اگر زمان کافی برای مطالعه ندارید ، از شما دعوت به شنیدن پادکست زیر می نمایم .

سنگ درپوش

شاید تاکنون ساختمان های زیادی را دیده باشید که قسمتی از دیوار یا نمای ساختمان دچار لک یا شوره شده باشد و ظاهری نامتناسب به ساختمان داده باشد. یکی ازمهم ترین دلایل این پدیده، عدم استفاده از درپوش یا ناکارآمد بودن آن است. موقع بارش باران، اگر درپوش مناسبی برای دیوارها تعبیه نشده باشد، آب به راحتی به دیوار نفوذ کرده و موجب نم کشیدن آن می شود و به ساختمان خسارت وارد می کند.

سنگ درپوش همچون چتری، از دیوارها در برابر نفوذ رطوبت و بارندگی مراقبت می کند و برای دیوارمحوطه، دیوار جانپاه، لبه ی پنجره و لبه ی استخر استفاده می شود.علاوه برسنگ، درپوش های دیگری از جنس پلیمر، گالوانیزه و بتن وجود دارد. اما با توجه به اینکه سنگ از دوام، مقاومت، تنوع و زیبایی بیشتری برخوردار است. اغلب برای این منظور از درپوش سنگی استفاده می شود.

انواع سنگ درپوش

به درپوش هایی که تنها یک طرف آن ها شیار داشته باشد، درپوش یکطرفه می گویند. (نمونه ای از کاربرد آن برای لبه پنجره است ) حال اگر هردوطرف شیار زده شود به آن درپوش دوطرفه می گویند که برای دیوار محوطه و جان پناه مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که پیشتر گفته شده از درپوش برای لبه استخر هم استفاده می شود که برای جلوگیری از سرخوردن، نباید سطح صیقلی داشته باشد .

سنگ درپوش دیوار

درپوش متناسب با ضخامت دیوار، درعرض های مختلفی ( 15 ، 20 ، … )  تهیه می شود. نکته ی قابل توجه این است که عرض درپوش از ضخامت دیوار بیشتر باشد و به هنگام نصب، سنگ را باشیب ملایمی به سمت بیرون قرار دهند. همچنین قسمت زیرین سنگ باید شیارهایی با عمق کافی داشته باشد ( آب چکان ) تا بتواند آب جاری شده بروی سنگ را به دام اندازد و از همانجا به پایین هدایت کند. به این ترتیب درپوش های سنگی مانع از حرکت آب به سمت دیوار و لک شدن آن می شوند.

چه سنگی مناسب درپوش است ؟

برای درپوش دیوار محوطه و … از سنگ های تراورتن ، سنگ مرمریت ، سنگ کریستال چینی، می توان بهره برد اما درپوش تراورتن باتوجه به بافت متخلخل و جذب آب مناسبی که دارد به خوبی ملات را به خود جذب کرده و درصورت نصب درست امکان جدا شدن آن از دیوار و سقوط به حداقل میرسد. تراورتن وزن کمی دارد و دربرابر شرایط آب وهوایی سرد مقاوم است. از طرفی چون برای درپوش نیازی نیست که از سنگ هایی با درجه کیفی بالا استفاده کرد. به همین خاطر قیمت کمی هم دارد. ازاین رو درپوش سنگ تراورتن متقاضی بسیاری دارد. باتوجه به اینکه لق شدن و سقوط سنگ می تواند منجر به بروز حادثه گردد، از این رو مهندس ناظر نسبت به نقشه های اجرایی تهیه شده از طرف معمار و نحوه ی اجرای آن حساسیت لازم را به کار می گیرد تا از بروز اتفاقات ناگوار پیشگیری نماید .   

سامانه ایران اسلب

جدیدترین قیمت انواع سنگ ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *