود . این موضوع به ویژه در ساختمان های تجاری ، هتل ها ، رستوران ها و … اهمیت ویژه ای دارد چرا که باید بهتر دیده و شناخته شود . حال این نورپردازی زمانی جلوه زنده و زیباتری از خود به نمایش می گذارد که برجستگی ها و فرورفتگی های طرح وبافت سنگ ، در معرض دید قرار گیرد . خصوصا اگر نمای شما حجمی باشد. حال شما بگویید آیا نمای سرامیکی جسارت چنین خودنمایی را دارد ؟!! اما با وجود این معایب سرامیک ها مزایایی هم به همراه دارند.

نمای سرامیکی

مزایای سرامیک :

  • مقاومت خوب در برابر رطوبت ، آب و سایش و نور
  • سبک وزن بودن و کاهش وزن ساختمان
  • نصب سریع و آسان
  • طیف گسترده طرح و رنگ
  • نظافت آسان
  • مقاومت شمیایی خوب
  • امکان جابجایی راحت پس از نصب

آیا سرامیک برای نمای ساختمان خوب است ؟

درانتخاب نمای ساختمان با سرامیک طرح سنگ ( یا هر طرح دیگری ) تنها یک چیز مجاب کننده است ، آن هم هزینه ! بالابودن قیمت سنگ کتمان کردنی نیست و به قدری اهمیت دارد که بیشتراوقات افراد را برخلاف میل باطنیشان از خرید سنگ نما منصرف می کند . البته برخی ازپروژه ها نیزبرحسب منطقه یا کاربری که دارند ، بهتر است بودجه زیادی برایشان صرف نشود . چرا که بازدهی چندانی ندارند و کاربرد مصالح ارزان قیمت منطقی تر است . اما برای پروژه هایی با موقعیت عالی ، این موضوع کاملا برعکس است و هزینه بیشتر در خرید مصالح و لوازم مصرفی ، باعث ارزش افزوده بیشتر ملک و درنتیجه حاشیه سود به مراتب بیشتر خواهد شد .بنابراین چون قیمت سرامیک نمای ساختمان در پاره ای موارد کمتر از سنگ است ، به عنوان گزینه ای مناسب تر معرفی می شود .

کلام آخر :

درست است که قیمت نمای سرامیکی در برخی موارد می تواند کمتر از نمای سنگی باشد اما اگر با چشم اندازی بلندمدت و به دور از هرگونه جهت گیری به این موضوع نگاه کنیم ؛ متوجه خواهیم شد که استفاده از سنگ نما ، معقولانه تر و اقتصادی تر است . پس سرامیک طرح سنگ هیچ گاه جای سنگ طبیعی را نخواهد گرفت . البته فراموش نشود که در انتخاب سنگ نما ، باید هوشیارانه و با آگاهی عمل کرد تا انتخابی درست و اصولی داشت .

بنظر شما چه موارد دیگری را می توان در رابطه با قیاس نمای سرامیکی و سنگی مطرح کرد ؟ آیا تجربه استفاده از سرامیک برای نمای ساختمان داشته اید ؟ آیا با رضایت شما همراه بوده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *