با توجه به مشکلاتی که در روش نصب سنگ با ملات وجود دارد، امروزه یکی از بهترین روش های نصب سنگ های ساختمانی استفاده از چسب سنگ است. از مهم ترین مزایای استفاده از این روش می توان به کاهش وزن ساختمان و مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله اشاره کرد. با این وجود استفاده از این روش مزایای بسیار دیگری نیز دارد که در صفحه معرفی چسب سنگ به طور کامل بیان شده است.

حال انتخاب بهترین چسب سنگ در میان انواع چسب سنگ موجود در بازار خود چالشی است که اغلب سازندگان با آن روبرو هستند. همچنین از آنجا که نصب سنگ با استفاده از چسب تقریبا روشی نوین در ایران به شمار می رود، میزان آگاهی و شناخت افراد از انواع چسب سنگ بسیار کمتر از ملات و یا مصالح دیگر است. از این رو در این مقاله برآن شدم تا تعدادی از مهم ترین ویژگی های یک چسب سنگ خوب را به شما معرفی کنم تا در هنگام خرید با بررسی آن ها تا حدودی از انتخاب خود مطمئن شوید.

بهترین چسب سنگ چگونه باید باشد؟

با توجه به معایبی که برای نصب سنگ با ملات بیان شد؛ بهترین چسب سنگ، چسبی است که بتواند نه تنها تمام معایب ملات را از بین ببرد بلکه بسیار قوی تر و بهتر از آن نیز عمل کند. البته رعایت نکات استفاده از چسب سنگ ضروری می باشد. 

حال مهم ترین ویژگی هایی که یک چسب سنگ خوب باید داشته باشه شامل موراد زیر است:

1.قدرت چسبندگی بالا:

مهم ترین عیب و ضعف ملات قدرت چسبندگی پایین است. به همین خاطر یک چسب خوب در گام اول چسبی است که استحکام بالایی در اتصال سنگ داشته باشد و در واقع گیرایی  بسیار بالایی داشته باشد که میزان آن در انواع چسب سنگ با توجه به ساختار آن ها متفاوت است.

2.قابل استفاده در قسمت های مختلف ساختمان :

یکی از نکات مهم که در انتخاب چسب سنگ باید به آن دقت داشت این است که قابل استفاده برای قسمت های مختلف ساختمان چه در محیط بیرونی و چه در داخل باشد. زیرا برخی از چسب ها تنها مناسب استفاده در فضاهای داخلی هستن در صورتی که هستند چسب سنگ هایی که هم برای داخل استفاده می شوند و هم در فضای بیرونی مانند نمای ساختمان جوابگو هستند. به این ترتیب می توان گفت یک چسب سنگ خوب چسبی است که کارآیی آن هم در محیط های بیرونی و هم داخلی عالی باشد.

3.عدم ایجاد تغییر رنگ در سنگ:

یکی از مهم ترین مشکلاتی که در استفاده از ملات با آن روبرو هستیم، تغییر رنگ سنگ بعد از گذشت مدتی است. حال این مشکل علاوه بر ملات، پس از استفاده از برخی از چسب ها مانند چسب123 و چسب های پودری نیز در سنگ ممکن است رخ دهد. به همین خاطر هنگام انتخاب چسب سنگ توجه به این موضوع نیز حائز اهمیت است.

4.انعطاف پذیر:

یکی دیگر از مهم ترین ویژگی هایی که لازمه یک چسب سنگ خوب است، دارا بودن خاصیت کششی و انعطاف پذیری است. این ویژگی هنگام وارد شدن نیروهای باد و لرزه به ساختمان بیش تر به چشم می آید. زیرا در این صورت سنگ می تواند در جای خودش کمی تکان بخورد اما از ساختمان جدا نشود. حال در استفاده از ملات از آنجا که ملات تنها مقاومت فشاری دارد و مقاومت کششی ندارد نیروی باد یا لرزه به سنگ وارد شده و از ساختمان جدا می شود.

5.مقاوم در برابر تغییرات دما:

با توجه به اینکه یکی از دلایل ریزش سنگ نمای ساختمان می توانست نصب آن در فصول سرد و یا خیلی گرم سال باشد. آن هم به علت منقبض شدن ملات و جداشدن سنگ از ساختمان. به این ترتیب یک چسب سنگ خوب، چسبی است که در برابر تغییرات دمای هوا نیز مقاوم بوده و تغییر حجم ندهد.

6.مقاوم در برابر فشار:

این نکته علی الخصوص برای نصب سنگ در کف مهم می باشد. یک چسب سنگ خوب باید استحکام بالایی در برابر فشارهای وارده نیز داشته باشد.

7.ضدحریق:

از نگاه کلی استفاده از مصالح ضد حریق در ساخت و ساز جهت کاهش خسارات ساختمان در مواقع آتش سوزی از اهمیت بالایی برخوردار است. حال یکی دیگر از ویژگی هایی که یک چسب سنگ خوب می تواند داشته باشد، مقاومت آن در دماهای بالا است.

8.تضمین کیفیت:

به طور کلی مهم ترین ویژگی یک چسب سنگ خوب که موجب اطمینان شما از خرید چسب سنگ می شود، دارابودن ضمانت کیفیت آن است. تضمین کیفیت مادام العمر یک محصول می تواند نشان دهنده کیفیت بالای آن محصول باشد.

حالا با این تفاسیر پرسشی که پیش می آید این است که کدام از انواع چسب سنگ موجود در بازار دارای تمام این ویژگی ها هست؟

جهت پاسخ به این پرسش لازم دانستم معرفی کوتاهی از برندهای چسب سنگ ارائه دهم که اطلاعات کامل تر آن در مقاله انواع چسب سنگ بیان شده است. البته در مقاله ای مجزا به بیان راهنمای انتخاب بهترین چسب سنگ نیز پرداخته ایم.

بررسی و مقایسه انواع چسب سنگ

در بازار چسب سنگ های مختلفی با نام های مختلف وجود دارد که تعدادی از آنها عبارتند از:

  • جلاسنج
  • مگاتایت
  • راگا
  • مگااستون
  • میکا
  • ملیکا
  • مگاپوکسی

از این رو در جدول زیر تمامی اطلاعات و ویژگی های این چند نوع چسب سنگ را گردآورده ایم که با نگاه کوتاهی به آن هم به پاسخ پرسش بالا می رسید و هم با ویژگی ها آن ها آشنا می شوید.

پیش از آن لازم به ذکر است در میان انواع چسب سنگ تعدادی از آن ها بر پایه اپوکسی بوده و تعدادی بر پایه پلی استر. چسب سنگ هایی که بر پایه پلی استر هستند بهتر است در فضای داخلی استفاده شوند اما ساختار چسب سنگ های بر پایه اپوکسی به گونه ای است که مناسب استفاده هم در فضای داخلی هستند و هم خارجی.

کاربرد انواع چسب سنگ

  1. چسب سنگ جلاسنج: چسباندن قطعات سنگی ، ساختمان سازی و نماکاری ، پرکردن منافذ و مدل سازی ، استفاده متفرقه در منزل
  2. چسب سنگ راگا:چسباندن سنگ های طبیعی و مصنوعی ، نمای ساختمان ، پرکردن حفره های سنگ ، درزگیری
  3. چسب سنگ مگاتایت:اتصال انواع سنگ بروی دیوارها در داخل و خارج ساختمان ، تزئینات سنگی
  4. چسب سنگ میکا:ساختمان سازی و نماکاری ، پرکردن حفره سنگ
  5. چسب سنگ ملیکا:چسباندن سنگ های معمولی و تزیینی ( ازاین چسب اطلاعات زیادی منتشر نشده است )
  6. چسب سنگ مگااستون:جهت اتصال انواع سنگ ساختمانی بروی سطوج مختلف مورد استفاده قرا می گیرد .
  7. چسب سنگ غفاری:در صنعت ساختمان بالاخص اسکوپ کردن انواع سنگ جهت نصب عمودی . چسباندن انواع سطوح یتنی ، فلزی و سنگی وسرامیک در داخل و خارج ساختمان
  8. چسب سنگ مگاپوکسی:صنعت ساختمانی ، دریایی ، معدن ، الکترونیک ، چوب و… . اتصال هرنوع مصالح ساختمانی بروی هرسطحی چه در فضای داخل و چه در بیرون ونمای ساختمان.

حال با توجه به این اطلاعات به نظر شما پاسخ پرسش قبل کدام یک از انواع چسب سنگ است؟

به نظر من چسب سنگ مگاپوکسی است. زیرا علاوه بر دارا بودن میزان گیرایی بسیار بیش تر از دیگر انواع چسب سنگ، دارای 15 سال ضمانت کیفیت و گواهینامه ایزو 9001 می باشد. همچنین در صورتی که ویژگی های این نوع چسب را مطالعه کنید متوجه می شوید که تمام ویژگی های بیان شده برای یک چسب سنگ خوب را دارا می باشد و از آن می توان جهت مصارف مختلف چه در فضای داخلی و چه در محیط بیرون مانند نصب سنگ نما استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *