انتخاب سنگ مناسب نمای ساختمان با وجود انبوهی از انواع سنگ های ساختمانی و تعداد زیاد کارخانه های فرآوری کننده یکی از مهم ترین دغدغه های اکثر سازندگان و معماران است زیرا سنگ یکی از مهم ترین متریال ساختمان است که در صورت اشتباه در انتخاب آن، با مشکلات و خسارات جبران ناپذیری روبرو خواهیم شد. به همین دلیل بهتر است اقدامات موردنیاز جهت خریدی مطمئن انجام شود. حال یکی از مهم ترین این اقدامات مطالعه مقالات و مطالب مختلف راجع به خصوصیات سنگ نمای مناسب در کنار مشاوره و دریافت اطلاعات لازم از کارشناسان باتجربه و خوش نام این حیطه است. 

سنگ های تراورتن روشن

 

با این وجود در صورتی که هنگام خرید به یک سری نکات توجه کافی نداشته باشید و آنها را نادیده بگیرید ممکن است در انتخاب و خرید خود اشتباه کرده و متحمل خسارت ها و زیان های جبران ناپذیری شوید.

به همین خاطر ما در این مقاله به بررسی فنون و اقدامات لازم هنگام خرید سنگ نما می پردازیم.

همانطور که پیش تر در مقاله ویژگی های بهترین سنگ نما بیان کردیم؛ در انتخاب سنگ مناسب نمای ساختمان باید به موارد زیر توجه کافی داشته باشید:

  • توجه به شرایط آب و هوایی منطقه
  • توجه به سبک و نوع نمای ساختمان
  • انتخاب ابعاد و ضخامت مناسب نما با توجه به نوع سنگ
  • انتخاب سنگ مناسب با توجه به میزان بودجه

حال در اینجا لازم است به بررسی نکاتی بپردازیم که پس از انتخاب سنگ مناسب نیاز می شود. آن هم فنون خرید سنگ نما است. به این مفهوم که زمانی که ابعاد و نوع سنگ مناسب نمای ساختمان خود را انتخاب کردیم رعایت چه نکات دیگری موردنیاز است تا خریدی مطمئن و خوب داشته باشیم؟

در ادامه تعدادی از این نکات را برای شما بیان می کنیم:

1- اولین نکته توجه به نوع سنگ و ویژگی های ظاهری و ساختاری آن

که این مستلزم مطالعه زیاد و تجربه بالا در زمینه شناخت انواع سنگ های ساختمانی است. زیرا هر کدام از سنگ های طبیعی از معادن مختلفی استخراج می شوند که هر کدام ویژگی های مختص خودشان را دارند و بالطبع فرآوری هایی که باید روی آن ها انجام شود با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال وجود رگه در سنگی مانند مرمریت لاشتر زیبایی آن و جزئی از سنگ به حساب می آید اما در سنگ های تراورتن موجب کاهش استحکام سنگ می شود. یا غده در سنگی مانند گرانیت حسن آن است که موجب افزایش استحکام آن شده اما در سنگ تراورتن یا مرمریت عیب به شمار می رود.

2- توجه به ظاهر سنگ و ساب آن

به این مفهوم که سطح سنگ به خوبی ساب خورده باشد و در آن برآمدگی و یا فرورفتگی هایی وجود نداشته باشد و اینکه از چه رزینی در فرآوری آن استفاده شده است. زیرا رزین در انواع مختلف رزین اپوکسی ،رزین پلی استر و…وجود دارد که بهترین آن رزین اپوکسی است که در قیمت نهایی سنگ نیز تاثیرگذار است.

3- توجه به اینکه سنگ توری نیاز دارد یا خیر

از آنجا که جهت افزایش استحکام تعدادی از سنگ های با بافت نرم نیاز به توری است؛ توجه به این نکته نیز در خرید سنگ نما حائز اهمیت است. این سنگ ها عمدتا شامل سنگ مرمریت و سنگ مرمر می شود. با وجود اینکه مرمریت گزینه مناسبی برای نما نیست اما گاها افرادی از آن به صورت کامل و یا به عنوان تزیین نما استفاده می کنند که باید حتما در پشت آنها توری نیز زده شده باشد.

توری فایبرگلاس

تقویت سنگ های ساختمانی

 

4- توجه به دقیق بودن ابعاد و ضخامت سنگ

به عنوان مثال در سنگ تایل دقت کنیم که اگر ابعادش 40*40 است طول و عرض آن حتما 40 باشد(البته با 2میلی متر تولرانس). همچنین اگر قصد خرید سنگ شمش داریم باید قد سنگ بلند باشد یعنی از 60/1 سانتی تر به بالا باشد. و در پلاک نیز باید قدسنگ از 80 سانتی متر تا 60/1 وجود داشته باشد.برای ضخامت نیز حتما کالیبر شده باشد. این اطمینان از درستی ابعاد را می توان با اندازه گیری و متر انجام داد اما افراد با تجربه و ماهر در این حیطه با یک نگاه می توانند متوجه این موضوع شوند.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب بیان شده می توان به تاثیر کیفیت فرآوری های انجام شده روی سنگ بر قیمت سنگ نما پی برد، به همین خاطر هنگام خرید سنگ نما باید 1.به ظاهر 2.جنس و ساختار3.فرآوری های لازم4.ابعاد و ضخامت توجه کنیم که میزان قابل توجهی از این کار تنها از عهده افراد باتجربه و کارشناسان سنگ برمی آید و هر کس با داشتن علم کمی در این زمینه قادر به این کار نمی باشد. به همین خاطر بهتر است هنگام خرید سنگ نما از کارشناسان خوش نام و با تجربه  این زمینه کمک گرفته  تا شما را در خریدی مطمئن و صحیح و در عین حال به صرفه راهنمایی کنند. البته از آنجا که هزینه های ساخت نمای سنگی خود بالاست شما می توانید با مراجعه به مقاله راهکارهای کاهش هزینه های نمای سنگی با انجام یک سری اقدامات از هزینه های خود بکاهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *