در بدو ورود به بیشترساختمان های مجلل به ورودی های بسیار زیبایی برمیخوریم که مزین به سنگ های اسلب هستند . برخی از آن ها به صورت تک و برخی به صورت الگوی قرینه دوتایی یا چهارتایی کنار هم قرار گرفته اند که به آن ها اسلب بوک مچ و فورمچ می گویند . ازآنجایی که سنگ ها دنیای منحصربفردی دارند ، الگوهای تکرار ناپذیری از آن ها بدست می آید که درهیچ کجای دنیا شبیه آن را نخواهید یافت . این شاید یکی از پنهان ترین مزیت های کاربرد سنگ طبیعی باشد !

تفاوت سنگ بوک مچ و فورمچ

سنگی که قابلیت بوک مچ شدن داشته باشد ، از کوپ آن می توان چندین زوج اسلب قرینه بدست آورد . حال اگر دوتخته سنگ را کنارهم قرار دهند طرح کتاب باز( بوک مچ ) و اگر بصورت چهارتایی باشد ، به آن فورمچ می گویند . دربرخی موارد هم سنگ ها را به صورت زنجیر وار کنار هم قرار می دهند که این الگو تکرار می شود . البته چنین چیدمانی از سنگ اسلب ، دیوار بسیار عریضی می خواهد که بقدر کافی فضا داشته باشد . اما آنچه معمول تر است کاربرد بوک مچ است و در مواردی که ارتفاع سقف زیاد باشد ، فورمچ آن نمای زیباتری خواهد داشت . نحوه فرآوری این نمونه سنگ های اسلب را در انتهای همین مقاله برای دوستداران این صنعت قرار داده ایم .

موارد کاربرد سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ

وجود سنگ درهرقسمت ازخانه و درهرابعادی ، موجب زیبایی و ارزش افزوده بنا می شود . حال اگردر ابعاد اسلب ، آن هم به صورت الگویی قرینه باشد که این زیبایی دوچندان به چشم می آید . البته با توجه به آنکه اکثر کوپ سنگ ها بزرگ هستند ، ابعاد بوک مچ حاصل نیز ، بزرگ خواهد بود . (مگر در مواردی همچون سنگ های مرمر ) . اما آنچه مشخص است ، این است که همچون سنگ های تایل ، نمی توان برای اسلب ها ، ابعاد مشخصی عنوان کرد چرا که علاوه بر قدوپای کوپ ، مواردی همچون جنس وسلامت کوپ ، نحوه استخراج و برش دخیل هستند .

اسلب بوک مچ و فورمچ

نکته ای که اهمیت دارد آن است که غالبا بوک مچ ها درفضاهای بزرگتر ، جلوه بیشتری از خود به نمایش می گذارند . با این حال برای بخش های کوچکی همچون سرویس های بهداشتی و آسانسور نمونه های جذاب بسیاری به کار رفته که با هم چندنمونه از آن ها را خواهیم دید .

بهترین قسمت از فضای داخلی ساختمان که می توان از بوک مچ و فورمچ های متنوعی استفاده کرد ، بخش هایی همچون لابی ها ، اتاق نشیمن ، سالن غذاخوری ، قسمت ورودی اصلی ساختمان ، آسانسور ، تی وی روم ، حمام و سرویس های بهداشتی است .کاربرد بوک مچ ها نه تنها برای ساختمان های مسکونی بلکه برای مراکز مهم تجاری ، اهمیت دارد . چرا که به خاطر سپردن چنین فضاهای لوکسی در ذهن بیشتر است.

اسلب فورمچ

چه سنگ هایی مناسب این کار هستند ؟

سنگ مرمر ( اونیکس ) و ترااونیکس یکی از بهترین انتخاب ها برای ایجاد چنین طرح هایی است . سنگ هایی که تنها با یک نورپردازی ساده ، همچون ستاره می درخشند و چشم هر بیننده ای را به خود جلب می نماید . بعد از آن سنگ های کریستال (چینی ) و برخی از سنگ های مرمریت  را می توان نام برد که به واسطه ی شال های ها و رگه های رنگی زیبایشان ، طرح های قرینه ی بی نظیری می دهند . همینطور برخی از سنگ های تراورتن نیز مناسب این کار می باشند . به طور کل هرچه رگه و هاله ها بیشتر باشند ، اسلب بوک مچ وفورمچ بدست آمده نیز زیباتر خواهد بود.

قیمت سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ

به طورکل سنگ های اسلب  به دلیل سایز بزرگی که دارند ، از قیمت بیشتری برخوردارند . حال اگر بوک مچ یا فورمچ هم باشند که بیشتر.اما آنچه به طور کل موجب تفاوت قیمت بوک مچ ها می شود ، جنس و زیبایی طرح حاصل از سنگ است .

نحوه ی فرآیند

تولید اسلب بوک مچ وفورمچ شامل چندین مرحله است . در ابتدا سنگی که مناسب این کار است را از معدن استخراج و به کارخانه می برند .بعد از نوبت به برش سنگ می رسد .برای افزایش استحکام سنگ و جلوگیری از خورد شدن آن ؛ قبل از برش ، دورتادور کوپ را به کمک چسب های مخصوصی توری می چسبانند ( به اصطلاح بقچه پیچ می کنند) . سپس کوپ را در ماشین برش اره بر قرارداده و اسلب هایی به ضخامت 2 الی 3 سانتی متر تولید می کنند .

نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است ، شکل و سایز کوپ است . کوپ قبل از قرار گیری در دستگاه اره ، باید توسط سیم بر کاملا به فرم مکعب مستطیل و در ابعاد استاندارد بریده شده باشد تا اره بر توانایی برش آن را داشته باشد .

شماره گذاری ورق های اسلب

بعد از آماده شدن اسلب ها ، برای اینکه مشخص شود هر ورق از کدام سمت سابیده شود ، آن ها را شماره گذاری می کنند .یک اسلب بوک مچ را درنظر بگیرید . برای اینکه طرح قرینه از ورق 1 ایجاد شود ، باید ورق شماره 1 را از رو و ورق دوم را از قسمت پشت سنگ ساب دهند . به این ترتیب وقتی ورق اسلب شماره 1 و 2 را در کنار یکدیگر قرار می دهند ، گویی کتابی در مقابل شما باز کرده اند که یک تصویر زیبا و منحصربفرد قرینه در مقابل شما خودنمایی می کند .

بوک مچ یا فورمچ روشی متقارن برای تطبیق رگه های دو تخته سنگ است که به نحوی تصویر هم را آینه می کنند . حال دلیل استفاده از این نام (Book Match) را متوجه شده اید .

ساب سنگ

همانطور که گفیتم ؛ در مرحله ی ساب ، سنگ ها باید بصورت قرینه از هم سابیده شوند .

دررابطه با فرآیند ساب دهی سنگ باید بگوییم که علاوه بر تراکم و ساب پذیری خود سنگ ؛ هر چه لقمه های استفاده شده در عملیات ساب از کیفیت بالاتری برخوردار باشند ، سطح صیقلی و براق تر خواهد بود و در نتیجه طرح و نقش سنگ جلوه ی بهتری از خود به نمایش خواهد گذاشت . پس نه تنها کیفیت و سلامت خود سنگ مهم است. بلکه نحوه ی عملکرد کارخانه ها نیز بر کیفیت محصول نهایی اثرگذار است.

همچنین برای عدم رطوبت و زیبایی بیشتر سنگ ، از مواد رزین و اپوکسی و UV استفاده می کنند . با این کار ، علاوه بر جلای سنگ ، تا حدود زیادی از رنگ پریدگی آن در برابر نور خورشید محافظت می کنند .به این ترتیب اسلب بوک مچ تهیه می شود . حال به بررسی فورمچ می پردازیم :

به تطبیق قرینه ی چهار ورق درکنارهم (همانند پازل ) اسلب فورمچ می گویند . همانطورکه تاکنون متوجه شدید ، بوک مچ همانندکتابی متشکل از دو ورق کنارهم است . حال اگر دو ورق اسلب ، شماره 3 و 4 به ترتیب صحیح درکنارآن دوچیده شوند؛ قالب پازلی شکل بوجود می آیدکه طرح کاملی ازیک تصویر رابه نمایش می گذارد . ( همانند حرف X  )

دلایل محبوبیت

  • منحصر بفرد بودن : تصویری منحصربفرد به فضای شما می بخشد. به گونه ای که در هیچ جای دنیا عین آن را نخواهید یافت .
  • اصالت و زیبایی : استفاده از سنگ ، علاوه بر دوام و ماندگاری ، اصالت ساختمان را به رخ می کشد .
  • لاکچری بودن : با توجه به اینکه فرآیند تولید اسلب بوک مچ و فورمچ هزینه بر خواهد بود ، از این رو قیمت بالاتری نسبت به نوع معمولی آن دارد . از این رو تنها در ساختمان های لوکس وقیمتی ، شاهد کاربرد آن هستیم .
  • بزرگتر جلوه دادن فضا : سنگ اسلب در هر قسمتی که کار شود ، فضا را بزرگتر جلوه می دهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *