سنگ مرمریت از جمله سنگ های ساختمانی زیبا و پرطرفداری است که به میزان عمده ای از معادن موجود در کشور در حال استخراج است.این سنگ از سنگ های دگرگونی به شمار می رود که از دگرگونی سنگ های آهکی به وجود می آید. زمانی که سنگ های آهکی در معرض فشار و گرمای شدید قرار بگیرند دگرگون شده و سنگ مرمریت به وجود می آید و در رنگ ها و طرح های متنوعی از معادن سراسر کشور استخراج می شود. حال در این مقاله به بررسی کاربردهای سنگ مرمریت می پردازیم.

امروزه کاربردهای متعددی از این سنگ را می توانید در اطراف خود مشاهده کنید. البته لازم به ذکر است، با توجه به ویژگی های ذاتی سنگ های مرمریت، از به کاربردن آنها در فضاهای بیرونی خودداری کنید زیرا در صورتی که این سنگ در معرض نورخورشید قرار گیرد رنگ خود را از دست داده و به مرور زمان زیبایی خود را از دست می دهد.

در ادامه به بیان تعدادی از مهمترین کاربردهای سنگ مرمریت می پردازیم:

کاربرد سنگ مرمریت به عنوان کف پوش

از گذشته تا به امروز استفاده از سنگ مرمریت به عنوان کفپوش از جمله رایج ترین کاربردهای سنگ مرمریت به شمار می رود. سنگ کف مرمریت می تواند زیبایی خاصی به فضا ببخشد. از این نوع سنگ می توان در کف مکان های مختلفی مانند هتل، خانه، دفترکار و… به کار برد. با این وجود پیشنهاد می شود که برای سنگفرش مکان های پرتردد از سنگ گرانیت که دارای استحکام و مقاومت بالاتری است استفاده شود.

همانگونه که در مقاله راهنمای کامل سنگ کف مرمریت بیان کردیم از مهم ترین مزایای کاربرد سنگ مرمریت در کف؛ تنوع رنگی و ساب پذیری بالا و چسبندگی خوب آن با ملات است. علاوه بر این معایب سنگ کف مرمریت نیز نرمی،جذب آب بالا و آسیب پذیر بودن آن در برابر مواد اسیدی است. بنابراین هنگام خرید سنگ مرمریت مناسب حتما به این نکات توجه کافی داشته باشید زیرا در غیر اینصورت ممکن است در طول زمان با مشکلات متعددی روبرو شوید. علاوه بر این سنگ مرمریت برای سنگ آستانه نیز استفاده می شود.

از مهم ترین سنگ های کف مرمریت می توان به سنگ مرمریت دهبید، سنگ مرمریت لاشتر،سنگ مرمریت جوشقان،سنگ مرمریت پرشین سیلک و….اشاره کرد.

سنگ پله مرمریت

بی شک دستگاه پله ساخته شده از سنگ مرمریت یکی از لوکس ترین و زیباترین پله های است که تاکنون دیده اید. همانطور که در مقاله مزایای ساخت راه پله سنگی بیان شد؛ پله های ساخته شده از سنگ در مقایسه با دیگر متریال مانند چوب و… از دوام و ماندگاری بالاتری برخودار است. سنگ مرمریت یکی از انواع سنگ های ساختمانی است که به کاربردن آن در پله علاوه بر افزایش زیبایی ساختمان،از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار است.

حال جهت به کاربردن این سنگ در پله، پرداخت های متفاوتی مانند صیقلی،مات،تیشه ای و…وجود دارد. بنابراین هنگام انتخاب سنگ باید با توجه به مکان موردنظر، پرداخت مناسبی انتخاب کنید. زیرا به عنوان مثال در صورتی که از سنگ مرمریت صیقلی در ساختمان علی الخصوص ساختمان مسکونی استفاده شود؛ ممکن است در صورت خیس شدن لغزنده شده و احتمال سقوط بالا رود.

به طور کلی سنگ پله مناسب، سنگی است که از مقاومت سایشی و تراکم بالایی برخوردار باشد. از این رو از بهترین سنگ های پله مرمریت می توان به سنگ پله مرمریت هرسین و سنگ پله مرمریت خوی اشاره کرد.

دیوارپوش مرمریت

سنگ های مرمریت در نمای داخلی قسمت های مختلف ساختمان به کار می رود. انتخاب صحیح سنگ مرمریت متناسب با هر قسمت ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که می دانید یک ساختمان از قسمت های مختلفی تشکیل شده که از جمله آنها سرویس بهداشتی، آشپزخانه،سالن پذیرایی و…می باشد.

سنگ مناسب دیوار هر کدام از این قسمت ها نیز باید متناسب با نوع کاربرد به درستی انتخاب شود. به عنوان مثال برای سرویس بهداشتی به علت اینکه در تماس با آب و رطوبت بالایی است؛ بهتر است در میان سنگ های مرمریت،سنگی انتخاب شود که میزان تخلخل و جذب آب کمتری داشته باشد. با این وجود به طورکلی در سرویس بهداشتی بهتراست از سنگ های کریستال استفاده شود. از مکان های مهم دیگر فضای داخلی ساختمان، دیوار پشت تلویزیون (تی وی روم) است. در این مکان می توان از سنگ های مرمریت به صورتهای مختلفی استفاده کرد.

به عنوان مثال به کاربردن بوکمچ و فورمچ سنگ های مرمریت در تی وی روم زیبایی خاصی به فضا می بخشد. با این وجود در دیوارهایی از فضای داخلی ساختمان که ممکن است در معرض تابش خورشید قرار بگیرد مانند دیواره پارکینگ نمی توان از سنگ مرمریت استفاده کرد.

کانتر یا میز پیشخوان

در گذشته عمدتا برای ساخت کانتر و یا سنگ روی کابینت از سنگ گرانیت استفاده می شد. در حالی که امروزه کانترهای سنگ مرمریت از محبوبیت بالاتری نسبت به کانترهای گرانیتی برخوردارند. با وجود محاسن و ویژگی های مثبتی که کانتر گرانیتی دارد؛ استفاده از سنگ مرمریت نیز به علت زیبایی و تنوع رنگی که دارد می تواند گزینه مناسبی به این منظور باشد که قابلیت ترکیب شدن با انواع دکوراسیون ها را دارد.

با این وجود سنگ مرمریت در مقایسه با گرانیت دارای مقاومت کمتر و تخلخل بیشتری است. از این رو ممکن است در برابر لکه و خراش آسیب پذیرتر باشد.

از دیگر کاربردهای سنگ مرمریت: مصنوعات سنگی

به طور کلی از سنگ مرمریت می توان در مصنوعات سنگی و یا مجسمه سازی استفاده کرد که یکی از انواع آنها به کاربردن در سینک یا روشویه است.

از انواع آنها می توان به روشویه سنگ مرمریت دهبید دیپلمات،مرمریت سیمکان،مرمریت پرطاووسی،مرمریت لاشتر،مرمریت گلدن بلک و مرمریت دهبید اسپایدر اشاره کرد.

یکی دیگر از این موارد مصنوعات سنگی آبنماهای سنگی است. در ساخت این آبنماها نیز می توان از سنگ مرمریت استفاده کرد. سنگ مرمریت با وجود اینکه از سنگ های گرانیت جذب آب بیشتری دارد؛ در صورت انجام فرآوری های لازم در برابر آب مقاوم می شود. علاوه بر این انجام مراحل فرآوری روی سنگ گرانیت سخت تر و هزینه برتر از سنگ مرمریت است.
از این رو سنگ مرمریت قابلیت ساخت مصنوعات بیشتری دارد.

ستون های سنگی نیز از دیگر مصنوعات سنگی است که در ساخت آن ها می توان از سنگ مرمریت استفاده کرد.

حال با توجه به مطالب بیان شده با تنوع بالایی که سنگ های مرمریت در ایران دارند؛ شما می توانید با توجه به نوع دکوراسیون خود از میان سنگ های مرمریت، سنگ موردنظر خود را انتخاب کرده و جهت استعلام قیمت و خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا در کمترین زمان ممکن به شما راهنمایی های لازم را ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *